Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dva vážení nositelé oscarových nominací za Sunset Boulevard (1950) – herec William Holden a režisér Billy Wilder – se o tři roky později znovu sešli ve strhujícím dramatu z 2. světové války Stalag 17. Výsledkem byla další nominace za nejlepší režii pro Wildera (jeho čtvrtá) a Oscar za nejlepší herecký výkon pro Holdena. Holden vytvořil postavu cynického, protřelého seržanta J. J. Seftona,vězně v nechvalně známém německém zajateckém táboře, který tráví své dny vymýšlením všelijakých kšeftíků a obchodováním s Němci výměnou za zvláštní výsady. Když jsou ale dva vězni zabiti při pokusu o útěk, ukazuje se, že mezi vězni je zrádce. Je to Sefton? Role velitele tábora je výjimečně ujal slavný producent a režisér Otto Preminger, herec Robert Strauss získal oscarovou nominaci za postavu "Zvířete". (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (124)

YURAyura 

všechny recenze uživatele

7/10 Videl jsem to bez titulku, takze mi nektere veci mozna unikly, ale podrtzeno secteno to nebyla az takova bezchybna zalezitost, jak by clovek podle hodnoceni zde mohl mit mylny dojem. Oproti Great Escape je to preci jenom slabsi odvar i kdyz charaktery jsou zajimave a humoru je tam mozna az presprilis... Film zacina tam, kde ostatni obycejne konci - utekem z nemeckeho lagru. Prestoze neni utek uspesnym, veseli a volna zabava na adresu tupych nemeckych strycu pokracuje... Holden je super, ale jinak je to banda americkych komiku s frckami serzanta. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Vážný film, který se ale nesmí brát vážně. Wilder zvládá náročnou látku opět s nevídanou bravurou, pohybujíc se hned na dvou žánrových frontách - černočerné dramatické komedii a psychologického válečného dramatu - neupadá ani na chvíli do sterility a křečovitosti. Naopak díky hromadě nadhledu a velesympatickým hercům se snímek sleduje více než příjemně a dvě hodinky utíkají jako válečný zajatec s reflektorem u zadku. Ovšem spojíme-li obě zmíněné fronty dohromady a aplikujeme-li alespoň vzdáleně racionální uvažování, je nám hned jasné, že takhle to ve válce nikdy nemohlo vypadat. Řemeslně tedy opět výborné a s několika vyloženě nezapomenutelnými momenty, ale upustit od komedie a povolat do akce záporáka typu Amon Göeth, byl by kouzelník Wilder schopen vyčarovat ještě mnohem působivější a důležitější snímek.. 85% ()

Reklama

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Groteska popisující život amerických vojáků už dlouho držených v německém zajateckém táboře. Zpracovat takový motiv jako grotesku, která diváka dokáže i rozesmát, chce odvahu, zkušenost a sebejistotu. Tohle všechno Billy Wilder měl a dokázal ze sebe vydat maximum. S odstupem let od války, ale stále s patrnou touhou zúčtovat s nácky, mísí absurdní komedii s psychologickým dramatem i tragédií a dělá to mistrovsky. Příběh je vyprávěný s nadsázkou – i když zajatecké tábory pro Američany měly v reálu úplně jiný režim než koncentráky, přece jen by se k nim Němci nechovali až tak familiárně. Tahle hra je ale přípustná, protože psychika dlouhodobě vězněných vojáků nutně musela hledat aspoň vnitřní cesty úniku a pohlížet na celou situaci jako na grotesku je docela dobrá terapie. To ale nebrání tomu, aby se mezi scénami pojatými jako skeče neobjevovaly i takové, které zamrazí. _____ Zdánlivě neatraktivní námět o sedmdesáti mužích zavřených v jednom baráku uprostřed rozbahněného lágru se pomalu rozjíždí přes seznamování se s charaktery, aby získal náboj ve chvíli, kdy začne pátrání po udavači z jejich vlastních řad. Snímek je stále údernější a překvapivý obrat v závěru mu ještě dodá na síle. Závěrečná hláška Zvířete (skvělý Robert Strauss – toho Oscara, na kterého byl nominovaný, měl dostat) má údernost dobře vedeného pravého háku. ____ Mám pocit, jakoby každý zúčastněný bral film jako osobní záležitost, a proto odevzdal svůj nejlepší výkon. Vtipné dialogy, pohybová komika, jednoduchý a přesto působivý příběh. Hudební stránka, která si pohrává s motivem lidové písničky a dokáže ji vypointovat od majestátní podkresové hudby, přes řachandu, na kterou se tančí při oslavách Vánoc, až k závěrečnému vítěznému hvízdání. A samozřejmě, famózní William Holden v roli kšeftaře-solitéra, jehož charakter je dlouho nečitelný, a který svým záměrným odstupem a uzavřeností způsobí, že si spolu s jeho spoluvězni i diváci až teprve po závěrečných titulcích začínají uvědomovat, jaký typ chlapa to byl. ()

Hennes 

všechny recenze uživatele

Byl jsem mile překvapen. Od válečných filmů ohledně druhé světové války jsem už neočekával nic nového. To jsem ovšem neznal tento humoristicko-válečně-detektivní skvost. Jistě to je pro někoho urážka a odlehčení poměrů, které byly realitou v této kruté době, ale pohledem filmového diváka je to alespoň pro mě paráda. ()

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 nejlepších válečných filmů (z doby po r. 1900) - 100 Greatest Post 1900 War Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. "Dnešní Táborové zprávy: Otec Mary oznamuje, že vzhledem k místním předpisům se bude Půlnoční mše sloužit v sedm ráno.- Pohov." Černé, ale výtečné komediální Wilderovo drama s Williamem Holdenem v hlavní roli amerického seržanta v koncentračním táboře a zároveň potenciálního zrádce. Zábavný mix M.A.S.H. a Krále Krysy, ovšem vzniklý dříve, než tyto snímky. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=PQh3qoGYVTg ()

Galerie (58)

Zajímavosti (16)

  • Studio Paramount požadovalo, že aby film měl komerční úspěch v Západním Německu, bylo by lepší, aby stráže byli spíše Poláci než Němci. To Wilder odmítal, protože jeho matka a nevlastní otec zahynuli v koncentračním táboře. (Kulmon)
  • Když William Holden obdržel Oscara za nejlepší herecký výkon, měl nejkratší děkovnou řeč v historii. Řekl pouze: "Děkuji Vám". (Kulmon)
  • Pro film bylo důležité bahnité prostředí, a tak natáčení probíhalo především v březnu roku 1952, v období tání sněhu. (lubomir91)

Reklama

Reklama