Režie:
Danny BoyleScénář:
Alex GarlandKamera:
Anthony Dod MantleHudba:
John MurphyHrají:
Cillian Murphy, Naomie Harris, Megan Burns, Brendan Gleeson, Christopher Eccleston, Alex Palmer, Christopher Dunne, Luke Mably, Ricci Harnett, Noah Huntley (více)Obsahy(1)
Skupinka aktivistů, která bojuje za práva zvířat, vtrhne do laboratoře, kde vědci zkoumají opice infikované vzteklinou. Ochránci pustí opice z klecí ven, ty je okamžitě pokoušou a nakazí.
Pracovník kurýrní služby Jim (Cillian Murphy) se probudí v nemocnici z kómatu a zjistí, že budova zeje prázdnotou. Zděšený a osamělý mladý muž nemocnici opustí, aby objevil celou hrůzu. Londýn se naprosto vylidnil. Někde jsou vidět umírající. Pak potká Selenu (Naomie Harris) a Marka (Noah Huntley). Virus zlikvidoval téměř celé město. Selena pozná, že i Mark je infikován smrtelným virem, proti kterému není obrany, a v pudu sebezáchovy ho zabije. K malé výpravě se přidává Frank se svou dcerou Hannah. Zásoby pitné vody docházejí. Skupinka hledá východisko. Po vyslechnutí zpráv o počasí získají informaci o vojenské jednotce kdesi mimo město. To by mohla být záchrana. Ale deprimovaní trosečníci netuší, kde na ně číhá ještě větší hrozba.
Režisér Danny Boyle (např. Trainspotting, Pláž) předává prostřednictvím filmu divákům brutální vizi apokalypticky opuštěného Londýna a lidí, kteří se stávají tváří v tvář smrtelnému viru cyniky a ztrácejí emoce. Je to zároveň drsné poselství o tom, jak destruktivní je ztráta přirozené lidskosti.
(oficiální text distributora)
Videa (2)
Recenze (850)
Bomba. Lidi jsou větší stvůry než zombíci, aneb Den Trifidů říznutý Úsvitem mrtvých. Dobře natočený, dobře zahraný thriller, ve kterém pojmy jako logika nebo psychologie nejsou jen abstraktní osnovy otráveného scénáristy. Už dlouho se mi nestalo, abych se po takto syrovém snímku takhle zahloubal... Rozhodně je o co stát, vřele doporučuju. 90% ()
Příliš dlouhý videoklip, který se dal pojmout v rámci hodinového adrenalinového nášlapu na téma "efektní zombie-gorefest", místo toho trvá hodiny dvě, trpí příběhovou nerozhodností, řeší postapokalyptické lidské vztahy a o zombies v něm vlastně zase tolik nejde. Bohu dík alespoň za Boylův řízný cynismus a smysl pro naturalismus. A samozřejmě za trikuprostý vylidněný Londýn - to se skutečně jen tak nevidí. Pak už si ale skutečně nevzpomenu, co bych ještě mohl vyzdvihnout... ()
"Ty máš nějaký plány? Máme najít lék a zachránit svět nebo si jen zašukat?" Vědec nejsem, takže asi to druhý. Mám teda drobnej problém s míšením ras, ale kdyby mi Selena láskyplně přiložila mačetu ke krku, tak bych patrně s pářením souhlasil. Samozřejmě pouze v rámci zachování života na planetě. Ale abych se vrátil k filmu, tak ten přede mě postavil dilema, zda je nebezpečnější nakaženej soused nebo nadrženej voják. To jsem nějak nevyřešil, takže jsem se věnoval tomu, jak se to tam vzájemně pozabíjí. No jo, kousalo se, zabíjelo se i znásilňovat se chtělo, ale originality to zase tak moc nepobralo. ()
Předně jsem se divil, že by se Boyle pouštěl do něčeho takového, jako je "zombie" (respektive zde "nakažení") horor. Ale jako takový jsem ho ze začátku chápal a proto se podivoval nad nevhodně zakomponovanými scénami, pro tenhle žánr se nehodící. I nezvyklý hudební doprovod dával tušit, že tady něco nehraje. A od druhé půle jsem měl jasno. Boyle se na pozadí boje o přežití snaží zobrazit chování lidí v mezní situaci, kdy mají na výběr, jestli si v sobě zachovají kouska lidskosti, anebo v nich převáží pudová touha za každou cenu přežít, i za cenu ublížení jiným. A Boyle opravdu lidem nevystavil to nejlepší vysvědčení. Jeden z vojáků ve filmu říká "Lidé se zabíjeli předtím a budou se zabíjet i potom." V tomhle se věru od těch "nakažených" moc neliší. Samotní "nakažení" pak hodně připomínají agresivní běhavé zombíky ze Snyderova remaku a občas dokážou přivodit pár ´infarktových situací´. ()
Boyle dokázal, že aj z klasickej horrorovej zápletky sa dá vyťažiť slušná pointa. Už od začiatku veľmi brutálne a chladné, film sa nebojí ukázať krv a to mu ozaj seklo. Scenár a nápad celkom dobrý, až na tú reálnosť v pár scénach. Ale ako horror dosť slušné, boylovsky tradične skvelý audio-vizuálny podmaz, pomohla aj zvláštna, ale dobre vsadená hudba. 80%. ()
Galerie (87)
Zajímavosti (57)
- Scéna, kde Jim (Cillian Murphy), Selena (Naomie Harris), Frank (Brendan Gleeson) a Hannah (Megan Burns) oslavují, vznikla 11. září 2001, tedy v den teroristických útoků na newyorská Dvojčata. Danny Boyle se zmínil, že bylo velmi divné točit za těchto okolností oslavu. (HellFire)
- Scenárista Alex Garland a režisér Danny Boyle se hodně zabývali sociálními nepokoji. Ve filmu se proto odrážejí např. i události z Rwandy a Sierry Leone (mrtvá těla v kostelech), aktuální záběry z těchto konfliktů nicméně chybí. (HellFire)
- Danny Boyle napsal pro postavu Seleny (Naomie Harris) dějovou linku z minulosti, aby vysvětlil její tvrdohlavý, nemilosrdně pragmatický pohled na život. Selena byla nucena zabít celou rodinu včetně matky a otce, aby zachránila svého malého bratra, načež zjistila, že je také infikovaný. (HellFire)
Reklama