Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Školní komedie debutujícího režiséra Zdeňka Trošky s lehkou detektivní zápletkou. Malý Honzík sní o tom, že při správné strategii propadne zpátky do milované školky, zatímco jeho starší sestra Jolanka bolestně prožívá první dětskou lásku i nespravedlivé obvinění z krádeže luxusních bot. A tak začíná jedno velké pátrání po neznámém zloději obuvi a svršků ze školních šaten. (Magic Box)

(více)

Recenze (331)

Compadre 

všechny recenze uživatele

Film ze školního prostřeí a navíc z roku 1983. Musím se přiznat, že jsem čekal další tuctový komančský propadák ve stylu My všichni šklou povinní, ale pravda je, že jsem se v tomto očekávání solidně seknul. Režisér Troška měl tou dobou ještě docela soudnost a natočil zábavnou komedii, sice bez bláznivých crazy vtípků, ale zato fakt vtipnou a pohodouvou. Prostě pěkný překvapení. ()

manonfire 

všechny recenze uživatele

Nemohu si pomoci, ale nejvíce se mi zde líbila Michaela Kreslová v roli kamarádky hlavní hrdinky, Radky. Hlavně její permanentní mdloby, nebo hláška "Jak to ví??"....Podobně jako v případě Sylvy Julinové(Kopretiny pro zámeckou paní), mě i u Míši trochu mrzí, že tyhle vtipný a komediálně velice nadaný holčiny si střihly jednu jedinou roli. 80% ()

Reklama

Krchy 

všechny recenze uživatele

Jako dítě jsem to viděl snad dvacetkrát a klidně se na to podívám i dneska, je to prostě taková ideální pohodička na víkendové zabití času. Sice mě ten malý kluk s každým dalším podíváním irituje víc a víc, ale zatím to mez nepřekročilo a nostalgický návrat do školních lavic (archetypy školníka a chemikářky snad někde musí pěstovat, přesně jsem v nich poznal ty své :) ) to hravě přebije. A Nosál rulez! :) ()

Pierre 

všechny recenze uživatele

Troška se toho filmu ujmul, protože nikdo jinej ho točit nechtěl. Však ani nenapsal scénář a možná právě proto se jedná o snesitelnou záležitost, která ovšem člověku v hlavě moc dlouho nezůstane a i těch 71 minut se zdá být dlouhých. 80.letá se tady projevují tím nejhorším způsobem. Petra Kotvalda si připomeneme Holkami z naší školky a pak nějakým pro mě neznámým (a ještě horším songem.) Fuj! No buďme rádi, že se to obešlo bez Míši Davida. ()

Dlubal David 

všechny recenze uživatele

■ ∞ V mých očích je to jednoznačně TROŠKův nejlepší film. Jedná se o režisérův první samostatný celovečerní film, jehož kvalitu a originalitu oceňuji i dnes po jedenatřiceti letech. Z celé dosavadní filmografie tohoto českosloveského hoštického kudrnáče se filmu Bota jménem Melichar vyrovnají pouze dva později natočené snímky a to: O princezně Jasněnce a létajícím ševci (1987) - dle mého názoru TROŠKova nejzdařilejší filmová pohádka a Andělská tvář (2001) - jediný opravdu dramatický kousek od pana režiséra, leč k mému úžasu u váženého obecenstva diváckého propadl. ■ Bez předsudků a bez jakékoliv hořkosti k panu režisérovi, bohužel musím konstatovat, že jeho novější a novější počiny se mi tím více nelíbí, čím více jsou zjednodušovány a určeny většinovému diváku. Tím samozřejmě nechci říci, že by film Bota jménem Melichar byl kousek komorního artu, to věru ne, vždyť BjM byla svým způsobem v první polovině let osmdesátých dvacátého století v kinech československých, stejně jako třeba KLEINův počin Jak svět přichází o básníky (1982), komedie určená pro masy, ale byla to komedie vřelá, místy hodně zábavná, prostá jakékoli zbytečné podbízivosti. ■ ■ ■ Pan režisér Zdeněk TROŠKA je prostě filmař, který tvoří lidovou tvorbu pro lidového diváka, a tak je k jeho tvorbě potřeba přistupovat. Já osobně vůbec nechápu některé až nenávistné komentáře, recenze, referáty a eseje, které jsou psány na téma buď samotného pana TROŠKY nebo o jeho dílech. Kdybych měl srovnávat a porovnávat s filmy podobně řazenými a na obdobná témata, avšak pocházející ze Spojených států, tak mnohé jsou daleko fekálněji humorné a jejich trapnost je bahennější a břitčejší, ale srovnám-li hodnocení filmových kritiků a hodnocení divácké, tak ony filmy ze zahraniční provenience jsou hodnoceny povětšinou kladně... ■ ■ ■ Nyní zpátky k Melicharovi a jeho stříbrným Zlatým hromnicím. Byl to první TROŠKův film, kde spolu po boku účinkují jak herci již známí, tak neherci, tento mix se ukázal býti úspěšným, a proto jej režisér využíval i ve svých dalších filmech. Zajímavé v tomto filmu bylo, že zde vlastně účinkuje celá základka a hlášky zde obsažené jsme používali i my na naší základní škole. ■ Některé scény jsou spíše komické, jiné velmi humorné a některé, některé jsou reálné a vzpomenu si na svá školní léta. Jsem ještě z té generace, která ve školních letech zažila bývalý totalitní režim, a tak i já jsem seděl v přeplněné třídě s rukama za židlí a se zvednutou (čti: hlásící se) pravou rukou, která musela být kolmo k zemi, vyčkával až oči vyučující spočinou na mém tělíčku, abych posléze mohl pronést: "Soudružko učitelko..." ■ Bota jménem Melichar je velmi pohodový film, jsou zde tři dějové linie, které se spolu mísí, aby následně opět pokračovaly svou vlastní cestou. 1)) Prvňáčci. V čele s Martinem ŠOTOLOU, který hraje tvrdohlavého raubíře Honzíka LUDVÍKA a jeho přísedící Magdalena LEDVINKOVÁ jako ráčkující Janička zvaná "Nosál". 2)) Osmáci a deváťáci. Nově přestupivší deváťák Radim DOCHLEBA (David RAUCH), osmačka Jolanka LUDVÍKOVÁ, Honzíkova starší sestra (Regina ŘANDOVÁ), osmačka Radka, Jolančina kamarádka (Michaela KREŠLOVÁ), deváťák Bakula, Radimův kamarád (Tomáš RŮŽIČKA), deváťačka Michaela LAMKOVÁ, majitelka Zlatých Hromnic (Milada ŠTÝBROVÁ). 3)) Učitelský sbor. ■ ■ ■ Zajímavé pro mne samotného bylo, že na rozdíl od mnohých jiných filmů, které jsem viděl jako kluk a následně se na ně podíval v současnosti, tak tento na mne působil v podstatě téměř totožně, tzn. vřele a pohodově. No, a nebudu zastírat, že slečna nostalgie se u mě zastavila na návštěvu a setrvala v mé postýlce půl druhé hodiny. Odešla bez rozloučení a zůstala po ní krásná vůně. ■ ■ ■ ⁞ Jana KNITLOVÁ [95/100], Zdeněk TROŠKA [95/100]. ■ ‖ Josef HANUŠ [94/100], Jiří SOCHOVSKÝ [93/100], Eva BOBKOVÁ [91/100]. ■ ↨ [95/100]. ■ ― David RAUCH [96/100], Michaela KREŠLOVÁ [92/100], Regina ŘANDOVÁ [91/100], Martin ŠOTOLA [91/100], Eva SALZMANNOVÁ [89/100], Magdalena LEDVINKOVÁ [88/100], Alena KAREŠOVÁ [85/100], Jiřina JELENSKÁ [85/100], Jiřina JIRÁSKOVÁ [79/100], Jana VAŇKOVÁ [75/100], Růžena RUDNICKÁ [75/100], Dana SYSLOVÁ [73/100]. ■ ῼ Karel VÁGNER [90/100], Petr KOTVALD & Stanislav HLOŽEK [90/100]. ■ ∩ Krakonoš a lyžníci (1980), Jak svět přichází o básníky (1982), My všichni školou povinní (1984), Kam doskáče ranní ptáče (1987). / Sonáta pro zrzku (1980), Obecná škola (1991). / Jak se točí rozmarýny (1977), Ať žijí duchové! (1977). / Kindergarten Cop (1990). / Jak vytrhnout velrybě stoličku (1977), Jak dostat tatínka do polepšovny (1978), S tebou mě baví svět (1982). / Anna and the King (1999). / Pětka s hvězdiškou (1985). / Arabela (1979). / Křeček v nočné košili (Hamster im Nachthemd) (1987), Mach a Šebestová (1982), Můj brácha má prima bráchu (1975), Brácha za všechny peníze (1978). / Sněženky a machři (1982). / Městem chodí Mikuláš (1992), Počítání oveček (1981), Útěky domů (1980). / Azumanga daiô (2002). ■ № 3x; 1x ⌂ [D], [TV], [PZ], [TV_RGB]. 1x ⌂ [D], [PC], ϿϾ [PZ], [448p], [~2013]. 1x ⌂ [D], [PC], ϿϾ [PZ], [448p], [~ březen 2014]. ■ ↘ Alekks80, skok01, Mr.Hackels, Aidina, Olík, lareinna, blackrain. ■ ↔ ① [99/100]; ② [95/100] [~2013]; ③ [93/100] [~březen 2014]. ‡ [93/100] [~březen 2014]. >>> [94/100]. ■ () (méně) (více)

Galerie (26)

Zajímavosti (15)

  • V castingu na roli Lamkové zbyly poslední tři uchazečky. Vítězná byla Milada Štýbrová a zbylé dvě byly Veronika Kánská a Petra Pyšová. Ty se o půl roku později objevily ve filmu Slunce, seno, jahody (1983) v rolích Blaženy a Miluny. Režisér Troška tak na tyto postavy již nedělal žádný casting, jen si vzpomněl na poražené finalistky z castingu na film Bota jménem Melichar a rovnou je obsadil do filmu Slunce, seno, jahody. (Lajty)
  • Bota jménem Melichar byl celovečerním debutem Zdeňka Trošky. Ten se práce na něm ujal poté, co pět režisérů před ním scénář odmítlo realizovat s připomínkou, že příběh je pouze o dětech a o tom se tradovalo, že filmař má tři nepřátele - děti, zvířata a sníh. Zdeněk Troška tehdy jako pomocný režisér dokončil práci na filmu Krakonoš a lyžníci, který obsahoval všechny tři nepřátelské elementy a i když se zpočátku rovněž zdráhal, nakonec nabídku na natočení Bota jménem Melichar přijal. (Rodriguez)

Reklama

Reklama