Obsahy(1)
Přímý přenos slavnostního předávání prestižních filmových ocenění. Hvězdný večer 95. ročníku udílení cen Americké filmové akademie Oscar se uskuteční v Dolby Theatre v americkém Los Angeles. Mezi nominacemi v hlavních kategoriích jsou pro letošní ročník skloňovány na příklad snímky Všechno, všude, najednou, Na západní frontě klid, Tár nebo Velryba. Jména vítězů odhalíme společně během přenosu, kterým diváky ČT opět provedou filmoví publicisté Šárka Gmiterková a Pavel Sladký, společně s tlumočnicí Helenou Koutnou. (Česká televize)
(více)Recenze (32)
Rozdělení cen většinou perfidní, úroveň pořadu a přenosu normální, Kimmel OK. Mně se Na západní frontě klid líbilo moc, čili mě nevyrušovalo rozdávání tímto směrem, přestože je jasné, že nebýt současného útoku Ruska na Ukrajinu, snímek by se do záře oscarových reflektorů až tak nedostal, ale budiž. Jak říkám, mně se líbil velmi, válka je příšernost a je velká škoda, že naši šikovní nominovaní sošku nevyhráli. Držela jsem palce a dmula se pýchou, k nominacím srdečně gratuluji! Ale jinak to bylo od členů akademie sterilní, průhledné, až nepříjemně politicky korektní, osobně jsem ráda, že nepadaly černé facky a vůbec, že se tam neděl povinný gheťácký bordel, jako už bývalo normou v posledních letech, film roku byl osobně ocenila maximálně za střih a v hereckých kategoriích určitě ne za nejlepší ženský výkon ve vedlejší roli. Jamie Lee Curtis si odnesla sošku za celoživotní výkon, což je kravina. Tam měl Oscar putovat směrem k Vílám. Dále, takto odignorovat luxusní super bijáky, které byly nevšedně kvalitní a doslova vrátily davy lidí do kin, jako jsou dvojky Top Gun a Avatar, pak lahůdky pro užší publikum typu Elvis a Babylon, to je zkrátka v prdeli práce, penisův mlýn, ze kterého není cesty ven. Jasně že se nikdy nedostane na všechny, ale ty vole, kdyby se jednalo o nějaké uondané sračky, neřeknu popel. Ve své době se takto povýšeně postavila Akademie k Formanovým filmům Lid versus Larry Flynt a k úžasnému Muži na Měsíci. Dodnes je trapasem, že Jim Carrey nedostal ani nominaci na Oscara, stejně tak vynikající Robert Carlyle za Trainspotting, čili fakt bodat na ně. Fraserovi člověk plešouna přeje, obzvlášť, když viděl jeho sympatické, upřímné dojetí, ale ten kluk, co vypálil Elvise, tak ten ho ode mě má navždy. Co se týče nejlepší filmové písně, v pohodě do Bollywoodu, protože co tam znělo jinak, to byla benefice zoufalství non plus ultra, jediná pochvala akademii, že v hereckých kategoriích navrhla všechny, kteří nominovaní dosud nebyli. ()
Víťazom je totálne slabý film, no a sebranka od Malajzie po Aljašku, od Ruska až po Ohňovú zem zobrala všetky ceny, človek by povedal, že v USA už väčšinové obyvateľstvo vyhynulo. Vrcholom ale bolo, keď liberálny vešiak značky Cara Delevigne uvádzal pesničku: "Táto pieseň je pre všetkých, ktorí sa cítia ako ženy." Mne stačilo, grc. ()
Vedel som, že Jimmy Kimmel nesklame. Dúfam, že ešte dostane šancu. Bol príjemný, bol vtipný je to sympaťák a mám ho rád. Najviac ma potešil, keď sa na pódiu zjavil so somárikom Jenny. Oneskorený dabing na čt2 mnohé jeho vtipy pokazil, niektoré úplne preskočil alebo vynechal. Ok, nevadí dokopy príjemný večer, možno tak trochu obyčajný. Možno je to veľmi subjektívny pocit, pretože filmy, ktorým som fandil veľmi neuspeli. Prial som Spielbergovi a jeho filmu Fabelmanovi, Cate Blanchet alebo Michelle Williamsovej. Potešili Oscary pre vojnové peklo Na západnej fronte kľud, no výhra i celkový ošiaľ okolo Všechno, všude, najednou ma doslova znechutili. Film som videl a nadšený som z neho nebol, no tá Oscarová frustrácia sa mnou ťahá už dlho. Filmy, ktoré dostávajú ceny sú pre mňa sotva priemerné a nielen podľa mňa, majú aj slabé hodnotenie na csfd. Zem Nomádov? Moonlight? Birdman? Tvár vody? Spotlight? Toto majú byť nezabudnuteľné filmy? Ku žiadnemu menovanému vrátane tohoročného víťaza sa nikdy nevrátim. Na reprízu Fabelmanových od Spielberga alebo sa teším už teraz...60%. ()
Pozor na svá přání. Měl jsem rád ročníky, kdy jeden film vyhrál nejen hlavní kategorii, ale napříč celý večerem sbíral skoro všechno, co mu přišlo pod ruku. Zvládli to moji milovaní velikáni Titanic nebo Návrat krále, posledním takhle úspěšným kouskem byl Milionář z chatrče s osmi soškami, což se zdá relativně nedávno, ale už je tomu dlouhých čtrnáct let. Od té doby se téměř každý rok objevuje více středně úspěšných snímků a až letos se povedlo najít krále večera. Co čert nechtěl, jedná se zároveň o vítěze, který mi je víceméně cizí, jeho projekci jsem prozíval a z desítky nominovaných ke mně mluvil zdaleka nejméně (srozumitelně). Tváří v tvář všem vítězům s ním spjatým a jejich upřímné bezbřehé radosti jsem ale s výsledky smířený téměř hned a bez problémů akceptuji, že se nejedná o vítěze nespravedlivého nebo vychtěného, ale jen o takového, který mě minul o několik mývalích délek. Večer jako takový potěšil moderátorským návratem Jimmyho Kimmela a s tím související snahou o návrat k optimismu a pobavení se namísto přepálených výchovných monologů a inspirativních k nerozeznání podobných projevů. Je pořád na čem pracovat, hlavně na nešikovných střizích téměř uprostřed věty, ale za poslední pětiletku se poprvé jedná o příjemný večer a ne v prvním plánu o splněnou soukromou povinnost. ()
Loňské předávání Oscarů definovala facka. Letošní ročník svým opatrným našlapováním připomínal člověka stále zpracovávajícího prožité trauma. K úspěchu se přitom stačilo vyhnout velkému průšvihu. Nízko položenou laťku se organizátorům díky profesionálnímu výkonu Jimmyho Kimmela a jisté režii, často s líp načasovanými střihy a promyšlenějším vedením kamery než v některých oceněných filmech, podařilo snadno překonat. Většina Kimmelových vtipů se nesla v duchu neškodného popichování přátel. Žádné provokace, skoro žádná politika. Jen témata, u nichž se většina sálu shodla, že jsou k smíchu. Třeba nedostatečné zastoupení žen ve filmovém průmyslu. Opatrná dramaturgie reflektovala snahu o návrat k osvědčenému, k „normálu“, zpátky do kin (což je ironické, když první části předávání dominoval nenápaditá válečná jatka od Netflixu, která v kině neviděl téměř nikdo). Skladba večera byla přímočará a předvídatelná. Jako za starých časů. Dvě vrcholná hudební čísla, This is a Life Davida Byrnea a Naatu Naatu z RRR, měla asi patnáctkrát víc energie než všechno a všichni okolo. Hlavní význam 95. ročníku by mohl spočívat v redefinování toho, jaký film může být dnes považován za „Oscarworthy“. Multidimenzionální melodramatický maglajz Všechno, všude, najednou, špatná cover verze Matrixu, je dílem populistickým i progresivním. Využívá žánrových tropů známých ze sci-fi a komiksů a zároveň s převážně asijským hereckým obsazením vypráví o přistěhovalecké rodině potýkající se s diskriminací. Stejně tak akademici a akademičky jeho vyzdvihnutím dali najevo, že chtějí být vnímání jako lidé citliví jak ke společenským trendům, např. tématu jinakosti, tak ke vkusu masového publika. Anebo na ně prostě jen zabrala marketingová kampaň A24, společnosti, která již poněkolikáté prokázala, že ví, jak okolo svých filmů vytvořit příběh, že právě ony si zaslouží Oscara. Vítězství Všechno, všude, najednou mě netěší, nicméně dokládá potěšující omlazování a rostoucí různorodost Akademie, která je ve svém hlasování méně vyzpytatelná než dřív. Možná jde o jednorázovou odchylku, stejně jako když před čtyřmi lety vyhrála naopak Zelená kniha, která by působila progresivně naposledy někdy v roce 1968, možná o náznak toho, že se brzy dočkáme vítězství nějaké marvelovky. ()
Galerie (698)
Photo © ABC
Reklama