Režie:
Jaroslav SoukupKamera:
Vladimír SmutnýHudba:
Zdeněk BartákHrají:
Rudolf Hrušínský nejml., Iveta Bartošová, Miroslav Táborský, Petr Nárožný, Vladimír Marek, Otakar Brousek ml., Viktor Preiss, Oldřich Vízner (více)Obsahy(1)
Mladý anglický šlechtic Richard Bancroft (R. Hrušínský nejml.) se na obchodní cestě ocitne i se svým strýcem Archibaldem (P. Nárožný) v Praze. Zde se seznámí s tajemnou krasavicí Olivií (I. Bartošová) a okamžitě se do ní zamiluje. Proto rád přijme pozvání na maškarní ples jejího opatrovníka, hraběte Kronberga (V. Preiss). Jenže postupně si mladík uvědomí, že dívku a její přátele vídá jen v noci. Odhalení tohoto tajemství na sebe nenechá dlouho čekat – ukáže se, že hrabě Kronberg ve svém sídle vládne početné skupině upírů, kteří si vyhlížejí nevinné oběti. Jednou z nich má být i Richard. Boj s krvežíznivými nočními bytostmi bude o to těžší, že na zabíjení upírů zdaleka neplatí všechny metody, o kterých se píše v knihách. Naštěstí je tu ještě Olivie, která se do Richarda také zamilovala… (Česká televize)
(více)Recenze (304)
Poslední dobrej film od Jaroslava Soukupa. Pak už odešel mimo koukatelnou filmařinu. Svatba upírů má skvělé herecké obsazení - Viktor Preiss jako hrabě je geniální, Iveta Bartošová jako hraběnka je okouzlující. A hlavně Petr Nárožný jako Richardův (Rudolf Hrušínský) strýček je luxusní postava. A ještě Luděk Kopřiva, jako odborník v teorii o upírech - " Jdeme je zmasakrovat!! " A do toho všeho nádherná atmosféra Prahy 18. století! Poslední filmová role Zdeňka Řehoře (mnich). ()
Trochu (trochu hodně) podceňovaná hororová parodie. A přitom atmosféra je dokonalá, děj svižně odsýpá a herecké obsazení je skvělé (za všechny dokonalý Viktor Preiss v roli hraběte). I závěrečná písničká má hodně co do sebe (a to jinak Bartošovou nemusím). Jaroslav Soukup se za tohle nemusí stydět. 70%. ()
Van Helsing Kopřiva, chrápající Nárožný alias kaprál, mně pijící krev český patizón Rudánek a zšenštilá tlupa upírů z terapeutické skupiny doktora Cimického. Soukup překvapivě zvládá těch pár vážnějších scén (např. hřbitovní exhumace Oty Brouska jr. je jak ze 30 dní dlouhé noci), naopak v těch odlehčených partech trpí poruchou humortvorby, což v plné nahotě obnažily jeho budoucí maisnerovské majstrštyky. Nechápu, co máte proti upírce Ivetce, když se Jirka nedávno v bulváru nechal slyšet, že prý docela dobře saje.. ()
Snímek, jehož děj postupně sklouzl do něčeho přímo obludně hloupého. Měla to být komedie, takže jsem nečekala, že by upíři byli obdařeni nadprůměrným IQ, ale snad nebylo nutné, aby se projevovali jako tlupa, která právě nezákonně opustila zdi psychiatrické léčebny. P.S.: Kde měla Iveta Bartošová schované ty správné upíří tesáky ? ()
Film o lásce člověka a upíra, jenž oslavuje cudnost a pasivitu. Ano, kdo by to byl řekl, že série "Twilight" bude mít precedens v podobě o patnáct let staršího českého filmu v režii člověka, jenž české kultuře dal Kamarády do deště, Discopříběhy a majora Meisnera? Svatba upírů je typický zástupce jedné linie posttotalitní kinematografie první poloviny devadesátých let. Zatímco během komunismu bylo zcela běžné, že česká popkultura (obzvláště pak hudební produkce) parazitovala na západních titulech po revoluci se najednou plagiátorské tendence vycházející z omezené domácí distribuce, potažmo z cenzury, obrátily do ambice točit české příspěvky zahraničních žánrů. V souladu s dobovou náladou se při tom tvůrci neomezovali na pouhé kopie, ale ve snaze být světoví a současně ukázat unikátnost českého prostředí přicházeli s okázale "českými" variacemi západních schémat. Protože horor v českém prostředí, přinejmenším pak jeho kinematografii neměl vyloženou tradici, vycházeli Soukup a spol. z Polanského komedie "Ples upírů", zřejmě coby prvního slovanského otisku v rámci hollywoodského žánru. Coby hrdě český projekt se "Svatba upírů" jednak okázale rozchází s upírským kánonem (na české upíry si s česnekem nepřijdete a s těmi krucifixy to také není až tak žhavé) a v souladu s dobovou rétorikou vyzdvihuje přednosti českého prostředí až s vehementností turistického průvodce. Praha je tak prezentována jako město alchymistů a golemů, ale jako největší její přednost stejně platí pivo. "Svatba upírů" současně zapadá do dobové tendence přeměny image totáčových hvězd pro novou dobu. Film tak měl evidentně skýtat průlom televizní celebritky a zpěvačky Ivety Bartošové do světa filmu coby představitelky romantických partů, zatímco pro Rudolfa Hrušínského nejml. měl smazat jeho image floutkovského teenagera a jeho statut idola dívčích pokojíčků umocnit partem roztomilého a citlivého romantického hrdiny. Ani pro jednoho z nich se nicméně tato změna neuchytila, a tak snímek představuje o to bizarnější úkaz v rámci jejich tvůrčí dráhy. ()
Galerie (10)
Photo © Česká televize
Zajímavosti (14)
- Závěrečná (titulková) píseň „Já se vrátím“, zpívaná Ivetou Bartošovou, je česky otextovaná skladba „Sbor Židovských Otroků“ z opery „Nabucco“ Giuseppe Verdiho, kterou můžeme nejen slyšet, ale i vidět v originále ve filmu Akumulátor 1 (1994). (Petsuchos)
- Sluha Fridrich (Miroslav Táborský) má ve filmu jedno oko v pořádku a druhé ne. Ve 13. minutě, když otevře dveře Richardovi (Rudolf Hrušínský nejml.), má ale obě oči v popřádku. (Duoscop)
- Pro obsazení hlavní ženské role se režisér Jaroslav Soukup rozhodoval mezi modelkou Martinou Šmukovou a zpěvačkou Ivetou Bartošovou. (Redyx1)
Reklama