Reklama

Reklama

Fedora, hollywoodská legenda, která stále oplývá velkou krásou, žije v ústraní na Korfu. Její bývalý milenec se ji v tomto dramatu od režiséra B. Wildera pokouší přemluvit k návratu na filmové plátno, přičemž odhalí její podivné tajemství. Fedora je nejzáhadnější filmovou hvězdou. Herečka, o níž panují zvěsti, že byla ve skvělé kondici ještě kolem šedesátky, zůstala po více než čtyři desetiletí mladou hvězdičkou – navzdory přibývajícím letům si udržela mladistvé vzezření i zář. Záhada, která obestírá její tajemnou osobnost, nikdy nepřestala fascinovat diváky. Dokonce i teď, když žije v ústraní na nádherném řeckém ostrově Korfu, obecenstvo prahne po jejím návratu na filmové plátno. Když se producent Barry Detweiler vydá na Korfu v naději, že by mohl Fedořiným návratem oživit svou upadající kariéru, odhalí hereččino tragické tajemství. Fedořina neutuchající roztomilost nemusí být následkem popírání věku, nýbrž utajením mládí. (Cinemax)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (33)

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Špatně vybraná hlavní herečka – nejenže ničím nevzbuzuje dojem, že by mohla být jednou z nejkrásnějších hvězd stříbrného plátna, ale neumí ani trošičku hrát. Příšerná maskérka – z herců skoro odpadávají tuny make-upu, čímž téměř hned prozradí pointu, která by měla na diváka překvapivě bafnout až v konci. Děsný scénář – dost často se nechtěně zvrhnul v parodii. Hlavní hrdina s námahou a velkými potížemi pátrá po tajemné herečce Fedoře, nikdo mu nechce nic říct, zastrašují ho i násilím a pak mu to z ničeho nic najednou všechno dobrovolně vykecají. Dialogy k smíchu. Příběh ubohý, psychologické veletoče jak na horské dráze.____ Kdepak, tenhle snímek si měl Wilder odpustit. Nechápu, proč natočil velmi nepodařený odvar svého geniálního Sunset Blvd. Jediný, kdo ušel, byl Holden, ale toho mi bylo v tomhle paskvilu líto a pak scéna, kdy ospalý asistent režie mrská při přípravě scény otráveně lekníny na odhalená ňadra star, kterou zbožňují miliony, ale on to bere jen jako nudnou práci. ()

poz3n 

všechny recenze uživatele

Fedora je mnohem zajímavějším filmem při pohledu na celkový kontext Wilderovy tvorby a kariéry, než jako film stojící čistě sám o sobě. Neboli jako diváka mě bavil film mnohem méně, než jako fanouška tvorby Billyho Wildera. Úvodní část filmu a jeho celkové nastavení asi nejen mně silně připomínalo Sunset Blvd. (první minuty jsou plné indícií a různých obrazově zvukových analogií, které beze všech pochybností k Sunsetu odkazují). Někdo tu v komentáři píše, že ale Fedora je vlastně úplně jiným filmem a srovnání se tak nehodí. Fedora je bezpochyby dost rozdílným dílem, ale srovnání s Wilderovým slavným snímkem je podle mě naopak nanejvýš žádoucí. Oba filmy totiž stojí proti sobě jako jakési antiteze a (alespoň tak to já vnímám) ve svém vzájemném srovnání přinášejí zajímavou výpověď o době, ale především o Wilderově kariéře a jeho životních etapách. Oba filmy nabízejí pohled na zestárlou světovou hereckou hvězdu, která žije ze vzpomínek a kariéra pro ni byla vším. Jenže zatímco Sunset Blvd. natočil Billy Wilder na vrcholu kariéry, Fedora je jeho předposledním snímkem. A v tom je podle mě skrytý klíč k tomu, proč jsou oba filmy vlastně o tom samém, ale říkají skoro pravý opak. Zatímco Norma Desmond je totiž svým způsobem nepochopeným duchem éry, kterou už vlastně nikdo nepamatuje a na níž se vzpomíná se soucitným úsměvem, Fedora je naopak ztělesněním doby, která byla ta správná, ta pravá, ta opravdová, a současnost, jíž musela ustoupit, se jí jen těžko vyrovná. Fedora tak působí jako jakási závěrečná pointa pro dramatický oblouk Wilderovy bohaté kariéry. Ačkoli mě tedy sama o sobě nijak extra nezaujala, jako materiál k přemýšlení a úvaze nad tvorbou velkého režiséra je naopak nanejvýš podnětná. 6/10 ()

Reklama

anais 

všechny recenze uživatele

Má to skvělé momenty, které dají vzpomenout na geniální Sunset Boulevard. Hlavně ve scénáři se skrývá pár sofistikovaných kliček, které diváka nepustí od začátku do konce. Ale celé to působí tak nějak lacině. Hutné obrazy holywoodských trháků padesátých a šedesátých let jsou pryč. Mdlá barevnost, fádní herci (krom Holdena samozřejmě). Samotná Fedora a některé další postavy jsou předabované do angličtiny a díky tomu působí všechna snaha o osudovost a vážné herectví dost uměle. I přesto stačí konstatovat, že je to od Wildera, tak to má stále úroveň a nadčasovou kvalitu, která je charakteristická pro všechny jeho filmy. ()

Trellíno 

všechny recenze uživatele

Wilder nekompromisní a nesmlouvavý i na stará kolena a parádně se ohlížející za celou vlastní tvorbou (těch narážek, paralel a šťouchnutí je tu nepočítaně). Napínavé, báječně ponuré (ale humor tu má také své místo a ve větší míře, než byste čekali), postupně neuvěřitelně vtahující a ke všemu ten nehoráznej twist v půlce... ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Filmy Billyho Wildera mám rád, veď je aj v mojej režisérskej Top ten. Ale tiež som si vedomý toho, že Billy Wilder nakrúcal nielen vynikajúce, ale aj priemerné filmy. A priemerné často neboli preto, že sa mu nepodarili, ale preto, že boli príliš osobné, plné odkazov, ktorým rozumeli iba zasvätení. A za taký film považujem aj Fedoru. Spočiatku som videl paralely so Sunset Blvd. ale sú to príliš rozdielne filmy. Fedora je pre diváka pomerne jednoduchá, málo výrazná a spejúca k zdanlivo prekvapujúcemu rozuzleniu. Dá sa celkom príjemne pozrieť, ale obávam sa, že veľa spomienok v hlave nezanechá. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (16)

  • Marthe Keller mala pôvodne hrať dvojrolu - matka (grófka Sobryanski) aj dcéru. Po automobilovej nehode však utrpela také vážne poranenia tvárového nervu, že nebola schopná vydržať na sebe silný make-up potrebný na jej premenu na staršiu postavu, a tak Wilder obsadil do úlohy grófky Sobryanski Hildegardu Knef. (Arsenal83)

Reklama

Reklama