Režie:
Karel ZemanScénář:
Karel ZemanHudba:
Jan NovákHrají:
Michal Pospíšil, Hanuš Bor, Jan Čížek, Josef Stráník, Jan Malát, Jitka Zelenohorská, Čestmír Řanda st., Stanislav Šimek, Josef Větrovec, Jan Teplý st. (více)Obsahy(2)
Dobrodružný příběh pěti úplně obyčejných kluků, kteří se tak trochu náhodou ocitnou v neobyčejné situaci. Na pražském Výstavišti kluci využijí příležitosti letu vzducholodí zdarma a vyráží vstříc senzační vzduchoplavecké cestě. Majitel vzducholodi ale překroutí celou situaci a vzniká poprask. Novináři se honí za senzací ukradené vzducholodi, vážení pánové se pohoršují nad dětskou zločinností a rodiče dětí je jen těžko brání před přísným soudem. Majitel vzducholodi Findeys chce využít její zmizení k propagaci své firmy a podvodu s falešným nehořlavým plynem. Nicméně nehořlavý plyn není úžasný vynález pouze pro létající steampunkové stroje. O jeho ukořistění se snaží také jedna vojenská mocnost, která vysílá podlého agenta s všemožnými vychytávkami, aby se zmocnil vzorce na nehořlavý plyn. Kluci chtějí obletět celý svět, ale vzducholoď havaruje na vzdáleném ostrově, kde na ně číhá nemalé nebezpečí. Díky pomoci kapitána Nema a odvážného novináře Ardana nakonec kluci všechny nástrahy překonají a vrátí se domů. Odvěký souboj nespoutaného mládí a přísného světa dospělých končí vítězně ve prospěch dětí. (Bontonfilm)
(více)Videa (1)
Recenze (198)
Neokoukatelný Karel Zeman. Z první třetiny filmu jsem byl nadšený. Už v úvodu udělují výchovný štulec rodičům i veřejnosti poukázáním na skutečnost, že nejzvídavějším, nejodvážnějším a nejnepochopenějším zástupcům lidské rasy...totiž klukům, je odpíráno vše nové a zajímavé. Jsou odbíjeni tvrzením, že to není pro oči dětí, nebo že na to jsou ještě moc mladí... . Nu a divte se pak, že se někteří postaví na zadní a ukradnou třeba vzducholoď. Stejně tak se mi líbilo porýpávání do bulváru. Chápu, že jde o film na motivy knihy, takže se nešlo vyhnout odbočkám ke špionáži, darebákům na lodi a kapitánu Nemovi, ale bohužel to bylo na úkor kompaktnosti celého příběhu i napětí. Osobně by se mi víc líbilo, kdyby se příběh soustředil jen na kluky, novináře a podvodníka Findejse. Netlouklo by tak do očí, že se všude dorozumíte česky a bylo by víc prostoru pro společenskou satiru. Každopádně i tak...tahle hravost, cit pro výtvarné pojetí, umění obalit i prostý příběh takovou formou, že působí fantasticky...to považuji v rámci kinematografie za mnohem zajímavější cestu, než dnešní trend dělat fantasy fotorealisticky. Karel Zeman byl národní poklad. ()
V podstatě souhlasím s komentářem Limy, až na podstatný fakt, že, je-li to nutné, příběhová stránka musí být také patřičně zohleděna. To je vlastně i důvod, proč k filmu stavím spíše neurčitý dojem, jelikož Zemanova brilantní práce s výtvarnou strankou nenachází srovnání ani s odstupem let. Překvapil mě i režisérův smysl pro humor, který jsem v jeho díle nezaznamenával zrovna často (snad jen v Baronu Prášilovi, kde to ale je dáno předlohou), ale ani to, aní zmíněná formální skoro-dokonalost mi nezabránila v tom, abych hodnotil lépe než lepšími třemi hvězdami, jelikož kromě větší části dějové linky jsem lhostejný postoj zastával také k hlavním hrdinům (poslední dobou mám tento nedostatek vrchovatou smůlu), je to částečně dáno i tím, že v mladším věku jsem toužil po jiném druhu dobrodružství. ()
Dobrodružný příběh několika chlapců, inspirovaný knihou J. Verna. Ten tajuplný a potemnělý příběh vyvolávající v duších dětí napětí a strach. Umně vytvořený film Karla Zemana ve mě tyto pocity vyvolával v dětství dokonale. Kolorování snímků má své kouzlo a tajemno je v nich obsaženo bezezbytku. Jistěže není vhodný pro ty nejmenší mrňata, ale již odrostlejší děti a mládež. ()
UKRADENÁ VZDUCHOLOĎ je ideální do dvojprogramu s CESTOU DO PRAVĚKU. Hlavní rozdíl mezi oběma filmy, které se (jako většina celovečerních zemanovek) odpichují od inspirace verneovkami - jeden k dinosaurům a druhý k úsměvně a romanticky nahlíženým počátkům letectví - je v prostoru, který je věnován jejich dětským hrdinům. Zatímco CESTA se plně soustředí na klučičí partičku a zcela rezignuje na jakékoli vedlejší postavy a vypravěčské linie, ve VZDUCHOLODI krade klukovskému dobrodružství značný prostor řada dospěláckých postav (podvodný a hrabivý majitel vzducholodi a jeho sličná asistentka, jí se dvořící mladý novinář, tajný agent s úsměvnými špionážními hračkami, rodiče kluků...) a jejich linek. A já osobně dávám přednost modelu CESTY. Film je pastvou pro oči a tasí spoustu roztomilých gagů a nápadů (moc se mi líbil úvodní soud s kluky s předešlým shrnutím klukovin, kterými lidstvo trpí od počátku světa), ale značně vázne, co se týče hloubky postav, děje a tempa vyprávění. Což je důvod, proč mě zemanovky vždy mírně nudí. ()
Tenhle film jsem miloval (jako pilný čtenář Julese Verna) již ve věku chlapeckém a miluji jej dodnes. S konkrétním dějem nějaké Verneovky je zde spojitost jen volná, ale jako barvitá, nostalgická a laskavě ironická evokace ducha Verneovek je to záležitost dokonalá. Ztracený svět chlapeckých dobrodružství, které jsem si v té době přál prožít. Nádherný hlavní hudební motiv a šik sportovní úbor vzduchoplavkyně... ()
Galerie (26)
Zajímavosti (11)
- Dobrodružstvo piatich pražských chlapcov malo byť pôvodne prvou časťou nerealizovaného päťzložkového cyklu filmov pre mládež, ktorý mal niesť názov "Tajuplný svet Julesa Verna". (Raccoon.city)
- Snímek byl natočen na motivy románu „Dva roky prázdnin“ francouzského spisovatele Julese Verna. (Ded@M@tes)
- V titulkoch filmu je chybne uvedené meno Jan Bor, v skutočnosti sa herec volá Hanuš Bor (Tomáš). (Raccoon.city)
Reklama