Reklama

Reklama

Fahrenheit 9/11

  • USA Fahrenheit 9/11 (více)
Trailer

Obsahy(1)

Protibushovský politický dokument amerického režiséra Michaela Moorea Fahrenheit 9/11 získal na letošním MFF v Cannes Zlatou palmu za nejlepší film. V první části filmu předkládá ironický portrét Bushovy osobnosti a zabývá se okolnostmi a následky teroristického útoku na WTC včetně války v Afghánistánu. Upozorňuje na Bushovo přehlížení signálů o chystaném útoku, ale vrací se také k jeho kontaktům se saúdskoarabskou oligarchií. Druhá část je zaměřena především na válku v Iráku. "Koho by zajímal Irák, kdyby tam nebylo druhé největší naleziště ropy na světě? Bush bombarduje celý svět kvůli naftě," zazní ve filmu. Poslední část snímku Fahrenheit 9/11 je nejemotivnější, Moore se v ní soustřeďuje na výpovědi lidí, které válka postihla nejen v Iráku, ale i doma ve Spojených státech. Film je natočen atraktivní, zábavnou formou, v níž nechybí humor, což režisér v Cannes zdůvodnil především tím, že mu šlo o to, zaujmout mladé "popcornové" publikum, jemuž je jeho film určen a které - pokud se nebaví - z kin záhy odchází. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (290)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Jestli má nějaký film nálepku kontroverzní, a mnohdy je to pouze reklamní tahák, pak Fahrenheit 9/11 ji má skutečně právem. Co už může být více kontroverzní, než dokument, který záměrně manipuluje a používá prvky propagandy a nepokryté mediální manipulace. Jenže otázka zní: Kdyby byl natočen jinak, korektně, vzbudil by takový rozruch a dostal by se k divákům takřka po celém světě? Jinými slovy: Dá se v dnešní době, kdy mediální manipulace je zcela běžnou praxí a propaganda je primárním nástrojem každé politické moci, a to nejen totalitní, ale i té legitimní a demokraticky zvolené, bojovat vůbec ještě jinak, než používáním těch samých zbraní? Bojím se, že ne... I proto nereflektuji manipulativní ,,dokumenty" Michaela Moore jako propagandistické a nesrovnávám je s díly totalitním režimům poplatných tvůrců, ale akceptuji jeho kontroverzní tvůrčí metody, ať už jsou jakkoliv sporné. Nutno totiž veškeré věci hodnotit v kontextu, ve kterých vznikly... Všechny premisy týkající se filmu a tvůrce jsou totiž předem jasné - Moore je vyhraněně levicově orientovaný a nemá rád svého prezidenta George Bushe. O tom je tenhle film především. Konspirační teorie v něm nastíněné jsou pak jen třešničkou na dortu. Má hlavní výhrada je, že tohle je na téma filmu v podstatě velmi málo, i když je to ,,málo" velmi umně a sugestivně natočené. Michael Moore je skutečně profesionál...a to velmi nadaný, schopný a talentovaný profesionál a vynikající filmař. Tenhle film se mi z jeho filmů líbil ale kvůli výše řečenému zdaleka nejméně, jelikož si z něho nemám příliš co vzít - nejsem ani americký divák (celý dokument je vlastně pouze silným příspěvkem do vnitropolitické diskuze Spojených států), ani francouzský intelektuál bytostně nesnášející Ameriku coby odvěkého rivala na poli světové velmoci, která Francii o dominantní postavení zřejmě jednou provždy připravila (motivace pro ocenění v Cannes). Fahrenheit 9/11 by tak mohl být zajímavý hlavně rastrem svého názvu, ale magické datum, které v USA roztavilo osobní občanskou svobodu, se z filmu samého významově někam vytratilo a převálcovala ho monotónní antibushovská agitace... ()

kikuka 

všechny recenze uživatele

..ako obžaloba: zúrivé, vášnivé, premyslené..ale predsalen, ľud, zast. bardom m. mooreom, vs. USA je dosť šialené podanie najmä čo do bodov obžaloby, ako aj do konštrukcie argumentov - neargumentov stojacich prevažne na komentári - hlase MM a ilustráciách prostredníctvom príhodných obrazov, často skutočne len ilustratívnych fotografií..//povedzme, že celkom nevyšla snaha objektivizovať osobný postoj..myšlienka filmu (politika sa nás týka) nie je zlá, no je podaná príliš hrubým spôsobom..dosť mi prekážalo rozdelenie filmu na informatórium a studnicu emócií..//..priznávam schizoidný postoj, pretože Moore jednoznačne vie pracovať s komponentami filmu tak, aby z nich dostal jasnú a prieraznú výpoveď..a práve tá prieraznosť mi vadí..(zaobchádza s divákom trochu ako s hlupákom - aj keď, otázka, komu je film určený ho trochu ospravedlňuje)..(ps: tým som myslela, že je určený masám a davom a tie moc inteligentné nie sú..).. ()

Reklama

Aidan 

všechny recenze uživatele

Je to zábavné, je to vtipné, nenudí to.... Lže to, se skutečností to nakládá, jak se zrovna hodí a ideologickou nalejvárnu to vydává za dokument.... Co je to? (Aneb pokud má být Michael Moore novým typem investigativního novináře, pak se věru bojím o osud naší planety). Porotci v Cannes se tentokrát řídili svými politickými preferencemi; vytvořili tak nebezpečný precedens a poškodili pověst festivalu. ()

2Pac 

všechny recenze uživatele

Pred Fahrenheitom som mal tu cest vidiet Bowling, takze som vedel, ze Moore je velmi sikovny a velmi neprijemny investigativny novinar. Taktiez som vedel, ze Bush je riadny "ptak"... Po zhliadnuti Fahrenheita sa sa obe tieto moje "vedomosti" niekolkonasobne znasobili. Moorea by som nechcel mat za zadkom, pravdepodobne by zistil aj to, co sam o sebe neviem ;-) Bush je taka uboha a vypatlana figurka az to boli. Samozrejme nejde vinit len jeho samotneho, jasnacka ze ho riadi tlupa dalsich. Zle je, ze taki ludia riadia najsilnejsiu krajinu sveta, este horsie vsak je, ze "ti zli" su vo vladach po celom nasom uzasnom svete. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Tvářit se, že Moore je jediný dokumentarista, z jehož filmů je jednoznačně znát postoj autora, by bylo důkazem neznalosti, hlouposti, nebo potřeby lhát. Moore to dělá okatě, nehraje si na jediného nositele pravdy, jen ukazuje tu svoji pravdu, která je většinou diametrálně odlišná od té oficiální. Po zhlédnutí protibushovského dokumentu mne přepadl smutek, že nemáme svého Moora, který by stejným způsobem zmapoval dobu panování Babiše. ()

Galerie (19)

Zajímavosti (11)

  • Kvůli dokumentu připravil Moore také rozhovor s Nicholasem Bergem, který byl později unesen a zavražděn v Iráku. Ze závěrečného střihu ale rozhovor, s ohledem na Bergovu rodinu, nakonec vypadl. (imro)
  • Michael Moore za svůj dokument získal Zlatou palmu v Cannes a údajně se dočkal nejdelší standing ovation v historii festivalu. Je to v pořadí jen druhý dokument oceněný Palmou, před ním se to podařilo jen dvojici Jaques-Yves Cousteau a Lous Malle za Svět ticha (1956). (imro)
  • Fahrenheit 9/11 se dočkal největšího počtu kopií v jakém kdy dokument do kin nastupoval. První týden to bylo 868, druhý 1 725 a ve třetím kolovalo po USA dokonce 2 011 kopií. (imro)

Související novinky

Politika Sydneyho Pollacka

Politika Sydneyho Pollacka

05.04.2007

Sydney Pollack se politickým thrillerům rozhodně nevyhýbá, což dokázal i jeho předposledním filmem Tlumočnice, který se odehrávala na horké půdě OSN. Po tomto snímku si odpočinul dokumentem o svém… (více)

Demagog Moore?

Demagog Moore?

22.12.2006

Kontroverzní Michael Moore se včera zúčastnil soudného řízení, na které ho dostala žaloba seržanta Petera Damona, člena Massachusettské národní gardy a vojenského veterána, který v Iráku přišel o obě… (více)

Reklama

Reklama