Reklama

Reklama

Kuratorium

(TV film)
  • angličtina Curatorium: A New Czech Generation

Obsahy(1)

Měla protektorátní výchovná kampaň učinit z české mládeže vlastence, anebo zrádce? Den po atentátu na Heydricha vznikla na území protektorátu masová organizace Kuratorium pro výchovu mládeže v Čechách a na Moravě. U zrodu této organizace stál ministr školství Emanuel Moravec a František Teuner. Cílem Kuratoria bylo podchytit výchovu české mládeže a vytvořit z ní povolnou část obyvatelstva, která bude věrná ideálům nacismu a politice Hitlerovy říše. Zároveň si její zřizovatelé slibovali, že omezí možný neblahý vliv rodičů na své potomky. Do aktivit této mládežnické organizace se zapojila podstatná část českých dětí a dospívajících. S odstupem bezmála osmdesáti let se ti, kteří touto organizací prošli, vracejí ve vzpomínkách do časů, kdy se o jejich převýchovu starali lektoři Kuratoria a jejich nacističtí poradci. Kladou si znepokojující otázku: Byli jsme tenkrát vlastenci, anebo zrádci? (Česká televize)

(více)

Recenze (36)

kenkaku 

všechny recenze uživatele

O Kuratoriu jsem doposavad neslyšel… o co děsivější pak byla podobnost s SSM (který jsem zažil). Celkem “vtipné” mi přišla prohlášení pamětníků o “rozvracení Kuratoria zevnitř”.  Já totiž taky Pionýra (uvědoměle) rozvracel zevnitř, vůbec to nesouviselo s tím, že kdo plánoval dál studovat, jinou možnost neměl… nebo to, že nic jiného nepřipadalo v úvahu. Potom ty poznámky o “prvním výletu členů Kuratoria do Prahy”… ty vole… “Slibuji dnes přede všemi, jako jiskra jasná…” poprvé v Praze. Neskutečný jaká ta podobnost s tím co následovalo po roce 1945 je. ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Z metod převýchovy české mládeže ke germanizaci odtržením od rodičů mrazí. Uvidíte i hajlujícího herce Josefa Vikláře v dětském věku. Trochu to připomíná dnešní metody EU k převýchově mládeže k multikulturalistické ideologii. Nevěděl jsem, že Británie se nám zdráhala vrátit zpátky území Sudet, ale Edvard Beneš jel za Stalinem do Moskvy a podepsal dvacetileté přátelství a tím se to vyřešilo. Ke shlédnutí na https://www.ceskatelevize.cz/porady/13083295396-kuratorium/ ()

Reklama

Mlle 

všechny recenze uživatele

Desítky let se o něm nemluvilo. Dávno dospělé, kdysi zneužité děti se bály, že se na ně, na jednotlivce, kteří se nechali zvráceným záměrem nadchnout pro bezesporu zajímavé aktivity, národ bude dívat s pohoršením. Ti, kteří už pobírali rozum a zapojovali se aktivně, snad trochu i oprávněně. Ale stydí se ti druzí… Druhá světová válka je, jako každá krize, visutým mostem pro lidské povahy. Někdo přejde na tu stranu, jiný na tu, někdo z něj shodí přítele a jiný skočí. V krizi se tříbí charaktery a lidé, pro které je norma překážkou, rychle odhazují zábrany. Ačkoliv je morálka člověku z největší části vrozená, z hlediska lidské činnosti jsme všichni tabula rasa. Co nás společnost naučí, přijímáme jako normální. Vrozená morálka nám zabrání (nebo u narušených jedinců nezabrání) škodit si navzájem (altruismus je mnohem silnějším pudem sebezáchovy, jak ostatně pěkně ukázal už Konrad Lorenz, sám nacista, jako ovšem tehdy mnozí dobří vědci). Ale teprve společnost souborně vytyčuje mantinely, podle kterých jako dobré nebo špatné vnímáme konkrétní jednotlivosti. Této schopnosti akulturace zneužívají zejména totality, ale i další režimy po celém světě – velká společnost se jinak než ovládáním člověka vést nedá. Funguje tak i naše společnost, která se jako totalita vůbec netváří. A tak se i dobří lidé, vychovaní v konkrétních schématech, dopouštějí činů, které dobré nejsou, v danou chvíli tak ale vypadají. V tomto ohledu jsme možná v dlouhodobém horizontu produktivnější než nacisté – a funguje to! Pod záminkou dobra a pomoci zabíjíme, ničíme a ještě z toho máme dobrý pocit (a když ne, tak předstíráme, že o nic nejde). Lidé posedlí sobeckými a chorobnými touhami žijí na každém místě světa a v každé generaci. Čím méně se před nimi společnost brání a čím méně prekážek jim staví do cesty, tím lépe se stávají vůdci. A tím více podle nich a podle jejich psychických problémů funguje celá společnost. V tomto modelu žijeme i dnes, kdy jsme minimalizovali společenské korekce, a v rámci soudobé akulturace je dokonce považujeme za špatnost a za přežitek. Jedním z takových lidí byl František Teuner. Duševně slabý, hloupý člověk posedlý vlastním úspěchem a ovládaný nízkými pudy. Jeho slova a činy zaznamenané v dokumentu jsou kopií chování řady důležitých lidí současnosti na manažerských a rozhodných pozicích, ale i mnoha zkrachovalých existencí, které od podobných extempore zdržuje jen vlastní lenost. Za válek se tito lidé chopí svých příležitostí obzvláště rychle. Pro správný náhled skutečností představených v dokumentu je dobré vědět, jak silná byla v dobách prvních desetiletí dvacátého století v Čechách i v Evropě obecně spolková činnost. Dobová intenzita spolkové pospolitosti přetrvávala až do padesátých let (i to je jeden z důvodů překvapivé úspěsnosti komunistických budovatelských aktivit). Sokol a další spolky byly důležitým základem společnosti, neméně jako rodiny. Čerpaly z pevného sepětí odhodlaného přesvědčení svých účastníků, s nimiž tvarovaly spojitý šik názorů a záměrů. Přesně toho chtěl využít Teuner. A kdyby se válka vyvíjela jiným směrem, on – malý, nicotný, hloupý a směšný – by svého cíle dosáhl. Pamatujme na to i dnes. Veverkův dokument je názornou ukázkou toho, jak dokumenty dělat. Jaký námět použít a jak pracovat s ním i s protagonisty. Skvělá práce na českém dokumentárním nebi! () (méně) (více)

G04T 

všechny recenze uživatele

Velké překvapení. Jelikož to vysílala státní televize, čekal jsem, že tam bude mnoho propagandy a opak je pravdou. Tento dokument je naprosto objektivní a hlavně skvěle zpracován. O kuratoriu vim už delší dobu, ale vždy mě zajímalo, jak na to dnes pohlíží ti, kteří v něm byli a tento dokument mi nejen toto zprostředkoval. Nejvíce si ale cením Milana Nakonečného, který narozdíl od dnešních demokratů a bolševiků nezkresluje fakta o Třetí říši. Dosud neznámé záběry z výcviku mládeže nebo neznámé projevy neznámých instruktorů a kolorované fotografie (taková třešnička na dortu) poslouží jako dobrý prostředek na to udělat si vlastní názor na toto období našich dějin. ()

mrHoracio 

všechny recenze uživatele

Televizní dokument Ondřeje Veverky rozkrývá opomenutou část českých dějin, která měla být zapomenuta. Střihový dokument nám servíruje nikdy nezveřejněné záběry, unikátní filmové materiály a osobní výpovědi posledních žijících pamětníků. Kladné body Veverka sbírá za nápad kolorovat dobové černobílé fotografie – zbarvuje ale pouze některé fotografie a někdy pouze části obrazu, což funguje jako zajímavé zpestření jindy rutinních a zaměnitelných dobových materiálů. Nutno dodat, že osobní postřehy a nejednoznačné výpovědi pamětníků dokáží vzbudit napětí a zdravý zájem o pohnutou minulost. Na druhou stranu musím zmínit, že dokument repetetivně střídá „pouze” archivní záběry s výpověďmi pamětníků - což se po chvíli stává rutinním nástrojem a kdyby materiály nebyly podložené dramaticky zajímavým vyprávěním, tak se z dokumentu stane jeden z dalších desítek dokumentů o 2. světové válce. Kuratorium není vizuálně či filmařsky ničím novým: je to řemeslně solidně zvládnutý střihový dokument, který si je vědom, že „hlavní devízou” a silou je málo známý příběh organizace Kuratorium pro výchovu dětí a mládeže v Čechách a na Moravě. Více v recenzi. ()

Galerie (12)

Zajímavosti (9)

  • Celý projekt má velikost 990 GB, čítá 1 194 složek a obsahuje 26 804 souborů. (Zdroj: Ondřej Veverka a Rolling media s.r.o.)
  • Všechny užité fotografie prošly pečlivých procesem restaurování a kolorování, přičemž zpracování jedné fotografie si vyžádalo kolem 6 až 8 hodin času. Celkově bylo tímto způsobem zpracováno přibližně 150 fotografií. (Zdroj: Ondřej Veverka a Rolling media s.r.o.)
  • Za spolupráce Národního filmového archivu se podařilo shromáždit a digitalizovat prakticky všechny filmové záznamy spjaté s Kuratoriem z let 1942 až 1945, přičemž 90 % z nich zapadaly prachem od konce druhé světové války. Bylo nalezeno přibližně 60 dobových reportáží (týdeník „Aktualita“), 2 krátkometrážní propagandistické filmy (Nový život mládeže I. a Nový život mládeže III.) a 1 celovečerní propagandistický film (Radostné dny mládeže). (Zdroj: Ondřej Veverka a Rolling media s.r.o.)

Reklama

Reklama