Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dva vážení nositelé oscarových nominací za Sunset Boulevard (1950) – herec William Holden a režisér Billy Wilder – se o tři roky později znovu sešli ve strhujícím dramatu z 2. světové války Stalag 17. Výsledkem byla další nominace za nejlepší režii pro Wildera (jeho čtvrtá) a Oscar za nejlepší herecký výkon pro Holdena. Holden vytvořil postavu cynického, protřelého seržanta J. J. Seftona,vězně v nechvalně známém německém zajateckém táboře, který tráví své dny vymýšlením všelijakých kšeftíků a obchodováním s Němci výměnou za zvláštní výsady. Když jsou ale dva vězni zabiti při pokusu o útěk, ukazuje se, že mezi vězni je zrádce. Je to Sefton? Role velitele tábora je výjimečně ujal slavný producent a režisér Otto Preminger, herec Robert Strauss získal oscarovou nominaci za postavu "Zvířete". (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (124)

dopitak 

všechny recenze uživatele

Je mnoho válečných filmů, ale málo těch opravdu skvělých. Nehodlám je zde ani namátkově vyjmenovávat, takže jen shrnu obecné: skvělý válečný film pro mě musí mít něco víc, než ty průměrné. Taky je pro mě důležité, jaké propracovanosti v něm organizace Třetí říše dosáhne, čím nerozbitnější, tím lépe. Velký útěk má silný příběh, Děla z Navarone dechberoucí akci, Kam orli nelétají dokonale vymyšlený scénář a silné prostředí orlího hnízda... Stalag 17 začíná dost průměrně, a chvíli mu trvá, než o sobě přesvědčí. Jakmile se ale hláškám partičky na baráku č. 4 poprvé usmějete, garantuji vám dobrou náladu až do konce. Asi tak od půlky jsem se usmíval čím dál víc. Ačkoliv stále častěji dávám přednost absenci české podpory, tady to prostě bez českých titulků nejde, protože angličtina nedokáže vyjádřit to krásné tuzemské slovíčkaření, tu hru s jazykem, tu brilanci pojmů, které jazyk shakespearův nikdy nepozná. Protože ale Billy Wilder netočil jen tak nějakou komedii, ale komedii z válečného prostředí, ve kterém hned na začátku úřadují německé kulomety, přidal tomu skvělý "detektivní" motiv - a ten je hnacím motorem druhé poloviny a samotného závěru. Mistrná práce, sladění dialogů, vtipu, akce, dramatu i momentů k zamyšlení. Silné doporučení. ()

Wiliem 

všechny recenze uživatele

Film z prostředí zajateckého tábora za druhé světové války. Film který se řekl bych až příliš snaží dělat z Američanů ty nejinteligentnější, nevyzrálejší, nejzkušenější a nejodvážnější na úkor Němců, z kterých dělá na druhou stranu naprosté idioty neschopné ničeho, toto mi prostě hodně vadilo. Těžko říct jak tento film brát, pokud ale jako komedii, no moc do smíchu mi nebylo. William Holden je asi jediný který mě tam opravdu zaujal, jinak ve všech směrech docela zklamání. 60%. ()

Reklama

mortak 

všechny recenze uživatele

Věřím, že jako divadelní hra na Broadway to fungovalo skvěle, ale film tolik divadelní nadsázky už neunese. Eskapády "komické" dvojice zabírající podstatnou část filmu jsou totiž spíše trapné, a když klidně natřou skopčákovi obličej bílou barvou a nic se jim nestane, uvěřitelnost filmu jde pod kytičky. Tři hvězdy pouze za Holdena, který bohužel dostane dramatický prostor až v poslední třetině. On jediný je skutečně v zajateckém táboře, ostatní zůstali herecky ve frašce na Broadway. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Ako komédia to neobstojí, jediná vtipná pointa (to keď si Nemec zahrá volejbal, pričom podá zajatcovi zbraň, lebo ju nemá kam odložiť) je pramálo. Ale ako nenáročná sonda do prostredia amerických zajatcov, ich potrieb a života v tábore, to bolo v pohode. Tiež, na môj vkus, sa tam spievalo až príliš. ()

bouncer 

všechny recenze uživatele

Krásný snímek, který patří do zletého fondu kinematografie. Bohužel je maximálně idealizovaný a tak si pod zajateckým táborem v nacistickém Německu nemůžete představit kruté drama, ale milou komedii. Jestli tomu tak bylo na úkor doby 7 let po válce či pojetí Billyho Wildera mi není známo...Každopádně se na to hezky dívá, ale po formální stránce je to zvláštní americká rodinná komedie o 2. světové válce. ()

Galerie (58)

Zajímavosti (16)

  • Studio Paramount požadovalo, že aby film měl komerční úspěch v Západním Německu, bylo by lepší, aby stráže byli spíše Poláci než Němci. To Wilder odmítal, protože jeho matka a nevlastní otec zahynuli v koncentračním táboře. (Kulmon)
  • Režisér Billy Wilder natáčel snímek v obrovském stresu Jeho předchozí film Eso v rukávu (1951) totiž propadl a studio Paramount tlačilo na Wildera, aby jeho nový snímek ztráty vynahradil. Stalag 17 u diváků uspěl, spolupráce autora se studiem však skončila. (Vodnářka)
  • Film se natáčel postupně, tedy jednotlivé záběry tak jak je ve filmu vidíme. Spousta herců byla překvapena rozuzlením. (Kulmon)

Reklama

Reklama