Reklama

Reklama

Vynález zkázy

  • angličtina The Deadly Invention (více)
Trailer

Obsahy(1)

Geniální vynálezce, profesor Roch, je na pokraji objevu látky, která může ve špatných rukou zničit svět. A právě takové ruce má hrabě Artigas, tajemný a temný dobrodruh, který ve své ponorce brázdí světová moře, potápí lodi a bohatství, kterého se tak zmocní, je mu nástrojem k ovládnutí světa. Artigas unese profesora Rocha ze sanatoria a nutí ho, aby v jeho sídle v kráteru sopky Back Cup vynález dokončil. Shodou okolností Artigas unese i profesorova asistenta, inženýra Harta, který je i vypravěčem příběhu, a který se všemožně pokouší profesora osvobodit a zamezit zkáze. Hart nakonec vyšle jícnem sopky balón s poselstvím k lidstvu, jež se díky tomu spojí a jehož válečné flotily v hodině dvanácté zkáze zamezí. (AČFK)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (405)

Orlau32 

všechny recenze uživatele

Krásný film pro děti, mládež, ale samozřejmě i dospělé. Námět klasický - Julius Verne - . Film má napětí, má "technické zázraky" (na tu dobu) a myslím, že je skvěle natočen. Pan Tokoš svým zvláštním charismatickým hlasem jenom dodával tomuto filmu nezapomenutelný zážitek. Vřele mladé generaci doporučuji. Nebojte se 50 letého stáří filmu. Určitě budete příjemně překvapeni. ()

kinej 

všechny recenze uživatele

Geniální zfilmování Verneových motivů. Každý záběr ve filmu působí impozantně. Myslím, že ani v dnešní době, s použitím počítačové animace, by film nepůsobil lépe. Zeman dosáhl přesně takového efektu o jaký usiloval a to dělá tento snímek nadčasovým. Myslím, že by si tento film zasloužil celosvětové uznání. Každý záběr je trikový a působí přesně jako krásné obrázky ve Verneových knihách. ()

Reklama

Radek99 

všechny recenze uživatele

Kongeniální filmová adaptace coby jakási koláž z románu Julese Verna z tvůrčí dílny génia československého filmu Karla Zemana. Válečné běsnění, které katalyzovalo paradoxně vědecký a technický vývoj a přineslo do té doby jen těžko představitelné věci, jako je atomová puma, vytvořilo dobovou atmosféru, která v mnohém připomínala období osvícenství s jeho okouzlením technikou a párou či technické nadšení z období fururismu, tedy počátku 20. století, kdy byla však technika a pokrok chápány v pozitivním smyslu jako všespásná entita. Karel Zeman, jakož i scénárista František Hrubín, vytvořili tedy dobovou antitezi s primárně vyjádřenými ideami pacifismu a obav z dalšího válečného konfliktu (což korespondovalo i s oficiální režimní propagandou), nezbavili se však okouzlení a aluzí k dobám pokrok a techniku adorujícím. Úžasnou kombinací hraného a animovaného filmu dosáhl Karel Zeman neuvěřitelně silného expresivního vyznění - celý ten potemnělý obraz pirátského ostrova připomínající hutní periferie báňských center. Doslova geniální a šťastná byla myšlenka použít původní osobitou stylizaci originálních dobově romantizujících ilustrací knih Julese Verna (výborně ji podtrhuje i černobílý filmový materiál). Tu Karel Zeman doplnil naivistickými odkazy k estetice náčrtků prvních utopistických vynálezů právě z doby osvícenské a sahající až kamsi do renesance k ilustracím Leonarda da Vinciho a jeho létajících strojů a jiných vynálezů. Podmořský svět si vypůjčil z ilustrovaných přírodopisných atlasů a každá ryba tak vypadá jako blízká příbuzná Latimérie podivné. Zjevné je také doslova okouzlení fenoménem páry - ta pohání téměř každý stroj či dopravní prostředek a její nerozlučný symptom, evokující její přítomnost - černý uhelný kouř, se line doslova odevšad, dokonce i z odkrytého horního poklopu ponorky:-) Zeman dovedl svou stylizaci k dokonalosti, jelikož mizanscénu doplnil kreslenými kulisami, dobovými kostýmy atd., vše v nostalgickém záměrně archaizujícím retro stylu (formálně postavený na použití linky, respektive různých druhů linek, které dotváří téměř všechny kulisy i kostýmy), a vytvořil tak jeden z nejosobitějších výtvarných počinů v dějinách nejen našeho filmu. V době (u nás nejenom pro filmový průmysl tak pohnuté), kdy přeceňovaný Edward D. Wood Jr. točil v zámoří své paskvily, které dnes někteří intelektuálové nepochopitelně adorují a opěvují, stvořil tak skutečný génius filmové režie to, co je skutečným projevem filmové geniality - nadčasové utopistické výtvarně velmi osobité sci-fi ... Umělecké dílo, které už nikdo nikdy bohužel nenapodobí... ()

Tommassi3 

všechny recenze uživatele

"Tak jsme doma, inženýre !!" ;) Jsme doma, přátelé, i když se to z dnešního pohledu zdá jako utopie, že podobný skvost vznikl v té české kotlině, zvlášť v tak nelehkých časech !! Další Zemanův majstrštyk, další filmové zpracování Verneova románu, zase století páry a průmyslově vědecká revoluce.. A jeden se může směle naparovat, protože tohle dílo nestrpí výhrad.. Karel Zeman za pár grejcarů na koleně tvořil snímky, které i po půl století otvírají divákům huby dokořán, snímky nadčasové, do detailu vypiplané, vizuálně dokonalé a dechberoucí, s poselstvími, které i dnes, či právě dnes, mají velký smysl.. To režisér Karel Zeman byl největší z géniů, většího frajera ani v jeho filmech nenajdete !! A kdyby Jules ještě žil, tleskal by vestoje, úplně stejně jako já.. ()

Djkoma 

všechny recenze uživatele

Atmosféra, dokonalý pocit z obrazu, lehká nadsázka, na svou dobu výborné nápady a skvělá zábava to celé jsou filmy Karla Zemana v jeho Verneovských adaptacích. Je na nic něco naprosto okouzlujícího co odkazuje an dobu jejich vzniku, ale také na jejich vytvárně dokonalou stránku. Film z doby kdy se od nás ještě svět mohl něco naučit :) ()

Galerie (29)

Zajímavosti (25)

  • Väčšina záberov je kombinovaná, to znamenalo presne vykrojiť masku, ktorá zakrývala tú časť obrazu, kde je umiestnený napríklad pohybujúci sa herec, a na milimeter presne dokresliť jeho pozadie tak, aby presne nadväzovalo na grafické pozadie záberu s bábkou či kreslenou fázou. Kombinovaný záber musel mať dostatočnú ostrosť do hĺbky a pritom mal pôsobiť dojmom plošnej ilustrácie. Všetko zjednocovalo do jednotného výtvarného výrazu obdobné šrafovanie, ktoré je také typické práve pre drevoryt pôvodných ilustrátorov. Karel Zeman v čase skúšok prezradil: „Najväčší problém máme s tým, aby sme dodržali jednotné šrafovanie." (Raccoon.city)
  • Kvôli náročnému a komplikovanému natáčaniu neboli filmári schopní dodržať dvojročný časový limit ani pôvodný finančný rozpočet. Napríklad záber plávajúcej trojmetrovej veľryby v linkovaných morských vlnách vznikal celý týždeň. (Raccoon.city)
  • Dobové ohlasy po uvedení filmu:Karel Zeman může být považován za Georgese Mélièse naší doby.“ (Informaciónes, Madrid) „Nejotřepanější námět povýšil na umělecké dílo.“ (L’Eco di Locarno, Locarno) „Jedno z nejoriginálnějších děl světové kinematografie.“ (Dookoła Świata, Varšava). (Duoscop)

Související novinky

5. ročník festivalu Future Gate

5. ročník festivalu Future Gate

07.02.2018

Pátý ročník festivalu science fiction filmů zavítá do pěti měst. Jako každý rok představí časem prověřené klasiky i filmové novinky, a nově i dokumenty, workshopy, velkolepý koncert nebo diskuse se… (více)

Reklama

Reklama