Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Českou filmovou komedii Světáci natočil režisér Zdeněk Podskalský podle původního námětu a scénáře Vratislava Blažka. Je to bujný a současně i trochu nostalgický příběh tří venkovských fasádníků, jejichž snem bylo prožít alespoň jednu noc ve víru velkoměsta. Na splnění tohoto snu věnovali nejen velké finanční prostředky, ale ve snaze, aby na nich nikdo nepoznal jejich zcela nesvětácké povolání a prostý venkovský původ, vyvinuli nesmírné úsilí k získání aspoň povrchního nátěru vybraného chování a vzdělanosti. Tento pygmalionovský motiv autoři filmu rozvedli ve zcela nezvyklé šíři a nechali vyústit v mumraj vtipných nápadů, slovní i situační komiky. Trojice světáků (J. Sovák, V. Brodský, J. Libíček), které společenské výchově vyučuje kustod Dvorský (O. Nový), doplněná trojicí lehkých slečen (J. Jirásková, J. Bohdalová, I. Janžurová), z nichž se stará kuplířka (J. Šejbalová) snaží udělat opravdové dámy, dovolila naplno rozvinout bohatou škálu komediálního umění, které ani po letech neztratilo nic ze své účinnosti. (Česká televize)

(více)

Recenze (631)

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Když srovnám, kolik jsem očekával a kolik jsem dostal, jsou pro mne Světáci spolu se Svatbou jako řemen nejpříjemnějším překvapením z filmů 60. let (tím neříkám, že nejlepší). Ta konfrontace socialistické morálky (částečně karikované, částečně myšlené vážně) s nostalgií po prvorepublikové noblese se mimořádně povedla nejen prvotřídní komikou a přehršlí "krutých hlášek". Rok vzniku (1969) udává jednoznačně i mně, mladšímu a nejistému, pokud jde o přesnou atmosféru doby, že muselo tehdy jít o nikterak nevinný historicko-politický výpad (původně jsem myslel, že je film poněkud starší a vnímal jsem ho tedy víc "prosocialisticky", čemuž napomáhala i vdova po bankéři jako zlodějská kuplířka). Mimochodem: při závěrečné scéně v bytě se tancuje na Přenosilovou, která v té době byla už v emigraci. Zmíněná konfrontace každopádně zůstává co do hodnocení obou protikladů zcela otevřená, což oceňuji jako nezvykle hluboké vyznění této jinak lehké lidové komedie. Velmi zdařilé nasazení Oldřicha Nového do role dějinami semletého "učitele noblesy" pak hodnotím jako jeden z nejsympatičtějších a "historicky nejuvědomělejších" počinů v historii československé kimenatografie (celý film lze také vnímat jako nostalgickou poctu této legendě a troufám si tvrdit, že bez něj by Světáci byli sotva tříčvrteční). A jeho smutné připomenutí "Vítězného Února" působí bombasticky ještě dnes. (Pamětníci mohou také srovnat jeho vyjádření, že o tanec tehdy jaksi nebyl zájem, s titulem budovatelského šlágru "Zítra se bude tančit všude".) Trio dělníků - světáků Brodský - Sovák - Libíček bylo k sežrání. Dobrým nápadem bylo postupné uvádění stále "krotších" a noblesnějších verzí flamendrovské písně o noční Praze, ačkoli interpretu té "hoch" verze, Karlu Hálovi, by slušela solidnější píseň. Jeho přítomnost i přes to byla jedním z nejpříjemnějších momentů. Trochu kritiky: Zatímco scénky, dialogy a hlášky stavějící na oné konfrontaci staré noblesy se současnou uvědomělou dělnickostí mě odbourávaly, tak dialogy vyplňující či posouvající děj byly poněkud slabé. Rovněž dámské trio je zde v celku slabší než trio mužské - jednak působilo poněkud nesourodým dojmem, jednak si s využitím jeho chytře-komického potenciálu tvůrci bohužel nedali takovou práci. (Tím nemám na mysli herecký výkon tria Bohdalová, Janžurová, Jirásková.) Muzikálový prvek v celém filmu působil dost neorganicky, místy spíš rušivě (ačkoli jednotlivé písně nebyly špatné). Pěkné to bylo při příchodu do restaurace v "den D". Závěrečné minivypointování (rozhovor zasádrovaných s předákem) neurazilo, ale taky nebylo nic moc. Nicméně geniálnost nosného námětu a jeho zpracování natolik převažuje všechny jen průměrné momenty, že bych i přes tyto nedostatky neváhal s nejvyšším hodnocením. Za jednu dost zásadní věc ale hvězdičku ubrat musím. Jak už tady uvedl Matty, většinu filmu čekáme na jednu určitou scénu, ta se pak odehraje zcela dle očekávání a dost. Autoři žel zcela rezignovali na možnost nosné téma nějak dramaticky rozvinout, případně diváka překvapit nečekanými konsekvencemi. Přitom "konverzace na úrovni" v den D je sice k popukání, ale ve srovnání s tím, co porůznu vidíme a slyšíme v předešlém průběhu filmu, to až taková síla není. Potomní rozhodnutí lehkých dam tyto kořeny neokrást je pointou sice sympatickou, ale dosti plytce vystavěnou. Avšak i přes to Světáci patří k tomu zcela nejlepšímu z české filmové komedie. A pánové nezapomeňte, že není prohřeškem proti bontónu, zapáiti cigaretu dámě i zcela neznámé. () (méně) (více)

CheGuevara 

všechny recenze uživatele

Aneb intelektuálem snadno a rychle. Komedie přirozená jako voda z vysokohorského pramene a natolik zábavná, že humor se dá těžit z celuloidového pásu i po čtyřiceti letech od jeho vzniku. Scénář, co postavám ani divákům jednoduše nedá vydechnout, zdobí dokonalé obsazení celé sexty hereckých es. Podskalský natolik dokázal přesně vyvážit slovní i situační komiku, že tuhle epopej tří zedníků lemovanou pražskými neony si nikdy nedokáži odpustit. ()

Reklama

B!shop 

všechny recenze uživatele

Tohle me fakt mile prekvapilo. Starejm cernobilejm ceskejm filmum moc neverim, ale tenhle je vyjimka. Tohle je fakt skvela komedie. Sovak, Libicek a Brodsky jsou fakt ukazkovy burani, kteri se snazi vypadat jak inteligenti a kdyz se k nim pozdejc prida i Bohdalova, Janzurova a Jiraskova, ktery se snazi v podstate o to samy, tak film nema chybu. Taky me potesil Oldrich Novy, sice pusobil krapet priteplale, ale byl super. Jediny co me obcaas stvalo, byly pisnicky, zvlast kdyz nekolikrat opakovali tu samou, to pak zbytecne zdrzovalo a protahovalo dej. Ale jinak to je fakt skvelej film. ()

lamps 

všechny recenze uživatele

Určitě jedna z nejlepších českých komedií, co kdy byla natočena. Šestice legendárních herců trousící moudra o architektuře a umění, k tomu skvělý situační humor, bezchybný scénář a Vladimír Menšík v dokonalé vedlejší roli- z toho se nemůže vyklubat nic jiného, než královská a neutuchající zábava. 100% ()

salahadin 

všechny recenze uživatele

No co, i Bušek z Velhartic radši chlastal v Praze s Kájou Čtvrtým, tak proč by si tři balíci (dlouhej, širokej a bystrozrakej), co makají za (asi víc jak) 7Kč,-/hod, nemohli taky trochu povyrazit v Praze, co svítí neonem? Až na ty příšerný songy, kdy jsem měl sto chutí dát si kravskej hlt alpy francovky, to byl zážitek jak Brno. Teda pardon, jak Praha. Jedna z nejlepších komedií. ()

Galerie (16)

Zajímavosti (34)

  • Natáčení probíhalo také ve známé pražské restauraci U Fleků. (M.B)
  • Při opakování jedné scény, v níž byla Jiřina Bohdalová spoře oděna, se natolik zabrala do natáčení, že když zaznělo „STOP!“ Zdeňka Podskalského, vyjela na něj, co zase bylo špatně. Režisér jí laskavě sdělil: „Klidně můžeme pokračovat, Jiřinko, pokud ti tedy nevadí, že máš venku jedno ňadro.“ (Robbi)
  • Oldřich Nový byl po přečtení první verze scénáře v rozpacích a chtěl roli odmítnout. Zdeněk Podskalský mu přitom roli doslova vymaloval a tvrdil, že je mu šitá přímo na tělo. Herec už byl vážený pán v letech (bylo mu sedmdesát); proto všechny nabídky pečlivě zvažoval, neboť si "na stará kolena" nechtěl pokazit renomé. Po přepsání scénáře již roli přijal. Po natáčení spolupracoval už jen na dvou dalších filmech. (kenny.h)

Související novinky

Zemřela herečka Jana Andresíková

Zemřela herečka Jana Andresíková

20.10.2020

Včera odpoledne opustila svět českého filmu herečka a dabérka Jana Andresíková. Bylo jí 79 let. Zprávu o úmrtí sdělil médiím její manažer René Kekely spolu s informací, že herečka, zotavující se po… (více)

Reklama

Reklama