Zhang Yuan, jedna ze zakládajících osobností tzv. šesté generace čínských filmařů, se narodil v roce 1963 ve městě Nanking. V roce 1989 Zhang obdržel bakalářský titul na Pekingské filmové akademii a své první filmy natočil v politické atmosféře, která převládala po násilném zásahu proti reformně naladěným demonstrantům na náměstí Tiananmen. Přestože měl diplom z prestižní umělecké akademie, rozhodl se nenastoupit na přidělené místo do filmového studia Čínské lidové osvobozenecké armády („Filmové studio prvního července“) a jako první tvůrce z ČLR začal produkovat své filmy nezávisle. Zhangovy první filmy jsou natočeny v semi-dokumentární formě. Sám autor je nazývá „dokumentární hrané filmy“.
Jeho první film MAMA z roku 1990, který je považován za jeden z prvních filmů tvůrců šesté generace, pojednává o matce mentálně postiženého dítěte. Film BEIJING BASTARDS (1993), který vztoupil do povědomí čínského i světového publika jako generační výpověď revoltující mládeže, je příběh zasazený do prostředí pekingské rockové scény. Následující film SONS (1996) se opět pohybuje na pokraji fikce a dokumentu a pojednává o rodině, kterou jako následek alkoholismu a mentální choroby stihl rozvrat. Kvůli syrovému vyobrazení neutěšené reality v Číně po Deng Xiaopingových reformách se Zhang dostal na mušku cenzorů.
V roce 1994 se Zhang spolu s dalšími tvůrci páté a šesté generace jako He Jianjun, Wang Xiaoshuai, Tian Zhuangzhuang a Ning Ying dostal na listinu zakázaných tvůrců. Filmový materiál pro jeho nejkontroverznější film EAST PALACE, WEST PALACE, který pojednává o gay komunitě trpící pod policejní šikanou, byl tajně vyvezen z Číny do Francie, kde prošel postprodukcí, a kde byl bez schválení autorit promítnut na festivalu v Cannes v roce 1997. V následujících filmech Zhang upouští od „undergroundového“ semi-dokumentárního stylu a přiklání se ke konvenčnější formě.
Za rodinné drama SEVENTEEN YEARS (1999) Zhang získal cenu za nejlepší režii na festivalu v Benátkách. V té době už byl Zhang rehabilitován a jeho filmy se mohly promítat v Číně i na zahraničních festivalech. Změna stylu a mezinárodní renomé zajistily jeho dalším filmům komerční úspěch. V roce 2003 natočil filmy I LOVE YOU a ZELENÝ ČAJ, do rolí v druhém z jmenovaných dosadil čínské celebrity Wen Jianga a Vicky Zhao. Jeho historický film RUDÉ KVÍTKY (2006) se dostal do soutěží na mnoha prestižních festivalech a získal ocenění na festivalu v Berlíně. Kromě devíti celovečerních filmů je Zhang také autorem řady dokumentárních filmů (THE SQUARE, CRAZY ENGLISH), hudebních videí a reklam.
Martin "KlonyIlony" Pank