Režie:
Steven SpielbergScénář:
Richard MathesonKamera:
Jack A. MartaHudba:
Billy GoldenbergHrají:
Dennis Weaver, Jacqueline Scott, Eddie Firestone, Lou Frizzell, Gene Dynarski, Lucille Benson, Tim Herbert, Carey Loftin, Dale Van Sickel, Charles Seel (více)VOD (1)
Obsahy(1)
Spielbergův film, který byl původně natočen pro televizi. V Evropě ho však uváděli v kinech. Obchodní cestující Mann jede po arizonské poušti na jednání se šéfem. Cesta probíhá poklidně do té doby, než se objeví cisterna řízená tajemným řidičem. Začne Manna vytlačovat ze silnice, chce ho dostat pod vlak, atd. Jaký má důvod? Spielberg natočil film s rozpočtem 350 000$ za dva týdny podle historky Richarda Mathesona z Playboye, který říkal že to sám zažil. (woody)
(více)Videa (1)
Recenze (394)
Parádní démonický náklaďák (Spielberg ale fakt neměl ukázat, že má řidiče) vs. nesympatický vyměklý středostavovský hrdina, který se musí přizpůsobit zákonu džungle. Nápaditá kamera a režie házejí jeden pěkný záběr za druhým, ale po mém někdejším nadšení mi to už dnes přijde natahované, pramálo napínavé a hrdina i rádio v autě otravní. Ale na televizák ze začátku 70. let solidní snímek a po zásluze nejslavnější z filmových "duelů v poušti". ()
Původně to chtěl Steve natočit jako němý film a bylo by to lepší. Ty dodatečně vložené komentáře hlavního hrdiny jsou tu navíc. Ale scény na silnici jsou skvěle propracované - skvělé stylistické cvičení na téma napětí. Film natočen za 16 dnů za 375 000 dolarů vydělal 7 milionů dolarů. A do světa filmu vstoupil král pokladen Steven Spielberg. ()
Na tomto filmu oceňuji především jeho jednoduchost (neplést s povrchností či triviálností). Dvě auta, "dobrý" a "zlý" řidič, arizonská poušť, několik kilometrů silnice. Dominujícím prvkem je všepřítomný archetypální strach z něčeho, co nás neustále pronásleduje a co nemůžeme nikdy zlikvidovat (něco podobného se objevuje o 20 let později ve druhém Terminátorovi). Celkovou atmosférou, herectvím hlavního hrdiny a také hudbou připomíná Duel velmi nápadně díla Alfreda Hitchcocka. ()
Spielberg to má po celých 90 minut jasně ve svých rukou. Atmosféra automobilového nahánění v některých momentech překračuje hranice standardního thrilleru a koketuje s téměř až hororovým fellingem, k čemuž si mistr dopomáhá jednoduše vedenou kamerou, dobrým střihem jak obrazu, tak i zvukových efektů a v neposlední řadě minimalistickou výpravou v podobě odlehlé dálnice v nekonečné pouštní scenérii a démonickým náklaďákem, který pronásleduje hlavního hrdinu. Bohužel Dennis Weaver v hlavní roli postrádá jakékoliv charisma, tudíž se mu nemůže dostat ani kapky divácké empatie, kterou navíc likvidují jeho příšerně ukňourané vnitřní monology. Tenhle nedostatek, společně s diskutabilní bezdějovostí (kterou však Spielberg zručně maskuje formou), způsobuje, že se mé hodnocení zasekává těsně pod vrcholem. ()
Spielbergův první celovečerní film je bravurní, místy skoro až nesnesitelně napínavý "silniční" thriller, který Mistr natočil za pár šupů, a i přesto, že se jedná původně pouze o tv snímek, se nakonec dostal i do kin - a tím se v podstatě rozjela neskutečná kariéra tohoto génia světové kinematografie. Jeho Duel je vlastně jen jedna velká honička, u které si ale ještě víc než oněch naháněcích scén vážím psychologicky skvěle vyhrocených a vygradovaných pasáží mezi nimi (Weaverovy vnitřní monology v motorestu a následná konfrontace s domnělým řidičem, uvízlý školní autobus). Učebnicový debut. 90 % ()
Galerie (68)
Zajímavosti (32)
- Dennis Weaver se k natáčení připojil pouhý den před jeho začátkem. (Karlos80)
- Během chronologického natáčení filmaři přidali pro každou novou scénu tahači trochu "make-upu", aby působil ošklivěji a děsivěji. (Cherish)
- Při natáčení pádu kamiónu z útesu se porouchalo zařízení, které mělo náklaďák udržet v rovině, řidič proto zůstal do poslední chvíle v kabině a vyskočil před pádem. V záběru můžete vidět otevřené dveře. (HellFire)
Reklama