Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Jeden z nejpopulárnějších hororových filmů všech dob. Filmová klasika. V divácky oblíbeném a kritiky ceněném pokračování Frankensteina opět zazářil Boris Karloff v roli nešťastného monstra, které tentokrát zatouží po partnerce. Colin Clive se vrací jako přehnaně ambiciózní Dr. Frankenstein, aby svému dítěti vytvořil podobně prokletou nevěstu (Elsa Lanchesterová). Režisér původního Frankensteina, James Whale, tímto snímkem završil svou skvělou kariéru. Frankensteinova nevěsta je film, jež potěší nejen fanoušky hororu, nýbrž všechny filmové labužníky. Pokračovanie filmu FRANKENSTEIN (1931), nasledované filmom SON OF FRANKENSTEIN (1939). (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (132)

kubin. 

všechny recenze uživatele

Nesdílím názor ostatních, že Frankensteinova nevěsta je v mnohém lepší než byla jednička. Byly zde sice lepší efekty, a taky hudba, která v minulém díle tolik chyběla, ale nebylo to zdaleka tolik strašidelné a hlavně ten příběh byl naprosto stupidní. Frankensteinovo monstrum má mozek zločince, ještě na začátku filmu vesele vraždí a najednou je přátelský, naučí se mluvit, kouřit, che mít ženu atd. A konec filmu, kdy uvědomnělé monstrum nechá utéct dr. Frankensteina je opravdu hodně mimo mísu. Je to asi tím, že v té době to bylo všem jedno, nikdo se nad tím nepozastavoval a všichni byli fascinováni těmi triky a vůbec. V dnešní době to ale už bohužel na rozdíl od jedničky, která je uvěřitelnější a strašidelnější, působí dost nudně a já jsem prostě nebyl spokojený. Po filmařské stránce samozřejmě ano, ale to mi nestačí, musím k filmu přistupovat stejně jako k současným snímkům. Příběhově je to ještě větší slátanina než "proslulý" Muž se železnou maskou a proto nechápu, že jsou tady někteří z toho příběhu tak uchvácení. ()

Bloody13 

všechny recenze uživatele

Jeden z nejcitovanějších hororů vůbec, přitom zároveň není úplně klasickým zástupcem svého žánru. Nevěsta se od původního snímku liší v mnoha ohledech. Hororová stránka ustupuje, místo ní prosakuje na povrch černý humor a štiplavá ironie. Z monstra v excelentním podaní Karloffa už nejde strach, tentokrát k němu divák musí cítít lítost i sympatie, obzvlášť při scéně, kdy ho slepý stařec učí mluvit a kouřit doutníky. Nejen kvůli tomu kvalitativně předběhlo pokračování svého předchůdce o několik tříd. Škoda je snad jen té ústřední nevěsty, která dostane prostor až v závěrečných pěti minutách. O to víc si jí však vychutnáte, protože to, co se svou postavou dokázala Elsa Lanchester udělat na tak krátké ploše, je opravdu nevídané. ()

Reklama

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Opět slabší monster film, ale ve všech ohledech mnohem lepší, než jednička - což se stává málokdy. Frankensteinova nevěsta je strhující už od naprostého začátku, atmosféra je naprosto boží, má hudbu (a skvělou), luxusní kameru (hlavně ve finále) a naprosto libového záporáka - doktor Pretorius je skutečně výtečná postava. Boris Karloff má mnohem víc věcí, co hrát (učí se mluvit, kouřit a jíst), na jeho monstrum náhle nahlížite z úplně jiného úhlu než v jedničce a snad jediné, co vás na něm zamrzí je to, že nezabil tu děsnou hysterickou služku. Nevěsta, po které se to celé jmenuje, se objeví až na posledních pět minut a vlastně to ani nijak nevadí, i když by si rozhodně zasloužila toho prostoru mnohem víc. Jednička působila jako béčko, tohle ne. Kvalitní film, který má vše, co do klasického hororu patří a památných a skvěle natočených scén tam není vůbec málo. Snad jediné, co to zkazilo, byli ti lidičkové ve flaškách. A taky to, že Karloffova Mumie je v mých očích pořád nejlepší. 80%. ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Geniální Whaleova filmová adaptace Frankensteina pokračuje snímkem, jejž oslabuje jen křečovitý rámec, byť i on – tím, jak vyzdvihuje jako vypravěčku ženu – Mary Shelleyovou – má svůj význam. Jinak jde o podobně důmyslně subversivní dílo: souběžně váží nezodpovědnost a virilita civilizační technologické expanze, bezohledného sebeprosazení na úkor rovnováhy životního prostředí a mezilidských a mezidruhových vztahů a kritizuje předpojatost vůči jinakému. Výstižné napětí mezi jekotem lidských monster a němotou znetvořené bytosti skvěle znázorňuje odlišnost obecně přijatých návyků s bytostnou potřebou každého z nás – po uznání naší jedinečnosti, růstu a rozmnožení. Ironické finále je polibkem smrti technické kultuře, substantivizovanému jazyku založenému na pojmech a kultuře zabydlené v zátiší. ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Čtvrtý disk ze série Universalu, věnované klasickým černobílým hororům, přináší pokračování Frankensteina. V prvním dílu monstrum i Frankenstein umírají v hořícím mlýně. Ale již ve 30. letech bylo, zdá se, potřeba, scenáristických obezliček, známých ze současných televizních seriálů, totiž, jak vzkřísit tyto mrtvé.   A tak monstrum se zachrání díky sklepním prostorám s vodou pod mlýnem, zatímco Frankenstein se prostě probere doma, své snoubence a nyní i novomanželce v náručí. Monstrum mezitím dál hledá sebepoznání i možné cesty stát se člověkem. Potká duchovního otce svého stvořitele, slepého poustevníka, naučí se mluvit, ale když se nevydaří vytvoření jeho nevěsty, sám končí svůj život. Alespoň do dalšího dílu.   V hlavní roli se objevil opět Boris Karloff, znovu režíroval James Whale, a zajímavé dvojrole se ujala Elsa Lanchester – hraje totiž v úvodu samotnou Mary Shelley, která za bouřlivé noci vypráví přátelům jen tak z hlavy další pokračování, a v závěru pak Frankensteinovu nevěstu, resp. druhé monstrum.   Komentář k filmu si vzal na svědomí filmový historik Scott MacQueen. Než o hercích povídá více o filmu samotném, tedy zajímavých okolnostech jeho natáčení – tedy, jak se muselo opět na zásah cenzorů ve filmu stříhat (vadily přílišné záběry na dekolt Mary Shelley, německé reálie, náboženské odkazy), nebo jak vznikaly různé triky (maličkaté lidičky v láhvích) či účes a nalíčení Frankensteinovy nevěsty.   Následuje dokument Je živá, který uvede režisér Joe Dante. Nejprve se podíváme do studií Universalu a jejich výrobní dílny té doby, kde vznikal již jeden horor za druhým. Tom, o čem jsme v komentáři k filmu jen slyšeli, nyní uvidíme na vlastní oči – líčení Frankensteinovy nevěsty, ony zatracované náboženské symboly, o výpravě pohovoří dokonce nejznámější americký tvůrce hororů Clive Barker. A také se dozvíme, že režisér filmu měl jistou náklonnost pro – muže.   A na závět tradiční kvanta plakátů, fotografií – a trailer. ()

Galerie (126)

Zajímavosti (55)

  • Ve scéně, kdy doktor Pretorius (Ernest Thesiger) představuje Henrymu své živé výtvory ve skleněných nádobách, se u poslední představované postavičky zmíní, že vidí jistou podobu se sebou samým. Tuto postavu miniaturního "dábla" hraje Peter Shaw, který byl právě Thesigerovým dublem pro tento film. (DaViD´82)
  • Je s podivem, že vzhledem k mnohým námitkám cenzorů i producentů, se i přes mnohé úpravy a vystřihování, nakonec do finální verze dostala scéna Frankensteinova monstra přivázaného ke kůlu ve stejné poloze jako byla ta Ježíše Krista při ukřižování. (DaViD´82)
  • Boris Karloff protestoval proti tomu, aby jeho monstrum mluvilo. Byl přehlasován. Aby však mohl ve filmu mluvit, musel mu být vyndán speciální zubní můstek, který v prvním filmu vytvářel jeho propadlé tváře. Proto má jeho postava v tomto filmu o něco protáhlejší tvář a vůbec o malinko jiný vzhled masky než v minulé části. (DaViD´82)

Související novinky

Netflix chystá remake Frankensteinovy nevěsty

Netflix chystá remake Frankensteinovy nevěsty

04.08.2023

Po několika poměrně nedávných pokusech studia Universal Pictures oživit sérii jejich klasických monster se snímky jako Mumie, Renfield nebo s nadcházejícím dosud nepojmenovaným projektem od režijního… (více)

Universal se opět pokusí oživit monstrum

Universal se opět pokusí oživit monstrum

21.11.2020

Před třemi lety se Universal pokoušel po vzoru Marvelu nastartovat vlastní filmový vesmír, který by zahrnoval klasické figury tohoto studia: Frankensteinovo monstrum, jeho nevěstu, Drákulu, Mumii,… (více)

James Wan chystá něco monstrózního

James Wan chystá něco monstrózního

08.03.2020

Po úspěchu snímku Neviditelný od studia Universal se zdá, že remaky slavných monstr fláků tímto způsobem budou pokračovat i nadále. Spojený vesmír načrtnutý v nové Mumii letěl už před časem do koše a… (více)

Hororové návraty

Hororové návraty

19.06.2009

Jedna klasika a jeden klasik brzy opět zčeří žánrové vody. Frankenstein a Carpenter. Ví se, že o svém pojetí slavného románu Mary Shelleyové sní Guillermo del Toro, minulý týden dokonce blouznil něco… (více)

Reklama

Reklama