Režie:
Fritz HipplerScénář:
Eberhard TaubertKamera:
Erich StollHrají:
Harry Giese (a.z.), Rosa Luxemburg (a.z.), Max Reinhardt (a.z.), Rosa Valetti (a.z.), Curt Bois (a.z.), Charlie Chaplin (a.z.), Albert Einstein (a.z.) (více)Obsahy(1)
Produkce pověstného filmu „Der Ewige Jude“ je dnes zakázána a tento film může být promítán pouze za splnění předem stanovených podmínek. Film Věčný Žid je jedním z názorných prostředků, na kterých lze demonstrovat přípravu holocaustu nacistickým režimem. Protože tento film má silný propagandistický obsah, může být uváděn pouze na uzavřených vědeckých seminářích a musí být doprovázen vysvětlujícím komentářem. V Německu se toto omezení týká asi 40 filmů vzniklých v období 1933 – 1945. Režisér Fritz Hippler označil tento film po skončení války jako „Negaci všeho lidského a humánního“. Při jeho premiéře dne 28. 11. 1940 hovořil však v této souvislosti o „symfonii odporu a hrůzy“.
Věčný Žid je druhem štvavé propagandy proti příslušníkům židovského národa, který nebyl jiným filmem nikdy překonán. Je považován historiky jako část propagandistické přípravy na tzv. řešení židovské otázky. Velký podíl na vzniku tohoto filmu měl ministr propagandy Joseph Goebbels, který v říjnu 1939 nařídil zhotovit tento antisemitský propagandistický film.
Der ewige Jude se v období Třetí říše promítal ve dvou verzích: 1. verzi pro dospělé, 2. verzi pro děti (byla promítána od 16 hodin a neobsahovala scény rituálního podřezávání dobytka). Taktika snahy o „odlidštění“ nepřítele: „znázornění lidí, kteří už nejsou lidmi, nýbrž zvířata nebo obtížní hmyz, který může být a musí být zničen.“ (Hans Jürgen Brandt)
Peter Bucher označuje tento film jako „osvětový film, s jehož pomocí měly být připraveny a provedeny plánované deportace.“ Film sám sebe nazývá dokumentárním, o dokumentární film se ale nejedná, nýbrž pouze o krajně tendenční kompilaci, která byla vytvořena z různých materiálů:
1. Filmový materiál z polských ghett, který byl pořízen v říjnu 1939 – zobrazení chudoby panující v lidmi přeplněných ghettech
2. Prosionistické filmové záběry z Palestiny, které ale byly použity v jejich protikladném smyslu
3. Ukázky z hraných filmů (Německo, USA), původní komentář se stal objektem manipulace
4. Trikové záběry – které měly znázornit diasporu Židů
5. Fotografie – z archivu Institutu pro studium židovské otázky
(4daPeace)
Recenze (143)
Nevím, jak na tom bylo obyvatelstvo hitlerovského Německa, ale já se neskutečným způsobem nudil. Divím se, že film kdysi disponoval schopností někoho ovlivnit. Dokument je udělán naprosto uboze. Čekal jsem mnohem agresivnější výstup z německé strany. V současných dokumentech nejrůznějšího tématu spatřuji mnohem lepší tah na bránu a přesvědčovací schopnosti. Kdyby bývaly podobné dokumenty tehdy pořádně natočeny, tak by rozhodně neskončilo systematické vyhlazování židovské populace pouze u té většiny. ()
V podstate každej propagande dávam odpad, a to aj boľševickej, ako aj nacistickej, výnimku urobím len málokedy. Remeselná stránka filmu ma nezaujímá, keď sa v nej propaguje niečo hrozné. Nemusíte byť milovníkom Semitov, aby ste odsúdili filmovo inak veľmi nudný príbeh, v ktorom vraždenie Židov prirovnávajú k deratizácii. Všetko by malo mať svoju mieru, aj neznášanlivosť, keď už musíte nejakú z rôznych (aj racionálnych) dôvodov pociťovať. Proste ospravedlňovanie genocídy nie je nič len odpad. Všetci sme ľudia. ()
V tomto dokumentu se lže od začátku až dokonce, přesto působí neuvěřitelně věrohodně a po 15 minutách i pozorný divák začne trochu pochybovat a možná i věřit této nacistické propagandě. V době svého vzniku musel tento "dokument" být velmi nebezpečný. Jednu * uděluji za zpracování, obsah a význam však hodnotit nelze. ()
Je to tam všechno - dávka rasových předsudků; poukazování na "primitivnost", "špinavost", "podřadnost" a "parazitismus" cizího národa (má odpor k práci, nemá vlastní stát), které je zároveň oslavou "našich" nepochybných a nezdolných morálních i lidských kvalit; odporné a povrchní zesměšňování kultury a náboženských tradic (áno, onálepkování judaismu jako zvrhlé militantní a svět ohrožující ideologie nechybí); i povýšené úšklebky na "pravdoláskaře a multikulti" z 19. století, kteří svým "zmateným" přístupem málem nechali ty ďábelské Židy zničit "vyspělou a tolerantní civilizaci". Ani by mi z toho nebylo tak na blití, kdyby na nás xenofobní a demagogické výroky stojící na identických principech (co principech, skoro se mi zdá, že současní xenofóbové své nejotřepanější teze a "argumenty" přímo z tohoto filmu vykradli) nepadaly z každých internetových fór. Jen ti Židé jsou tam (ehm, občas) nahrazeni černochy, cikány, nebo muslimy (podle toho, co je zrovna v médiích in). Ten odpad! tedy patří jak tomuto filmu, tak zmíněným lidem. A jsou za ním hned tři vykřičníky. _______ P.S: V souvislosti s tím, jak se občas hájí někteří méně explicitní xenofobní štváči tím, že nevybízejí k násilí a jen upozorňují na existující problém, zdůrazňuji, že ani tento film nikdy nevybízí k násilí proti Židům (ani nějakému jinému způsobu zakročení proti nim) a jen "objektivně" a na konkrétních příkladech ukazuje, jaké je jejich smýšlení a způsob života. Nějak se nemůžu ubránit paranoidnímu pocitu, že kdyby se ten film věnoval Věčný muslim, neměl by zde jen 47% a byl by to na dlouhou dobu velký hit velké části uživatelů YouTube... ()
Těžko snímek hodnotit. Ale nedovedu si představit, že by se tenhle manipulující materiál mohl začít objevovat v žebříčcích CSFD mezi filmy s vysokým hodnocením, proto ten odpad. Doufám, že v dnešní době už to moc na nikoho působit nebude. Ale chápu, že ve své době neskutečně působil na emoce široké veřejnosti, vzhledem k tomu, v jakém stavu v té době bylo Německo a jak se snažili si svůj aktuální stav vykládat tím, že za to může někdo jiný, určitě ti Židé... Jako manipulativní materiál je to fakt výborný. ()
Zajímavosti (8)
- Veřejná distribuce a uvádění filmu je v Německu zakázána, jedinou výjimkou je určení pro použití ve školních učebnách a pro další akademické účely. (Kmotr76)
- Věčný Žid je antisemitská verze britského filmu stejného jména, který vylíčil Židy v příznivém světle, jako oběti neoprávněného pronásledování v celé historii. (Kmotr76)
Reklama