Režie:
Milan ŠteindlerScénář:
Halina PawlowskáKamera:
Jiří Krejčík ml.Hudba:
Petr UlrychHrají:
Ivana Chýlková, Franciszek Pieczka, Alena Vránová, Barbora Hrzánová, Dagmar Edwards, Tereza Brodská, Tomáš Hanák, Miroslav Etzler, Szidi Tobias (více)Obsahy(1)
Úspěšná a divácky oblíbená hořkosladká komedie o životě, v níž hlavní roli hraje láska, odvaha, smích i smrt. Film vznikl podle scénáře Haliny Pawlowské, která tu čerpala inspiraci ze svého vlastního rodinného zázemí. Autorka v něm s humorem a ironií sobě vlastní, ale i s pochopením a soucitem vzpomíná na svého otce a další svérázné a zemité příbuzné, pocházející ze Zakarpatské Ukrajiny, na své mládí a s ním spojené nešťastné lásky a ztracené iluze. Vše na příběhu Olgy, jejích přátel, rodiny a vrstevníků, odehrávajícím se v průběhu dvaceti let, které prožívalo Československo po ruské okupaci. Peripetie hrdinů jsou nahlíženy s ironií a humorným nadhledem. Střídají se zde bouřlivé komediální situace se slzami. Hrdinové této komedie však už ví, že nepodlehnout, nevzdávat se, mít rád a nezapomenout se smát je platné a dobré… (Česká televize)
(více)Videa (2)
Recenze (204)
„Honza mě opravdu nemiloval. Byla jsem přesvědčená, že je to proto, že jsem jediná z celé třídy neměla prošívanou bundu.“ A bez „cool“ prošívané bundy to prostě nejde…Je mi záhadou, že mně film tak dlouho unikal. Napraveno. Je to kovaná hořká tragikomedie, která má řadu zábavných, stejně jako smutných scén, navrch i docela zvláštní, poetickou atmosféru (skvěle propojenou s hudbou), škoda však, že jen místy. Jinak je to hodně o hercích a postavách. Zdaleka největší hvězdou je Franciszek Pieczka, jehož naturel a vůbec ztvárnění tvrdohlavého, dominantního muže („Řek sem mat, tak je to mat!“) vyniká v každé scéně. Ale bavilo mě i „trdlo“ Ivany Chýlkové (nejvíc jsem se zasmál u jejího „krasobruslení“), stejně jako řada dalších méně či více trhlých postaviček. O to víc zamrzí, že filmu postupně ztrácí tempo. Závěrečné „uzavření kruhu“ se mi ovšem líbilo, celkově dám slušné 4*. „Ale já potřebuju sanitku!“ - „Pořád taky volali sanitku, ale vůbec nepřijela. A tak mladá Popenková rodila doma.“ - „Ježišmarja!“ - „Ale to dítě to myslím přežilo…“ ()
Můj velmi oblíbený film, na který se ráda podívám, kdykoli jej v telce dávají. Halina dostala dostala od diváků na frak díky Banánovým rybičkám, nicméně některé její knížky jsem četla a všechny byly příjemně vtipné, přičemž humor nebyl laciný, byl ineligentní a sympaticky normální (ať si říká kdo chce, co chce). Je skvělé, že Milan Šteindler Díky za každé nové ráno natočil. Je to výpověď tehdejší doby, společnosti, rozdílů kultur, výborně obsazené a perfektně zahrané, směšné a dojemné zároveň. ()
Viděla jsem to jako malá, a pamatovala jsem si z toho ty závěsné slony z Ameriky a Hanka byla kráva.... Ale když jsem to viděla teď, moc se mi to nelíbilo. Ivana Chýlková mně hrozně rozčilovala, jako herečku ji fakt nemusím vidět. Film je zbytečně dlouhý, a až na pár dobrých míst je v podstatě o ničem, a člověk tam nemůže sympatizovat vlastně s nikým. Myslím si že to nebyl od Pawlowské špatný scénář, ale chtělo by to nějak více vypilovat, a možná i lehce přeobsadit. Nejlepší postava byla nakonec Lenka.... Škoda, pro mě to bylo trochu zklamání. ()
"Dneska nikdo nepude domu! Když mám narozeniny, budeme pít až do rána!" Svérázný humor a náhled na demotivující život v totalitní společnosti pohledem nezdolatelného otce Vasila pobaví přesto, že k pobavení je v oné době vskutku málo. Další a další komické situace, vtipné hlášky ( Hanka byla kráva...a je kráva pořád) a výborná Ivana Chýlková, Bára Hrzánová..zkrátka tahle komedie se Šteindlerovi velmi povedla. ()
Výborná čierna komédia á la Emir Kusturica, plná farbistých podobenstiev o tragikomike života v časoch socializmu, dievčenskej puberty i dospelosti a to všetko v uletenej rodine so svojským oteckom na čele a zástupom ukrajinských príbuzných v závese. Milan Šteindler ma skvelou réžiou veľmi prekvapil, väčšine hercov vzdávam hold za výborné výkony, ale Franciszek Pieczka je jednoducho fantastický a Halina Pawlowská tomu dala úlohou umrnčanej Vasiliny korunu. ()
Galerie (6)
Zajímavosti (15)
- Film byl vybrán jako zástupce českého filmu, který se ucházel o Oscara v sekci cizojazyčný film za rok 1995. (orkadimenza)
- Kvůli dobovým rekvizitám a některým scénám, zasazeným do odlehlých lokací, patřil snímek ve své době mezi relativně drahé. Jednoho dne tedy zcela jednoduše došly peníze. Milan Šteindler: "Rok jsme čekali, než se našel další partner, který nám pomohl film dokončit. Zimní ukrainské scény, které se původně měly točit přímo na Zakarpatí a posléze na Oravě, se tak točily ve třicetistupňovém vedru kousek za Barrandovem na skládce, kterou jsme natřeli nabílo a pokryli bílou geotextilií." (NIRO)
- Filmové jméno Renaty Beccerové je zároveň hereččinou civilní přezdívkou, která vznikla z prvních písmen jejího jména a přijmení. (sator)
Reklama