Biografie
Robert Mulligan se narodil 23.8. 1925 v New Yorku. Zde také studoval na Fordham University, obor radiokomunikace a následně za druhé světové války sloužil jako radista u námořnictva. Po návratu z války nastoupil nejprve do redakce New York Times, odtud posléze odešel do televize CBS. Filmovou kariéru začal jako poslíček a postupně se propracoval až k režii televizních seriálů.
Televizní průprava ovlivnila Mulliganův režijní styl natolik, že byl dlouho považován pouze za schopného řemeslníka. Záměrně se vyhýbal výrazným obrazům a scény inscenoval tak, aby vyvolávaly emoce působením na divákovu představivost, nikoli explicitním zobrazením. Jeho prvním celovečerním filmem se stalo drama FEAR STRIKES OUT (1957), inspirované životním příběhem baseballového hráče Jimmyho Piersalla, který bojoval s duševní nemocí. Následovali komedie THE RATE RACE (1960), THE GRATE IMPOSTOR (1961), COME SEPTEMBER (1961) a dobrodružný film THE SPIRAL ROAD (1962).
Opravdovým úspěchem se stalo až soudní drama TO KILL A MOCKINBIRD (1962), natočené podle knižní předlohy Harper Lee, oceněné Pulitzerovou cenou. Příběh inspirovaný událostmi z autorčina dětství popisuje případ černocha obviněného ze znásilnění bílé ženy. Události jsou nahlíženy očima dítěte, dcery advokáta Finche (Gregory Peck) a popisují atmosféru rasistického amerického jihu třicátých let 20. století. Film získal mimo jiná ocenění tři Oscary (nejlepší herec - Gregory Peck, scénář – Horton Foote, výprava) a tři Zlaté glóby (nejlepší film, herec - Gregory Peck, hudba – Elmer Bernstein). Stal se vůbec nejúspěšnějším filmem Mulliganovy kariéry a nejoblíbenějším filmem Gregory Pecka.
Po dvou filmech se Steve McQueenem, komedii LOVE WITH THE PROPER STRANGER (1963) a dramatu BABY THE RAIN MUST FALL (1965) následovalo drama s Robertem Redfordem INSIDE DAISY CLOVER (1965), popisující vzestup a pád mladé holywoodské hvězdy. Film byl oceněn dvěma Zlatými glóby (nejlepší herečka ve vedlejší roli – Ruth Gordonová, nejlepší nováček – Robert Redford). V následujících letech si Mulligen vyzkoušel , mimo jiné, žánr westernu ve filmu THE STALKING MOON (1968), kde se opět sešel s Gregory Peckem, a žánr hororu ve filmu THE OTHER (1972). I navzdory žánrovému vymezení si oba filmy ponechaly Mulligenovy typické znaky a soustředily se především na vnitřní prožívání svých hrdinů, místo vnější akce.
Přesto stěžejním Mulliganovým žánrem zůstalo drama, jehož hrdiny jsou obvykle děti nebo outsideři. Mulliganovy filmy jsou prodchnuty soucitem a i pro tento citový náboj byly soudobými americkými kritiky neprávem označovány za sentimentální. Často jsou filmovou obdobou bildungsrománu, cílí na mladé publikum a disponují zasvěceným vhledem do světa jejich rituálů. Ve filmu SUMMER OF’42 (1971) popisuje erotické zrání chlapce, který se zamiluje do dospělé ženy. Ve svém posledním filmu THE MAN IN THE MOON (1991) sleduje dospívání dvou sester, poznamenané tragickou událostí. Předmětem filmů není konvenčně ztvárněná nevinnost dětství, ale traumatická situace přechodu. Teprve s postupem let začala kritika objevovat Mulliganův osobitý vizuální styl i konzistenci jeho filmových témat. Uznání se mu zpětně dostalo až díky objevení filmů francouzské nové vlny, s poukazem na příbuznost s jejich lyrickou atmosférou a důrazem na subjektivní prožitek.
Režisér
Filmy | |
---|---|
1991 |
V měsíčním svitu |
1988 |
Klářino srdce |
1982 |
Polib mě na rozloučenou |
1978 |
Pokrevní bratři |
Příští rok ve stejnou dobu |
|
1974 |
The Nickel Ride |
1972 |
Ten druhý |
1971 |
Léto roku 1942 |
The Pursuit of Happiness |
|
1968 |
Plíživý měsíc |
1967 |
Up the Down Staircase |
1965 |
Jaká je Daisy Cloverová |
Když do deště se dá |
|
1963 |
Muž, o kterém nic nevím |
1962 |
Jako zabít ptáčka |
The Spiral Road |
|
1961 |
Italské prázdniny |
The Great Impostor |
|
1960 |
The Rat Race |
1959 |
The Moon and Sixpence (TV film) |
1957 |
Fear Strikes Out |
Seriály | |
---|---|
1957 |
Rendezvous |
The DuPont Show of the Month |
|
1956 |
Playhouse 90 |
1955 |
The Alcoa Hour |
1953 |
The United States Steel Hour |
1951 |
Goodyear Television Playhouse |
Hallmark Hall of Fame |
|
1950 |
Armstrong Circle Theatre |
1949 |
Suspense |
1948 |
Studio One |
The Philco Television Playhouse |
Herec
Filmy | |
---|---|
1971 |
Léto roku 1942 |
Dokumentární | |
---|---|
1998 |
Fearful Symmetry |
1988 |
Gregory Peck: His Own Man |
1982 |
Natalie - A Tribute to a Very Special Lady (TV film) |
Host
Pořady | |
---|---|
2018 |
Hollywood Insider - a.z. |