Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Studentka práv Jiřina (N. Gollová) přijede na prázdniny do rodinné vily své babičky paní Bártlové (R. Nasková). Svezou ji autem kamarádi Vašek a Karel (R. A. Strejka a A. Novotný), kteří mají trampskou chatu v nedalekém lese. U babičky Bártlové žije druhá vnučka, patnáctiletá Jarmila (S. Májová), kterou zle sužují konzervativní názory staré paní a její přísná výchova. Do vily dochází pravidelně rodinný přítel a lékař MUDr. Kosina (J. Steimar), který léčí babiččiny vesměs smyšlené neduhy. Babička nemá ráda moderní mladé muže, ale svůj názor, když student medicíny Karel svým zákrokem zachrání život nešťastně zraněnému synovi jejího zahradníka. Babička začne chodit na procházky do přírody a konečně nepotřebuje žádné pilulky… Režisér Miroslav Cikán využil velkého komediálního talentu přední členky Národního divadla Růženy Naskové a velmi oblíbené Nataši Gollové, která zastupovala v českém meziválečném filmu typ moderní, vtipné a často ztřeštěné dívky. (Česká televize)

(více)

Recenze (100)

Skuby47 

všechny recenze uživatele

Udělat si někdy výlet do starých časů, je osvěžující lék na stres a uspěchanost dnešních dní. Tento film takovou možnost poskytuje a Růžena Nasková, je kouzelná stará dáma, která nás tam zavede. Každý člověk, stejně jako ona v této přívětivé letní komedii, může někdy opustit své zajeté koleje a stereotypy a udělat něco nečekaného, i když se za čas obvykle vrátí ke své přirozenosti. Tak si říkám, jak by se dneska tato stará dáma srovnala s barevnou televizí, videem a počítačem, a jaké rozpaky by u ní asi vzbudily pojmy jako satelit, fleschka nebo MP3. Taky trempování už není, co to bývalo a mládež dává přednost jiným aktivitám. Tak jsem se na chvilku zastavila a nechala se pozvat k táboráku a do toho starého domu, kam Nataša Golová vnesla svěží vítr, slunce, smích a dobrou náladu. Líbilo se mi tam a pokud bude příležitost, přijmu pozvání i příště. ()

topi 

všechny recenze uživatele

Růžena Nasková v roli staromódní babičky, která se s výdobytky moderní doby, jako je třeba trampování nehodlá smířit. Okolnosti ji však donutí, aby svoje přesvědčení změnila a posléze si uvědomila, že stáří má zůstat tam kde je, avšak mělo by pochopit mládí a jeho pokrokovou dobu. Příjemná a milá veselohra, na kterou se vždycky rád podívám. Stanislav Neumann v roli komorníka je jako vždy groteskně trhlý, žeru ty jeho role kdekoliv :). Trošku mě vadily postsynchrony, které občas zněly jak z nějaké garáže, ale v té době tomu bývalo zvykem. Hodně mě ještě pobavila scéna, kdy mladí jedou na řece na pramici a mají sebou gramofon a poslouchají šlágr "Život je krásný", inu trampové bez gramofonu by nebyli žádní trampové :D. ()

Reklama

Karlos80 

všechny recenze uživatele

Není lehké se ze starých zažitých zvyků, přizpůsobit se novému stylu (nejen v oblečení) a nové době..Nakonec byla teta Růžena přeci jenom ráda že její názory zůstali uvnitř mladé, a že svůj styl života přispůsobila svému věku. Ale tak jak to udělala a dokázala doposavad poněkud staromódní ale jinak velice důstojná a vážená dáma Růžena Nasková alias Bártlová, to nemělo vážně chybu. Už jen zmíněné noční trampování, společné táboráky, změny v zažitých každodenních činnostech jako je jídlo, pití, léky atd. Pozdrav "Ahoj"! na překvapeného doktora Kosinu. Dokonce nám všem co jsme tento film viděli dokázala jaká je i výtečně znamenitá lukostřelkyně, nebo také jako řidička nebyla vůbec špatná že..? 36. koní pod kapotou je holt třicet šest koní, to nejsou ani dva ani pět docela živých koní, kterými se nechala ještě donedávna ve svém kočáře voziti. O tom se ostatně sama na konci filmu mohla přesvědčit. Její role tedy byla významná (nikoliv však ta nejlepší), myslím že nedosahovala kvalit její tety Berty z Tetičky nebo Vilemíny z Kouzelného domu. Člověku se nechce ani věřit kolik úsilí musela do této své role vložit, než vyhověla představám režisérových. Ale nevěřte tomu přátelé..Někde jsem totiž četl, že byla sportovně nadaná a že se dokonce sama sportovní lukostřelbě věnovala ! A dokonce tímto nářadím vybavila i své letní sídlo v Ládví v Kobylisých. Nataša Gollová (Jiřina), už nebyla tak potrhlá jak jsme ji znali, ale dokázala také docela solidně zahrát i významnější a vážnější role. Myslím si že první. Pak až teprve přišli ty její potrhlé crazy role viz. filmy : Kristián, Eva tropí hlouposti nebo Hotel Modrá hvězda. Antonín Strejka (Vašek) a Antonín Novotný (Karel) se znovu setkali před kamerou a to od filmu Škola základ života (kde hráli oba mladé studenty), a znovu nám ukázali své přednosti, a to že nás diváky stále dovedou pobavit ale také zaujmout. Poslední roli kterou však nešlo přehlédnout byla role sluhy Adama (Stanislav Neumann), v té době známý to figurkář, podobně jako třeba Václav Trégl, Otakar Motyčka či Alois Dvorský. Jeho usměvavé šibalské grimasy, stálé se divení něčemu, spolu s typicky sluhovskou, avšak v přírodě s trochu nemotornou chůzí a s obrany schopností mě přiváděli stále k velkým záchvatům smíchu. Vzpomenuli-si jen na scény kdy šel s nějakým košíčkem s jídlem a pitím za mladými na chatu, tedy než tam vůbec došel, a pak ta rána kterou dostal od pastičky v chatě, nebo stálé popíjení a schovávání koňaku který byl ve skřínce na zdi. To vše zahrál opravdu přesvědčivě a s osobitou elegancí. Jan Pivec, tentokrát v roli podvodníka Koláře takový prostor nedostal ale opět to bylo v rámci všech jeho možností, a výkon co do podoby to byl určitě velice solidní s jeho typicky mladým suverénně elegantním a sebevědomým vyjadřováním. Jedná se o takový starý milý film plný pevně stanovených zásad který neurazí ani nezklame. Navíc za krásnou letní přírodu s Posázaví a ze zámku Břežany dávám přeci jenom nakonec o hvězdičku víc než jsem původně plánoval. () (méně) (více)

pytlik... 

všechny recenze uživatele

Staré české filmy jsou postaveny na hereckém přehrávání, a dokonce je to většinou jedině ku prospěchu věci, ovšem v tomhle filmu to zejména Strejka s Májovou silně přeťápli. Kdyby jim aspoň autoři napsali nějaký vtipný text, ale to né, oba žvatlají jak pětileté děti, což není nejlepší přirovnání, protože děti většinou mluví velice chytře a promyšleně, spíš mluví jako lidi, co si myslí, jak jsou neskutečně vtipní a přitom jsou neskutečně trapní. To zase byla věta, ach jo. No a tuto rozjuchanou (skoro) ústřední dvojici nevyváží ani tradičně velice úsporný styl Naskové, která většinou jen tak stojí na scéně jako (velmi silný) sloup a udělá tak v průměru dvě gesta za minutu. Zvláště její úlek (pomalu daná ruka před pusu a ochotnicky vytřeštěný zrak a hlasitý nádech) by se mohl vyučovat na DAMU, totiž v tom smyslu, jak se tato emoce určitě hrát nemá. ()

Grafito 

všechny recenze uživatele

Jsem bytostně utvrzen v tom, že Růžena Nasková byl/a transvestita, který by Arnolda Schwarzeneggera skládal k zemi jemným úderem malíčku levé ruky.. pokud měl shlédnutý film nějaké kvality (tradičně rozverná Nataša Gollová, uťápnutý komorník.. nebo šejk Peterka a Jarka Metelka jako veselí, nicméně uvědomělí trempíci) pak byly zcela přehlušeny zjevem dotyčné, resp. dotyčného.. když Růžena Nasková sytým barytonem pronášela větu:" A co jsou to ty tepláky?" .. nevěděl jsem, jestli se smát nebo plakat.. ()

Galerie (15)

Zajímavosti (7)

  • Na scénáři k filmu se podílel známý trampský písničkář Jarka Motl. (raininface)
  • Růžena Nasková ve filmu skutečně střílí z kuše, sama tento sport provozovala soukromě doma. (M.B)

Reklama

Reklama