Biografie (1)
Scenárista a režisér František Čáp se narodil 7. prosince 1913 v Čachovicích. Vyrůstal však na venkově a v jižních Čechách. Svá studentská léta prožil v Táboře na střední škole a v Písku na Vyšší lesnické škole. Učaroval ho ale film a hned po škole v devatenácti letech odešel do Prahy a nastoupil do Lucernafilmu, kde měl možnost na vlastní kůži projít nejrozmanitější druhy filmařské práce. V té době, na začátku třicátých let, se také poprvé a naposledy objevil ve… (více)
Zajímavosti (8)
Naše auto (1962)
- Postavu mladého Pina ztvárnil Janez Čuk, který u Čápa debutoval v jeho prvním slovinském snímku Vesna (1953) a titulem Naše auto se s filmovou kariérou rozloučil. Určitý konec Naše auto znamenalo i pro samotného režiséra. Dalo by se očekávat, že komedie bude ve Slovinsku podobně populární jako Vesna nebo její pokračování Ne čakaj na maj (1957). Diváci si ale zřejmě vzali výsměch vůči maloměšťáctví příliš osobně. Novinka se navíc dotkla citlivého tématu – výběru a nákupu auta. František Čáp každopádně už další příležitost ve slovinské produkci nedostal. (Zdroj: Letní filmová škola)
Dveře zůstanou otevřené (1959)
- Homoerotický nádech snímku i implicitně přítomný motiv incestu neušel výčitkám dobové domácí kritiky. Socialistické kinematografie, liberálnější Jugoslávii nevyjímaje, nemohly příliš otevřeně pracovat s gay či lesbickou tematikou. Homosexuální prvky v dílech východního bloku se tak odhalují především prostřednictvím queer čtení, které se pohybuje na hranici interpretace. František Čáp je jako homosexuální filmař takovým výkladům často podrobován. Jeho ženská melodramata bývají považována za klasická díla gay režiséra, který zpracovává příběh nenaplněné lásky. Bosenský snímek Dveře zůstanou otevřené obsahuje tento motiv také. (Zdroj: Letní filmová škola)
Chvíle rozhodnutí (1955)
- Nerespektováním očekávané adorace partyzánského hnutí se Čáp dopustil bezprecedentního prohřešku. Chvíle rozhodnutí se proto staly prvním slovinským filmem, do kterého zasáhla cenzura. Přístup českého filmaře přitom nebyl nijak extrémní, představitelé tzv. černé vlny, kteří začali tvořit o deset let později, pojali válečnou tematiku mnohem radikálněji. Navzdory vynuceným úpravám zůstal v Čápově dramatu čitelný důraz na důležitost smíření a nesprávnost předpojatosti. (Zdroj: Letní filmová škola)
Galerie (2)
Režisér
Filmy | |
---|---|
1970 |
Velbloud uchem jehly (TV film) |
1962 |
Naše auto |
Sejdeme se večer |
|
1960 |
X-25 hlásí |
1959 |
Dveře zůstanou otevřené |
1957 |
Dívka ze saliny |
Nečekej na máj |
|
1956 |
Pomoc, miluje mě |
Supí děvče |
|
1955 |
Chvíle rozhodnutí |
1954 |
Na počátku byl hřích |
1953 |
Vesna |
1952 |
Stopa vede do Berlína |
1951 |
Věčná hra |
1950 |
Korunovační klenoty |
1948 |
Bílá tma |
1947 |
Křižovatka |
Muzikant |
|
Znamení kotvy |
|
1946 |
Muži bez křídel |
1945 |
Z růže kvítek |
1944 |
Děvčica z Beskyd |
1943 |
Mlhy na blatech |
Tanečnice |
|
1942 |
Kníže Václav |
1941 |
Jan Cimbura |
Noční motýl |
|
Preludium |
|
1940 |
Babička |
Panna |
|
1939 |
Ohnivé léto |
Seriály | |
---|---|
1968 |
Rinaldo Rinaldini |
1966 |
Mafie - čestná společnost |
Krátkometrážní | |
---|---|
1965 |
Piran |
Scenárista
Filmy | |
---|---|
1962 |
Naše auto |
1956 |
Pomoc, miluje mě |
1955 |
Chvíle rozhodnutí |
1953 |
Vesna |
1948 |
Bílá tma |
1947 |
Znamení kotvy |
1941 |
Jan Cimbura |
Noční motýl |
|
1940 |
Babička |
1938 |
Jarka a Věra |
Krok do tmy |
|
Svět kde se žebrá |
|
1937 |
Kvočna |
Panenství |
Herec
Filmy | |
---|---|
1932 |
Před maturitou |
Dokumentární | |
---|---|
2015 |
František Čáp: chvíle rozhodnutí (TV film) - a.z. |
1941 |
II. Filmové žně |
Fanklub
(17)- Marthos režisér
- baroko režisér
- Gekacuk režisér
- raduna01 režisér
- alanwilder režisér
- petr.trep režisér
- jakoby režisér
- Septique režisér
- Slípka režisér
- JA.RO.KO. režisér
- shampoo33. scenárista
- Timtim režisér
- aja20 režisér
- petule1 režisér
- Odrobinka režisér
- paulapaula režisér
- paulapaula scenárista