Reklama

Reklama

Prolomit vlny

  • Dánsko Breaking the Waves (více)
Trailer 1

Obsahy(1)

Příběh o síle a moci lásky se odehrává v zapadlé vesničce v severním Skotsku v 70. letech. Hluboce věřící protestantská dívka, mladičká a naivní Bess, se provdá za světem protřelého těžaře Jana, který pracuje na naftařské plošině v Severním moři. Brzy po sňatku ale muž utrpí při explozi úraz a ochrne na celém těle. Jan nesnese pomyšlení, že se již nikdy nebudou milovat, a přesvědčí Bess, aby spala s jinými muži. Její mimomanželské sexuální zálety ale mají tragické následky… První díl Trierovy “trilogie zlatého srdce,” mystický příběh o síle víry, míře sebeobětování a poutu lásky, získal na MFF Cannes 1996 Grand Prix a proslavil britskou herečku Emily Watson, která za roli Bess získala nominaci na Oscara. (Aerofilms)

(více)

Diskuze

Adam Bernau

Adam Bernau (hodnocení, recenze)

iNKa 1104: Ten film mám, ale dosud se mi do něj nechtělo a ani nevím, o co v něm má jít. Takže dám na tebe a podívám se. Jinak nápodobně.

iNKa 1104

iNKa 1104 (hodnocení, recenze)

Adam Bernau: Děkuju za Tvůj pohled... I tak s Trierem zůstanu více než obezřetná ;). Teď trochu odjinud: na téma obětování znám film, který se mne velmi dotknul a přitom netahal za takové extrémní nitky jako v Prolomit vlny. Shodou okolností je dánský a jmenuje se Po svatbě (od Susanne Bier)... doporučuji velice a těším se na další případné diskuze.

Adam Bernau

Adam Bernau (hodnocení, recenze)

iNKa 1104: To je právě ono, že to Trier "škrtí" do polohy, která je svou extrémností sice v běžném lidském životě málo pravděpodobná, ale zato je jaksi "situačně krystalická", tím vyhraněním i tou nechutností poukazuje na něco typického. To celé posíleno komičností Bessina přístupu (komické je to pro nás "světaznalé"), Bess to všechno staví na hlavu.

iNKa 1104

iNKa 1104 (hodnocení, recenze)

Adam Bernau: (S tím pobavením jsem spíše myslela pojem "sociální pracovnice", který jsi použil). Děkuju za komentář, v zásadě s Tebou souhlasím v tom, že film nelze brát ploše. Bess rozumím, vlastně objektivně chápu chování obou hlavních postav (resp. sousled myšlenek, které koho k čemu vedl). Čemu ovšem nerozumím je vyškrcení jednotlivých situací, aby vyzněly ještě více brutálněji (znásilnění na lodi) či nechutněji ("honitba" v autobuse). Myslím, že k tomu z velké části přispělo i herectví hlavní ženské "trpitelky". Ovšem tah štětcem cítím hlavně od režiséra - a nutkavé prokouknutí, o co mu šlo, mi nedovolí se necukat ;).

eldina

eldina (hodnocení, recenze)

práve som dopozerala,môj 4. von Trier
a je mi jedno,či je/ako vraví iNKa 1104 / von Trier duševne chorý,
jednoducho má nevšedný dar precítiť a aj vo filme ukázať,ako sa cíti psychicky chorá , milujúca žena/!/
mala som z filmu neskutočne silný zážitok,ani jedno "hluché" miesto
a veľmi sa mi páčili "medzikapitoly",krásne umelecky poňaté 
jednoducho - veľký Lars von Trier 

Adam Bernau

Adam Bernau (hodnocení, recenze)

iNKa 1104: Jsem rád, že jsem tě jenom pobavil. Co v tobě v ten film vyvolal, je zcela na místě, ten film to vydírání oběti obsahuje a je provokativní právě v tom, že tomu dává jakési "pozitivní poselství". Potkat Bess ve skutečném životě, asi by moje snaha vůči ní byla stejná jako tvoje. Ale jejím vnímáním jednoduše jako oběti zbavuješ ji osobní důstojnosti. Proč takový film vzniká? Třeba proto, aby ukázal vyděračskou složku jakéhokoli vztahu. A Trier je naštěstí dost vnímavý a talentovaný pacient (= trpitel), aby to uměl zobrazit extrémě ve vší komplikovanosti. Neznám mnoho filmových autorů, kteří by byli tak zaujati člověkem a tak dobře mu rozuměli, jako Trier. Uznávám, možná má málo pochopení pro "normální lidi, kteří jsou v pohodě". Pokud jde přímo o ty dva: Tam nejde o to, jestli někdo jednal správně nebo špatně. Jan ubližuje, aniž by chtěl. Byl to fajn chlapík, než se z něj stal mrzák s manželkou. Chce to, co mu udělá dobře a zároveň si neumí představit, že by jeho žena raději žila bez sexu než s někým jiným. Jan je to jediné, co se v jejím životě objevilo, vysvobodil ji z jednoho neživotí a vzápětí ji vnutil opačné. Buď to dělá kvůli Bess, aby ji "násilím" osvobodil z vdovské věrnosti, jenomže kalibr její lásky je něco jemu neznámého a rozumí Bess stejně málo jako ty. Anebo to dělá kvůli sobě s tím, že si mohl vybrat nic pro sebe a vše pro ni nebo její oběť pro sebe; bohužel zvolil to druhé. Ale jinak by ten film pak už nebyl o ničem.

iNKa 1104

iNKa 1104 (hodnocení, recenze)

Adam Bernau: :)To jsi mě pobavil.

Doteď v sobě cítím, jak mě ten film tehdy v kině nas**l. S Trierem už jsem uzdu popustila (Melancholia, Pět překážek, Antichrist). Viděla jsem dost filmových kruťáren..., (a drsnost mi z principu nevadí), ale nic tak vyděračského. (Snad ještě podobně linoucí se film s Bjork, kdy v momentě kdy oslepla, a odvíjela se podobná trierovská nóta "oběti", film jsem prostě vypnula). Za svým komentářem si stojím, i když je plný čerstvých emocí. Nevidím důvod natáčení podobných filmů, to je vše... I když dnes bych se třeba dívala s větším odstupem, stále mě dráždí, co ve mě Trier tímhle filmem vyvolal.

Adam Bernau

Adam Bernau (hodnocení, recenze)

iNKa 1104: Je hezké, že chceš Bess ochránit, ale tohle není film pro sociální pracovnice.

Uživatel eLeR smazal svůj příspěvek.

Darcy

Darcy (hodnocení, recenze)

Nejsilnější film, jaký jsem kdy viděla. Tak silný, že jsem ani nebyla schopná brečet. Tohle se prostě nedá popsat. To musíte vidět.

ROZITA

ROZITA (hodnocení, recenze)

Mé první setkání s Lars von Trierem. Byl to strhující a velmi emotivní zážitek. Od té doby patří k mým oblíbeným režisérům. Svou pozici potvrdil filmem Tanec v temnotách.

iNKa 1104

iNKa 1104 (hodnocení, recenze)

... já si nemůžu pomoct, ale citová smršť? Larse von Triera nemůžu cítit od té doby, co jsem byla v kině přikovaná k sedačce a modlila se za to, aby hlavní hrdinka konečně sebrala zbytky vůle a probrala se z letargie znásilňované (nejen fyzicky) oběti.... naprosto nesnesitelný film. Oběť zahnaná do kouta a její kňučení pro mě není emocionální, citová a já nevím jaké přívlastky se tomuhle dávají.... výpověď.... je to pro mě vyděračná a nechutná strategie filmování psychopata, který se točením takových filmů beztrestně onanisticky vyžívá, aby v reálném světě nenapáchal skutečné zlo....pro mě je Lars von Trier kus psychicky narušeného jedince.... ostatně - podobný psychologický rys vlastní Mel Gibson (sadistické sklony) a Quentin Tarantino (prostě magor).... a trochu mě štve, co všechno se označuje za "umění"..... můžeme si rovnou sednout do první řady v koloseu a řinčet nadšením při gladiátorských zápasech - to bylo ve své době jistě také umění........ nebo prostě projít záznamy motivů vrahů a jistě najdeme nejeden motiv i v těhle filmech..... nepřijde mi to normální!

Miki68

Miki68 (hodnocení, recenze)

Těžko o tomhle filmu něco napsat. To se prostě musí vidět. Citová smršť, která vás smete a ještě dlouho vám v zátylku zůstane ten lehce mrazivý pocit...

Dudek

Dudek (hodnocení, recenze)

kleopatra: Velice se omlouvám, souhlasím že celý ten profil je ostudný a bude třeba jej přepsat (celkově překopat). Sám nechápu, jak to bylo myšleno, ale rozhodně jsem to chtěl zapasovat k Idiotům. Prolomit vlny jsem viděl až poté co jsem profil napsal.

kleopatra

kleopatra (hodnocení, recenze)

Dudku, buď tak laskav a z toho profilu Larse von Triera vymaž pasáž, že Prolomit vlny se dá označit za porno. Nebo bych tě musela podezřívat, žes nikdy neviděl porno nebo jsi neviděl Prolomit vlny.

Miriam

Miriam (hodnocení, recenze)

Jsou filmy, které jdou až na dřeň, Prolomit vlny je jedním z nich.

Reklama

Reklama