Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Barevný širokoúhlý film Lola Montes natočil významný režisér Max Ophuls ve francouzsko-německé koprodukci. Je to jeho poslední dílo. Zajímavou formou, kombinující vyprávění, cirkusovou pantomimu a hrdinčiny vzpomínky, vypráví životní příběh slavné kurtizány Marie Dolores Porriz y Montez, hraběnky z Lansfeldu od jejího útlého dětství přes první lásky a první skandály, v nichž hrály významnou roli četné historické osobnosti, včetně světoznámých hudebních skladatelů Franze Liszta, Richarda Wagnera, Frederyka Chopina až po poslední skandální epizodu v Bavorsku, kde její milostný poměr k bavorskému králi Ludvíku I. vyvolal skutečnou revoluci, a po neslavný konec jejího života v aréně amerického cirkusu, kde se nechává za dolar muži okukovat jako dravé zvíře v kleci a líbat si ruku. Film byl natočen ohromným finančním nákladem v prvotřídním hereckém obsazení (dominují mu někdejší francouzská sexbomba Martine Carolová a oblíbený Peter Ustinov v roli manažera) v roce 1955. O jeho zajímavém osudu se zmíníme na jiném místě. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (15)

kaylin 

všechny recenze uživatele

Zajímavý příběh o jistě zajímavé ženě, ale v tomhle případě je naprosto zásadní forma, kterou je příběh vyprávěn. Je to cirkusové vystoupení, které se střídá se skutečnými scénami z minulost ženy, která je uvedena v názvu filmu. Tohle provedení je natolik jedinečné, že tomu příběhu dává něco navíc. I tak to pro mě nebylo až tak moc. ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Melodrama za všechny peníze – nejdražší francouzská koprodukce své doby. Po své premiéře zůstala opulentní ukázka Ophülsova sklonu k vypravěčským i stylistickým excesům mimo okruh kritiků z Cahiers du Cinéma nedoceněna. Teprve po režisérově smrti k ní pozornost většího množství cinefilů přitáhl americký auteurista Andrew Sarris, označující Lolu za nejlepší film všech dob. Bezradnost producentů nicméně udělala své a film byl krátce po premiéře zmrzačen necitlivými střihovými zásahy, přeskupujícími události do chronologického pořádku. Syté technicolorové barvy, původní cinemaskopický formát a stereofonní zvukovou stopu první kopie nejvěrněji přibližuje a Ophülsovu neortodoxní vyprávěcí strukturu zřejmě nejpřibližněji zachovává restaurovaná verze od Cinémathèque Française, přístupná na discích od Criterionu. Pokračování zde. 80% ()

Reklama

garmon 

všechny recenze uživatele

Už vím, odkud to sebral Greenaway v Dítěti z Maconu, ale i v Prosperových knihách a Kuchařovi - . A Jasný to před Až přijde kocour taky musel vidět... Lavran má s manýrou pravdu. Navíc - Ophuls je staré kino. Ale chvílemi hodně vtipné. A ve své do sebe zatočenosti naprosto dokonalé! PS: Auricova hudba byla pěkně otravná... ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Jediný barevný (a zatím jediný širokoúhlý, co jsem viděl - ani nevím, jestli existují další) Ophuls byl velká otázka, protože komponování do akademického formátu a hra světel a stínů ho pro mě definovaly především. A jde samozřejmě o jedinečný zážitek. Výrazné barvy první jakosti, širokoúhlé, že David Lean by řekl: "Hele, Maxi, brzdi." V Ophulsovi se režijně opět střetává síla klasické kinematografie a maximální nápaditosti v jejím rámci. Dějově je film naopak opět podvratný. Pasivní hrdinka odevzdaná do rukou cirkusáků se stává objektem, hračkou a někým, kdo se vzdal vnitřku, čímž vzniká mnohdy perverzní útok na diváka, který se nemůže neztotožňovat se senzacechtivými návštěvníky okolo manéže. Tohle Ophulsovo odcizování postav skrze roztříštěné retrospektivy a vypravěčské pohrdání dělá Lolu dost odvážným filmem. 4 a 1/2 ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Tento typ filmu by ma mal emocionálne rozobrať. Donútiť nie najmladšieho chlapa na konci plakať. V podstate by to malo byť režisérovou povinnosťou. Tak, ako sa to podarilo dvojici E+P s Red Shoes. Chyba ale nie je iba na strane tvorcov, Lolu Montes treba vidieť v kine, možno niekde z predných rád. Ak je film koncipovaný pre veľké plátno, je svojim spôsobom nezmysel ho pozerať hoci aj na veľkej obrazovke. Všetko je po formálnej a rozprávačskej stránke dokonalé, o to viac ma mrzeli tie chýbajúce emócie. Ale v momente, keď sa film zjaví v programe klubového kina alebo v rámci festivalu, nebudem váhať ani minútu. ()

Galerie (49)

Zajímavosti (6)

  • Natáčení stálo 648 miliónů franků. (contrastic)
  • Producenti očekávali ohromný úspěch, ale film zcela propadl. (contrastic)

Reklama

Reklama