Reklama

Reklama

Hodinář od sv. Pavla

  • Francie L'Horloger de Saint-Paul (více)
Trailer

Netušil, že o svém synovi nic neví, až zločin mu odkryl zákoutí jeho duše. Philippe Noiret a Jean Rochefort ve filmovém dramatu podle Georgese Simenona. Hodinář od sv. Pavla je adaptací románu Georgese Simenona, který u nás vyšel pod názvem Evertonský hodinář. Děj knihy přenesli autoři scénáře (Bertrand Tavernier, Jean Aurenche a Pierre Bost) ze Spojených států do Lyonu, kde Tavernier využil kulis starých ulic svého rodného města.
Michel Descombes je hodinář v jedné ze čtvrtí Lyonu zvané St. Paul – Svatý Pavel. Jednoho rána ho navštíví dva policisté, a vyptávají se na syna, aniž by mu řekli, co se stalo. Odvezou ho na kopec za Lyonem, kde je nalezena jeho prázdná dodávka. Komisař Guilboud mu oznámí, že jeho syn je vrah...
Tavernierův film je dramatem otce konfrontovaného s policejní mašinérií, který za tragických událostí objevuje neznámou tvář svého syna. To vše na pozadí sedmdesátých let ve Francii, v nichž doznívá anarchismus osmašedesátého roku s odkazy na maoismus. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (31)

Aky 

všechny recenze uživatele

Spíše psychologická drobnokresba než klasické krimi, jak tomu už u Simenona bývá. Celým docela napínavým dějem se proplétají dva rovnocenné motivy - jednak rozkrývání zvláštního vztahu mezi otcem a synem a jednak přibližování se dvou osobností otce a vyšetřujícího komisaře. Obě hlavní role jsou naprosto skvěle herecky zvládnuté dvěma giganty francouzského filmu. ()

Enšpígl 

všechny recenze uživatele

Těžko se mě tenhle film hodnotí, protože jsem ze žádné postavy necítil nic, co by naznačovalo jejich emoce, což vadilo zejména u Michela. Jak si k němu mám vybudovat vztah, když on si drží diváka na distanc. Philippe je samozřejmě výbornej herec, ale tady buď záměrně a nebo mu to předepisoval scénář pojal svou postavu takovým způsobem, že jsem si k ní za celou délku filmu nenašel cestu i když jsem hodně snažil. Příběhu dominuje linie vztahu otce se synem, po té co syn spáchá vraždu, ale velmi šikovně se dotýká i sociálních problémů tehdejší Francie. Za nejzdařilejší složku filmu považuju jednoznačně dialogy. ()

Reklama

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

"Vidíš, už nám to povídání docela jde !! Slyšíme jen to, co nás zajímá.." Tak tohle je pro mě osobně neskutečné zklamání, od Taverniera jsem rozhodně čekal mnohem víc, přičemž asi hlavní zádrhel spočívá ve skutečnosti, jak se dvě obrovské herecké veličiny, Philippe Noiret s Jeanem Rochefortem, vzájemně přetlačují o to, kdo bude středobodem celé této podívané, přičemž je tu ještě nadbytečná role Michelova přítele Antoina v podání Jacquese Denise, ani jejich postavy nejsou příliš schopny vzájemně spolupracovat, oba hrdinové mi připadali až příliš tajemní, neproniknutelní a jejich motivace mi nejsou příliš jasné, díky čemuž vlastně divák, ač raději budu mluvit jen za sebe soudě dle vysokého hodnocení, jen zpovzdálí sleduje velmi chladné a odtažité, stejně jako je odtažitý i Michel Descombes, intimní drama, do něhož nesnadno proniká, v němž se tak jediným podstatným jeví zjistit, proč vlastně Bernard Descombes zabil !! Nicméně atmosféra překrásného Lyonu, herecké výkony i melancholický soundtrack Philippa Sardeho činí Hodináře od sv. Pavla velmi zajímavou a jedinečnou podívanou, po jejímž shlédnutí nemůžu nesrovnávat s obsahově velmi podobným geniálním snímkem Zatracený otec od mistra pera Josého Giovanniho, který však tento až propastně převyšuje !! ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Ve filmu se sešli dva velcí francouzští herci Noiret a Rochefort, kteří bezesporu patří k lákadlům pro každého zapáleného filmového fanouška. Navíc východisko filmu - vyrovnávání se s výjimečně kritickou rodinnou situací - slibovalo silné drama. Velký filmový zážitek se v mém případě bohužel nedostavil. Snímek si totiž své diváky drží dál od těla a nesnaží se je nijak citově angažovat. O motivech zločinu můžete jen spekulovat a pokud se z úst pachatele dovíte, že vraždou oběti chtěl své dívce nadělit dárek, je prakticky nemožné se s ním ztotožnit nebo mít pochopení pro jeho postoj. Ono je vůbec těžké najít pochopení pro kteroukoli postavu filmu, protože jejich psychologie, interakce a motivace jsou nedostatečně vykreslené a zdůvodněné. Nevím, co mi chtěl režisér sdělit, snad kromě banality, že potomek, který spáchal trestný čin, ještě nepřestává být vaším synem. Jenže i to se dá sdělit nepoměrně zajímavějším a citově angažovanějším způsobem. Celkový dojem: 45 %. ()

sud 

všechny recenze uživatele

Výborné psychologické drama o muži, snažícím se vyrovnat s krutou skutečností, že jeho jediný syn je vrah. S ubíhajícími minutami spolu s hrdinou odhalujeme pohled do jeho nitra a s přibývajícími důkazy se zároveň snažíme pochopit onen čin. Výborné civilní výkony Philippa Noireta v titulní úloze a neméně skvělého Jeana Rocheforta coby policejního komisaře, jenž se mu snaží pomoci toto těžké období překonat. Bertrand Tavernier svým debutem zazářil, škoda že nebyl v takovéhle formě častěji. 95%. ()

Galerie (34)

Zajímavosti (6)

  • Snímka implicitne poukazuje na politický kontext a spoločenskú situáciu obdobia cez maoizmus, heslá na budovách hlásajúce smrť policajtom, rozhlasové reportáže, narážku na Claudelove militantné postoje či letopočet 1917 vyrytý na pomníku v lyonskom parku. Dielo však nemožno považovať z politickej stránky za ľavicové, podobne, ako vo filmoch noir, vyvoláva nepríjemný pocit spochybňujúci poriadok cez problematiku Bernardovho (Sylvain Rougerie) zločinu, ktorý je režisérom zasadený medzi právo, ako exekutívnu moc v rámci spoločnosti, a morálku, chúlostivú formu spoločenského vedomia. (Biopler)
  • Milý Phillipe Noiret roli Michela Descombesa pod taktovkou přítele Bertranda Taverniera velmi rád přijal, dokonce později přiznal, že pokojný řemeslník ze Saint-Paul, jenž zachraňuje svého syna, vztah s ním, je jedna z nejkrásnějších filmových úloh, kterou kdy Noiret sám dělal. Dokonce, a to je málo známo, je tato úloha hodináře přenesena i do dalšího snímku, kde však sehrává jen vedlejší roli a dovysvětluje případ svého syna. (LiVentura)

Reklama

Reklama