Režie:
Steven SoderberghKamera:
Steven SoderberghHudba:
Cliff MartinezHrají:
Michael Douglas, Don Cheadle, Jacob Vargas, Benicio Del Toro, Dennis Quaid, Tomas Milian, Catherine Zeta-Jones, Emilio Rivera, Erika Christensen (více)Obsahy(1)
Kriminální snímek známého režiséra Stevena Soderbergha vznikl na motivy britského televizního seriálu Traffik z roku 1989. Film se ovšem odehrává na americko-mexické hranici. Tři vzájemně propletené příběhy pojednávají o nikdy nekončícím boji proti drogové mafii. Mexický policista Javier Rodriguez se i navzdory své předvídavosti zaplete s kolegou do války dvou konkurenčních drogových gangů. Předseda amerického protidrogového úřadu Robert Wakefield zjistí, že jeho šestnáctiletá dcera je závislá na tvrdých drogách. Spořádaná panička Helena Ayalová teprve po zatčení svého muže zjistí, že její manžel je jedním z hlavních amerických distributorů drog, dovážených z Mexika… (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (477)
Soderbergh není zrovna můj režisér no. 1. Jeho Oceanovky mi přijdou jako nablyštěná kára plná prvotřídních hvězd, která ale pod kapotou skrývá motor starého trabantu. Sice se dobře dívá na obal, ale když se má auto rozjet, začne to kašla, kouří se z toho a vítr vám vlasy rozhodně nerozcuchá. Traffic je ale film trochu jiného ražení. Je sice nacpaný hereckými hvězdami, ale nevypadá tak nablýskaně a daleko lépe šlape. Možná je to vážnějším tématem, možná je to i tím, že hvězdy nemají prvoplánově přitáhnout diváky, ale naopak jim vyprávět příběh. Traffic je tak trochu jiný film o drogách. Není to ten obvyklý moralizující typ - "všechno jde pořád z kopce", ale naopak se snaží celý drogový kolotoč uchopit jako celek. Sledujete tak jednotlivé články drogového řetězce a vidíte, co drogy z lidma dělají a jak je těžké a obtížné se jim vzepřít a nebo před nimi uchránit své blízké. Z filmových postav mě zaujala především ta v podání Michaela Douglase. V jakkékoliv situaci ho příběh ukazuje, vždycky si říkáte, že je prostě naprosto bezbranný. Ať už ho vidíte jako protidrogového šéfa USA číslo jedna a nebo zoufalého otce hledajícího po ulicích svou zfetovanou dceru. Pokaždé si s ním osud pohrává jako s loutkou a on se prostě nedokáže bránit. ***Věděli jste, že: "2GAT123" stojí na poznávací značce auta, jímž ve filmu jezdí Catherine Zeta-Jonesová. Vůz registrovaný pod tímto číslem byste ale v Americe hledali marně. Jde o značku fiktivní, používanou filmaři právě proto, aby nedošlo k záměně s reálně existujícim automobilem. Vedle "Trafficu" jste ji mohli zahlédnout například v "Policajt z Beverly Hills 2", "Pošli to dál", "Mullholand Drive" či "S.W.A.T." *** ()
Poprvé mě to ještě jakž takž bavilo, protože jsem stále čekal, co se z toho vyklube. Ale podruhé potřetí už ne - suchopárná středoproudová protidrogově angažovaná N-U-D-A. Rozmazlené, znuděné a dutohlavé bílé dětičky se v rámci protestu proti svým bohatým rodičům sjíždějí drogami, které kupují od chudých pouličních negrů, kteří jsou, chudáčci, vlastně obětí systému, a celý ten tyjátr dirigují španěláci, to je opravdu velké a originální překvapení. A tenhle byznys se bude točit dál a dál bez ohledu na to, kolik dealerů nebo narkobaronů se pozatýká, to jsem taky nevěděl. Mexičtí policajti jsou zkorumpovaná sebranka (další velké překvapení), ovšem kromě Benicia, jednoho statečného, který je zkorumpovaný jen trochu. Rodokapsový přerod Bety-Jones z ženušky-těhulky na Donnu Corleone. Pak nějaké to zákulisní politické a rodinné tlachání všelijakých panáků a paniček, při kterém se stále dokola mlátí už stokrát vymlácená sláma a ze kterého se citlivějším jedincům zvedá kufr. K tomu naprosto příšerná ruční kamera, aby to celé působilo hodně moderně a autenticky (a hlavně aby to bylo levnější), pocukrováno uslintaně patetickým koncem, a máme tu žhavého kandidáta na pár Oscarů. A divácké stádo tupě tleská a spatřuje v téhle rozplizlé bezpohlavní nudě geniální režii, myšlenkovou hloubku a závažné poselství, protože jelikož má celá tahle příšernost skoro dvě a půl hoďky, musí na ní přece "něco" být... ()
Je až neuvěřitelné z kolika odlišných pohledů na drogovou problematiku lze natočit ucelený a fungující film. Díky širokému rozsahu natočil Sorderbergh téměř až sociologickou sondu do světa distribuce a užívání drog, objektivně je zde popsána válka dealerů, práce policie, dopad na rodiny a dalo by se toho najít více. I přes tento masivní záběr je film přehledný a díky skvělým hercům a režii i záživný. ()
Film natočený na jistě ožehavé téma z prostředí drog a vším s nimi spojeným. Prostředí hranic států Mexika a USA dotváří atmosféru vyprahlého jihu, kde je "jedinou" obživou obchod s drogami. Naštěstí se najdou tací, kteří jsou odhodláni proti tomuto nešvaru bojovat všemi prostředky. A právě toto se podařilo zachytit, řekl bych až dokumentárním způsobem. Vyprávění některých částí děje mi přišlo trochu zdlouhavé a pomalu jsem se začínal nudit. Jenže pak bác, a přšla rána v podobě nějakého nečekaného zvratu a já byl opět nadšený. Takže by možná neuškodilo film zkrátit, ale na druhou stranu by se nedostalo tolik prostoru na takové množství postav, které své role hrají opravdu věrohodně. Takže, být přívržencem filmů tohoto žánru, neváhal bych s absolutoriem, ale z důvodů popsaných výše "jen" 80% ()
Výborný snímek, sršící režisérskými nápady. Ať už (hlavně zpočátku) různobarevné podbarvení jednotlivých dějových linií, či až dokumentární kamera. Herci také skvělí, Benicio del Toro je opět dokonalý. Ale třeba i Don Cheadle mile překvapil. Vpodstatě výborný film, po všech stránkách bezchybně řemeslně odvedená práce, přesto to ve mě zanechává dojem, že ty nejsilněji působicí filmy se v Hollywoodu prostě nenatočí. Nevím proč, ale párkrát jsem si během sledování vzpomněl na Iňáritovo Amores Perros (ani nevím proč:)). Asi proto, že u něj jsem celou dobu zíral s vytřeštěnýma očima a čekal, co bude dál. Tady ani tolik ne. Nevím, možná to je už mou určitou antipatií k onomu hollywoodskému puncu, kterého se ani tento film nedokázal zbavit. Ale stejně dávám 5*. Je to skvělý film, který se rozhodně vyplatí vidět. ()
Galerie (52)
Photo © 2001 USA Films
Zajímavosti (36)
- Stejně jako u ostatních filmů, i tady seděl většinu filmu za hlavní kamerou režisér Steven Soderbergh. (don corleone)
- Počas natáčania v Cincinnati Michael Douglas (Robert Wakefield) prenasledoval vreckového zlodeja a zadržal ho do príchodu polície. (Astonko)
- Na začátku filmu se baví Michael Douglas se senátorem Harry Reidem. Původně byl napsaný scénář pro tuto scénu, ale senátorovi se nelíbil, proto vedl s hercem pouze improvizovaný dialog. (don corleone)
Reklama