Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Dva vážení nositelé oscarových nominací za Sunset Boulevard (1950) – herec William Holden a režisér Billy Wilder – se o tři roky později znovu sešli ve strhujícím dramatu z 2. světové války Stalag 17. Výsledkem byla další nominace za nejlepší režii pro Wildera (jeho čtvrtá) a Oscar za nejlepší herecký výkon pro Holdena. Holden vytvořil postavu cynického, protřelého seržanta J. J. Seftona,vězně v nechvalně známém německém zajateckém táboře, který tráví své dny vymýšlením všelijakých kšeftíků a obchodováním s Němci výměnou za zvláštní výsady. Když jsou ale dva vězni zabiti při pokusu o útěk, ukazuje se, že mezi vězni je zrádce. Je to Sefton? Role velitele tábora je výjimečně ujal slavný producent a režisér Otto Preminger, herec Robert Strauss získal oscarovou nominaci za postavu "Zvířete". (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (124)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Velmi příjemně odlehčený vážný film o hrůzách a strastech války. Bez válečné akce, psychologicky vkusně podkreslené, výrazné herecké výkony, a zábavný ironický nadhled. Život válečného zajatce není jednoduchý a může trvat velmi dlouho. Zde je krásně vylíčen zajatecký německý tábor v Rakousku zřízený speciálně pro vojáky s hodností seržant. Všední život v nevšedním podání nás seznamuje s každou kratochvílí, kterou se zajatí vojáci rozptylují a zpříjemňují zdejší nesnadný pobyt. A samozřejmě nezapomínají na plánování útěků a popichování německých strážných. Americký zajatec J.J. Sefton (dobrý William Holden) je výraznou a velmi podnikavou postavou, který neváhá vydělávat na lidských vášních a touhách. Zpříjemňuje si život v zajateckém táboře pomocí vydělaných úplatků do té nejvyšší možné míře. Je nejjednodušším terčem při hledání zrádce. Krutou srážku osudu ale otáčí ve velké vítězství, očištění a famózní útěk. Z dalších rolí: americký poručík James Dunbar (Don Taylor), oslavovaný hrdina vytržený ze smrtících spárů Němců, velitel zajateckého tábora Oberst von Scherbach (známý režisér Otto Preminger), důmyslný ve špiclování zajatců, Stanislaus 'Zvíře' Kuzawa (dobrý Robert Strauss), emoční člověk prožívající vše velmi vášnivě, Harry Shapiro (dobrý Harvey Lembeck), vtipálek vymýšlející roztomilé rošťárny, 'Hoffy' Hoffman (Richard Erdman), velitel baráku zobrazených zajatců, německý agent Price (Peter Graves), rafinovaně nastrčený k zajatcům jako špicl, Duke (Neville Brand), nejvíce rozčilený z přítomnosti špicla, německý seržant Johann Sebastian Schulz (Sig Ruman), strážce vězňů zobrazeného baráku, Marko (William Pierson), nadšeně nosící poštu a táborové novinky, Clarence Harvey 'Cookie' Cook (Gil Stratton), vypravěč příběhu, a bláznivý Joey (Robinson Stone), jehož duše je navždy poznamenána hrůzou války. Zábavné, strhující, nevšední a přesto silné ve své výpovědi o hrůzách války a rafinované krutosti agresorů. Uvolněné a nadšenecky optimistické po pominutí všech těchto hrůz. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Geniální. William Holden tradičně znamenitý (překvapuje mě, že v éře přehrávání hrál tak moderním, minimalistickým způsobem), příběh ze zajateckého tábora líčený bez pathosu, scénář pamatoval i na hratelnost menších postav a po režijní stránce film šlape jako hodinky. A to už nemluvím o geniálním, skutečně účelném použití hudby, která graduje vše, co vidíme. Zprvu nenápadně, ve vrcholném okamžiku filmu nepřeslechnutelně a ten konec... Podívejte se sami. 90% ()

Reklama

GodComplex 

všechny recenze uživatele

Koukam, ze v koncentracnich taborech to byla docela slusna party. Od filmu odehravajici se na par metrech v chatce uprostred bahniveho tabora s bandou cernobilych smudlu jsem toho moc necekal, ale Billy Wilder v osvedcene Sunset kombinaci s Williamem Holdenem nezklamali a skvele jsem se bavil. 7/10 ()

Falko 

všechny recenze uživatele

Ja neviem, ako to ten Billy Wilder robi, ale on takmer do kazdeho filmu prida take genialne dialogy, ze prave v Stalagu 17 som sa smial cely film, aj ked to mohla byt drama. Z mojho pohladu to bola od Wildera vysmech "Fritzkom" nemeckym nacistom za to co urobili, ale humor nie je jedine co sa mi v tomto filme pacilo, ale aj scenar. Cely film ma zaujimalo, ktory z nich je tam spicel a samozrejme to som sa aj dozvedel a pacil sa mi aj zaver filmu. Videl som par filmov od Wildera a vsetky jeho filmy boli zatial super, takze sa nadalej tesim na dalsie jeho filmy. William Holden ziskal Oscara za hlavnu ulohu, ale nominovani boli aj reziser Sidney Lumet a herec vo vedlajsej ulohe Robert Strauss. Väcsie stastie mal reziser Fred Zinnemann, ktory dostal v kategorii najlepsia rezia Oscara za vojnovu romanticku dramu ODTUD AZ NA VECNOST (1953) s Burtom Lancasterom alebo Frank Sinatra za vedlajsiu ulohu v tom istom filme... 29.08.2010 ________ William Holden - (Seržant J.J. Sefton) +++ Don Taylor - (Por. James Dunbar) +++ Otto Preminger - (Plk. von Scherbach) +++ Robert Strauss - (Zvíře / Stanislaus Kuzawa) +++ Harvey Lembeck - (Harry Shapiro) +++ Richard Erdman - (Seržant Hoffman) +++ Peter Graves - (Price) +++ Neville Brand - (Duke) +++ Sig Ruman - (Seržant Johann Sebastian Schulz) +++ Hudba: Leonid Raab +++ Nemecka Cinema - 100% ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Vážný film, který se ale nesmí brát vážně. Wilder zvládá náročnou látku opět s nevídanou bravurou, pohybujíc se hned na dvou žánrových frontách - černočerné dramatické komedii a psychologického válečného dramatu - neupadá ani na chvíli do sterility a křečovitosti. Naopak díky hromadě nadhledu a velesympatickým hercům se snímek sleduje více než příjemně a dvě hodinky utíkají jako válečný zajatec s reflektorem u zadku. Ovšem spojíme-li obě zmíněné fronty dohromady a aplikujeme-li alespoň vzdáleně racionální uvažování, je nám hned jasné, že takhle to ve válce nikdy nemohlo vypadat. Řemeslně tedy opět výborné a s několika vyloženě nezapomenutelnými momenty, ale upustit od komedie a povolat do akce záporáka typu Amon Göeth, byl by kouzelník Wilder schopen vyčarovat ještě mnohem působivější a důležitější snímek.. 85% ()

Galerie (58)

Zajímavosti (16)

  • Titulní píseň „When Johnny Comes Marching Home“ je lidovou pochodovou protiválečnou písní z doby občanské války. Jejím obsahem je volání po návratu domů. Stejnou píseň později použil Stanley Kubrick k satirickému podbarvení několika scén ve filmu Dr. Divnoláska. (GilEstel)
  • Režisér Billy Wilder natáčel snímek v obrovském stresu Jeho předchozí film Eso v rukávu (1951) totiž propadl a studio Paramount tlačilo na Wildera, aby jeho nový snímek ztráty vynahradil. Stalag 17 u diváků uspěl, spolupráce autora se studiem však skončila. (Vodnářka)

Reklama

Reklama