Reklama

Reklama

Jan Saudek - V pekle svých vášní, ráj v nedohlednu

  • USA Jan Saudek (festivalový název)
všechny plakáty
Trailer 1

Obsahy(1)

Celovečerní dokumentární film JAN SAUDEK, s podtitulem „V pekle svých vášní, ráj v nedohlednu“, vypráví osobitým způsobem syrově pravdivý životní příběh hrdiny i odpadlíka. Podává jej jako velkolepé drama. Drama plné barev vzrušujících obrazů, ale také provokujících myšlenek, iluzí a idejí. Jan Saudek, světově uznávaný fotograf, v zahraničí mnohokrát oceněný a vystavovaný daleko dříve, než ho poznala široká veřejnost v rodné vlasti, vystupuje před kamerou v mnoha rolích. Často je mění, často překvapuje, nejčastěji šokuje. Přesto se ani tento velký stvořitel iluzí zcela neschoval před pronásledujícími třemi kamerami a nemilosrdně odhalujícím okem režiséra. génia.

Svým tvůrčím pojetím se dokument nehlásí k tradiční formě tohoto žánru. Snaží se s ní zacházet volně tak, aby dokázal pojmout a interpretovat celou složitost umělcovy osobnosti. Každá ze tří do sebe navzájem propojených obrazových linií vypovídá o jiném světě. Ta barevná je filmová, čistá a „realistická“, vypráví a podává faktické informace. Černobílá se zabývá nitrem samotného autora, a proto mu nikdy nestojí tváří v tvář. A syrově dokumentární kamera přímo z ruky režiséra mapuje intimní chvíle, kam doposud nebylo dovoleno vstoupit žádnému filmaři. Chvíle, kdy Jan Saudek prožívá své intelektuální, citové a sexuální „orgie“. Stejně tak je ale svědectvím o opravdových citech, o štěstí a o samotě génia.

Autor a režisér Adolf Zika vychází z dlouholetého přátelství s portrétovaným. Přestože si jej hluboce váží, neomezuje se na pouhé zaznamenávání vyslovovaných pravd kontroverzního mistra fotografie. Spolu s divákem se snaží nahlédnout za umělcovu masku, a to i za cenu bolestivých odhalení – dostat se až na samou dřeň těchto „pravd“.

V některých pasážích dokumentu by se možná dalo hovořit o záběrech a scénách, které jsou za hranicí etiky a morálky současné společnosti. Přesto se nejedná o první český pornofilm v kinech, ale o největší love story posledních let. Válka, utrpení, ztráta nejbližších jsou zde v kontrastu ke slepé lásce, vysněné rodině a neuchopitelnému lesku slávy. Chudoba, zatracení a zneuznání v kontrastu k bohatství, pokryteckému obdivu a nebe se dotýkající svobodě v nezastavitelném stárnutí. O tom a mnohém nevysloveném a nevyslovitelném je tento strhující dokument o životě a díle nejslavnějšího žijícího českého fotografa Jana Saudka. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (2)

Trailer 1

Recenze (99)

Slarque 

všechny recenze uživatele

Dokumenty by neměli točit obdivovatelé portrétovaného, to pak může uspokojit pouze další nekritické obdivovatele. Adolf Zika se neukazuje jako příliš dobrý filmař, to jen osobnost Jana Saudka film drží nad vodou. Jako vždycky jde spíš o to s kolika ženskými Jan spal, než že by šlo o jeho fotografie. Ale koukat se na to dalo (a zapomenu na to rychle). ()

Kaferano 

všechny recenze uživatele

Nepatřím mezi ty, kteří adorují fotografie Jana Saudka, ale rozhodně jeho práci nepřehlížím. Když vidím ty fotky, myslím na to, jak asi probíhá práce, jak shání modely a na pohnutky, které ho k tomu vedou. Pro znalce životního příběhu Jana Saudka asi tento dokument nemá valnou cenu, ale pro ostatní je to myslím dokument, z kterého se dá leccos vypozorovat. Pokud je pozérský , tak je to také svým způsobem výpovědní hodnota, která osobnost JS dokresluje. Osobně jsem měla pocit, že Saudek mluví upřímně. Pár dní po zhlédnutí dokumentu jsem pana Saudka potkala v parku. Podíval se na mne pozorným okem znalce ( to nejsem žádná tlustá ) a byla jsem docela ráda , že vedle něj šla ta velká paní s kočárkem :-)) jeho žena .... ()

Reklama

WANDRWALL 

všechny recenze uživatele

Tento dokument jde trochu opoždněně již po známých stopách Jana Saudka. Zachytává jeho život v době, kdy především prožívá velké životní zklamání z podvodu, který na něj spáchala jeho bývala družka a žena jeho syna Sára. nedovedu pochopit, jak jí mohl dát soud za pravdu, příčí se to dobrým mravům...Autor dokumentu se neumí ptát, když s něčím přijde, tak je to jen to, co už Jan Saudek někde řekl dost, o čem už psal, a tak to na mě působí jako by už neměl co říct, jen je rád, že s ním někdo točí, že se o něho někdo zajímá, což skrz uvedené zklamání od mrchy Sáry je pochopitelné... Po tomhle dokumentu se rozešel s ženou, která je v tomhle dokumentu a má další dvě děti... Kdo má Jana Saudka rád, ten je rád i za tenhle dokument a já mezi ty lidi patřím. ()

hippyman 

všechny recenze uživatele

dokument, který si nebyl schopen udržet mou pozornost, je buď nezajímavý, moc dlouhý, málo šokující, nebo prostě špatně pojatý... tady je to tak od každého trochu - nic, z čeho bych si sednul na p***l, nebo snad nedejbože na ní seděl v kině... 40% P.S.: jak správně postřehl qualkalim, mnohem poutavější bylo vyprávění Ireny Obermannové ve 13. komnatě... shlédněte a porovnejte. ()

Hellboy 

všechny recenze uživatele

[LFŠ 2008] Saudka nemusím, což by ani nevadilo, a není to důvod, proč hodnotím tak, jak hodnotím. Jde o to, že samotný dokument je opravdu velmi špatně natočený, což způsobuje především Zikův téměř nektritický obdiv Saudka. Není odhaleno nic, co by o Saudkovi nebylo již předem známo, co by nebylo ve všeobecném povědomí. Saudek ze své pózy nevystoupil, a jestli ano, tak ne před kamerou, na to už ji má moc dobře naučenou. Takže dokument o ničem, skutečně, nedozvěděl jsem se vůbec nic nového, zajímavého, o Saudkovi vypovídajícího. Ani nevím, proč tomu vlastně dávám 1*. Aby nedošlo k nedorozumění, netoužím po dokumentu, který by Saudka zkritizoval, ale takhle jednostranný pohled je naprosto k ničemu. A "tím je řečeno vše." ()

Galerie (12)

Zajímavosti (1)

  • Generální ředitel Národní galerie prof. Milan Knížák oficiální žádost producenta o rozhovor do filmu o Janu Saudkovi odmítl. (hippyman)

Reklama

Reklama