Režie:
Charlie ChaplinScénář:
Charlie ChaplinKamera:
Roland TotherohHrají:
Charlie Chaplin, Edna Purviance, Wesley Ruggles, Lloyd Bacon, Bud Jamison, Leo White, Phyllis Allen, Charlotte MineauObsahy(1)
Pan Rowdy (Charles Chaplin) se vydává do kabaretu a když po počátečních trampotách s hledáním správného místa konečně zasedne, sám se stává pro zbytek publika více zábavným než samotní aktéři kabaretu. (Los)
Recenze (18)
Upraveno v říjnu 2019. Noc na představení je Chaplinovou vzpomínkou na své vlastní začátky, a vaudeville je pojítkem mezi groteskou a cirkusem. Otevřené hulvátství a spontánní bezprostřednost projevů jsou základními prvky ironického nadnesení. Klaunské zběsilosti vévodí Charlie s dvojrolí opilství a narušování pořádku Pest a Rowdy, ostatní jsou jeho exhibicionismu pouze dobrovolně přihlížejícím komparsem. Zaujme tancující hroší víla a zaříkávačka hadů (May White), rozzuřený dirigent varietního orchestru (John Rand), trpělivý uvaděč (Lawrence A. Bowes), členové orchestru a s nevděkem přijmutí zpěváci (James T. Kelley a Charles Inslee), iluzionista s ohněm (Paddy McGuire), či půvabná dáma v publiku (Edna Purviance). Noc na představení aneb Chaplin v kabaretu je vkusnou ukázkou výchozího uměleckého prostředí Charlieho Chaplina, rozjívená zuřivost cirkusového klauna má zde své trvalé opodstatnění. ()
Jedna z vůbec nejlepších Chaplinových grotesek. Charlie je tady ve fantastické dvojroli (tradičně jako Tulák, ale také jako pan Rowdy, v kteréžto netypické úloze je opravdu famózní). Děj je přehlídka různých kabaretních triků a velmi nápaditých filmových efektů, které úžasně fungují a ohromují i dnes. Tato groteska je naprosto neuvěřitelnou smrští nápadů, nejen co se týče kabaretních kousků, ale i těch, které tady provádí samotný Charlie. Jeden z těch případů, kdy stopáž mohla klidně být i dvakrát taková, a pořád by bylo na co koukat. Můj oblíbený kousek. ()
Na takový kabaret bych šel a velmi rád. Chaplin zde hraje dvojroli a přesto je to jeden a týž člověk. Tuto grotesku mám opravdu rád. Nejlepší dvě scény: nuzák (Chaplin) polévá vodou nejdříve "umělce" a poté i diváky z vyšší společnosti + had v trumpetě. Kdo neviděl, neví o čem mluvím, proto by se měl podívat. ()
Charlie ako snob je vtipnejší ako tulák, čo dokázal aj vo filme The Cure. Neodorozumenia, posmešky a bitky vytvárajú tradične veľkú salvu smiechu. Jeho postava svojím potmehúdstvom a napínaním diváka, ktorý vie, čo ide spraviť, si kradne ako skoro vždy všetkú pozornsoť pre seba. Zamrzí časť s rozmaznaným deckom či hádzanie jedla, inak ide o veľmi slušne stupňovanú grotesku, čo sa týka diania v divadle. V časti divadla pre chudobných si nejde nevšimnúť belocha natretého na čierno, čím ukazuje vtedajšiu situáciu Afroameričanov vo filme. ()
[3,5*] Krátka groteska z Essanay obdobia Charlieho Chaplina, ktorá v rámci jeho ranej tvorby výrazne vyčnieva svojou vtipnosťou a nápaditosťou gagov (je tu síce aj nejaké to klasické okopávanie sa a ohadzovanie sa, čo v groteskách veľmi nemusím, ale je to v celkom znesiteľnej miere). Charlie tu vystupuje hneď v dvoch odlišných rolách (elegantný pán Pest a vandrák pán Rowdy) a v oboch je výborný. Z gagov ma najviac pobavila interakcia pána Pesta s rôznymi hudobníkmi, jeho flirtovanie s Ednou Purviance (ešte len jej druhá rolička), strašidelná žena a tlstá tanečnica. Videná krásne zreštaurovaná 25-minútová verzia z roku 2014 s veľmi dobrou hudbou Timothyho Brocka, ktorá sa k tejto groteske perfektne hodí. ()
Galerie (4)
Photo © The Essanay Film Manufacturing Company
Reklama