Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dva vážení nositelé oscarových nominací za Sunset Boulevard (1950) – herec William Holden a režisér Billy Wilder – se o tři roky později znovu sešli ve strhujícím dramatu z 2. světové války Stalag 17. Výsledkem byla další nominace za nejlepší režii pro Wildera (jeho čtvrtá) a Oscar za nejlepší herecký výkon pro Holdena. Holden vytvořil postavu cynického, protřelého seržanta J. J. Seftona,vězně v nechvalně známém německém zajateckém táboře, který tráví své dny vymýšlením všelijakých kšeftíků a obchodováním s Němci výměnou za zvláštní výsady. Když jsou ale dva vězni zabiti při pokusu o útěk, ukazuje se, že mezi vězni je zrádce. Je to Sefton? Role velitele tábora je výjimečně ujal slavný producent a režisér Otto Preminger, herec Robert Strauss získal oscarovou nominaci za postavu "Zvířete". (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (124)

zette 

všechny recenze uživatele

Tento film musite brat s obrovskym nadhledem, jinak muzete byt hodne zklamani. Vtipy typu " to neni kun, ale dervis", maskovani na Hitlera, ci scena s dopisy jsou neskutecne..., clovek se nenudi. Vynikajici William Holden, ktery mimojine hraje v mem nejoblibenejsim a nejlepsim filmu Sunset Blv. Az se nechce verit, ze se natocila takova komedie o zajateckych taborech osm let po valce.--- Ve filmu Ray, kde nas dej posune do roku 1953 je na ulici kino, na kterem jsou poutace zrovna na tento film.--- ()

Pajky3 

všechny recenze uživatele

No až takhle dobrý jsem to věru nečekal. Konečně jsem se vymanil z tíživých Noirovek a hned takhle dobře. Nejen krásným závěrem mi to připomnělo vynikající Velký útěk. Prostředí vojenského zajateckého tábora se mi moc líbilo, k příjemné atmosféře pomohlo i několik povedených fórků a patřičné zidealizování. Nebudu nijak opěvovat Billyho Wildera. Za prvé je to zbytečný a za druhé přeci jen je to teprve druhý film co se mi od něj líbil (Ztracený víkend). Skvělý však byl hlavní hrdina William Holden a jen maličko mi chybělo k naprosté spokojenosti. ()

Reklama

swed 

všechny recenze uživatele

Wilder se dokázal pohybovat napříč žánry, takže nepřekvapí, že svůj příspěvek má i ve vězeňské ("útěkové") kategorii, která v následujících letech čítala například "Motýlka", "Velký útěk" a svým způsobem i nadčasového "Frajera Luka". "Stalag 17" byl jedním z prvních filmů tohoto typu, možná proto postavy i příběh působí na začátku schematicky a šablonovitě. Tím, co diváka zaručeně drží v napětí, je scénáristický trumf, kdy my (stejně jako aktéři příběhu) neznáme identitu udavače. Zápletka tak získává s každou další minutou na atraktivnosti, na čemž má zásluhu i chlapácký Holdenův výkon v roli vojenského spoluvězně - solitéra. 8/10 ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Filmařsky a herecky skutečně dobré - ne vynikající, prostě jen řemeslně dobré. Celé to komediální pojetí mi sem ale vůbec nesedlo. (Ha ha, zabili jsme vám dva kamaraden. - Ha ha, Schulz, du bist so vtipálek! Nechceš cígo?) Protože ve chvíli, kdy dojde na vážné drama a hledání udavače, by to mělo být drama. Toho odlehčení je přespříliš. Až je to hrozně nerealistické - vězni měli nějak moc úlev, řekl bych. Komunistické lágry na ně! Navíc je znát, že Američané si chtěli z Němců udělat komedianty, hloupé křupany, šašky, takže to celé vyznívá tak nějak prvoplánově a černobíle. Nemusím vidět znova, nic mi to nedalo, nejsem patriotický Američan pár let po vyhrané válce. ()

MikO_NR_1909 

všechny recenze uživatele

Filigránsky Wilder opäť raz vybrúsil skvelý scenár, s ktorým dokáže odľahčiť i tak neokázalo drsné prostredie vojnových zajatcov. Dám ruku do ohňa, že z toho napočal kultový MASH. Skutočne, len málokto dokáže vyfarbiť tak pestrou náladovosťou miesto i postavy v čiernobielych filmoch, ako Billy. Prečo ale Ace in the hole prepadol a tento minimalistický válečák uspel, nevedno. Holden bol vďaka tejto úlohe pripravený vyjednávať za milión ohľadom Bridge on the river Kwai. ()

Galerie (58)

Zajímavosti (16)

  • Stalag je zkratka Stamm Lager. (Kulmon)
  • Studio Paramount požadovalo, že aby film měl komerční úspěch v Západním Německu, bylo by lepší, aby stráže byli spíše Poláci než Němci. To Wilder odmítal, protože jeho matka a nevlastní otec zahynuli v koncentračním táboře. (Kulmon)

Reklama

Reklama