Reklama

Reklama

Iron Man 2

  • USA Iron Man 2
Trailer 2

Tony Stark, majitel velké zbrojařské firmy a vynálezce speciálního obleku Iron Mana, odmítá snahy vlády o vydání své technologie pro potřeby armády a tvrdí, že nepřátelé státu jsou ve vývoji o mnoho let pozadu. K jeho velkému překvapení se na závodech v Monze objeví podivný muž, který ve velmi podobném obleku vyvolá nejdříve autonehodu závodních formulí a následně napadne Starka. Útočníkem je Ivan Vanko, zneuznaný potomek ruského vědce, který kdysi pomáhal Tonyho otci založit Stark Technologies. Z vězení ho unese Tonyho konkurent Hammer, který chce, aby mu tajně vyrobil obleky Iron Mana. Jenže Vanko začne pracovat na takzvaných drondech - válečných robotech. Pro sebe si vyrobí svůj vlastní oblek Iron Mana a na výstavě technologických válečných novinek pomocí svého tajného softwaru a robotů napadne diváky a Tonyho... (TV Nova)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (1 555)

TheDarKnig 

všechny recenze uživatele

Favreau prý zase příliš spoléhá na dialogové přestřelky a akci nechává jen jako příjemný doplněk - a to tentokrát nevychází. Nevěřte. Vše funguje tak, jak má, jen s tou změnou, že druhý Iron Man je monumentálnější, rozpracovanější a má větší problémy. Ovšem to by nebyl Downey Jr. aby si s nimi neporadil a ještě přitom nevypil pár litrů whisky.. Taková scéna oslavy má v jeho podání opravdu náboj a následná "menší" přátelská roztržka to jen podtrhuje. Prostě Stark válcuje všechny jak na bitevním poli (i když tentokrát má trochu větší problémy a to i přesto, že se zase konalo pár velmi pěkných upgradeů), tak i v rozhovorech, ve kterých jeho sarkasmus, nadhled a charisma likviduje jakýkoliv odpor z mé strany. Na technické stránce jsou peníze, které byly spotřebovány, jasně vidět a souboje mají opravdu říz i velkolepé momenty, přičemž kamera je perfektní, a střih nenutí člověka zvracet ani dostávat epileptické záchvat. Když v souboji herců vynecháme samotného Iron Mana, je tu stále skvělý Rockwell a jeho slizký Hammer, Don Cheadle skoro překonává Howarda, Paltrow je prostě zlatíčko, vláda je vláda (:) a Furyho ani není potřeba komentovat. Rozhodně jsem taky rád, že v tomto dílu se již naplno rozjela verbovací operace SHIELDU a tak se on a i jeho krásná a nebezpečná agentka BW stávají částí Iron Manovy reality, ať se mu to líbí (rozhodně ne) nebo ne (ano). No, abych Starkovi nekřivdil, to, že se v jeho zorném predátorském poli objevila nová roštěnka, se mu asi líbit bude. To, že šance, že s ní něco bude mít, je minimální, mu ale nebudeme prozrazovat. Mohlo by ho to zdrtit více, než to SPOILER jeho ne zcela funkční světýlko v hrudi SPOILER. Mně se to ale líbí rozhodně se vším všudy, a akční scéna s ní je nejlepší z celého filmu, její kostým pak tvrdě útočí na doposud neohroženě se chovající Iron Manův. Abych se ale moc neztratil v Scarlett, musím ještě vzpomenout na Whiplashe, kterého hraje Mickey "Wrestler" Rourke. Je správně pošahaný, ale žel něco mu přece jen chybělo, nějaký více osobní přístup - takhle sem mu nemohl fandit a tím pádem se mi jeví záporácká účast jako dost slabá i v porovnání s jedničkou - tam na mně Bridges působil mnohem lépe. nebojte, nezapomněl jsem na Hammera, ale jemu fandit nemůžu, i přes to, jak dobře ho Rockwell zahrál. Ten jeho typ rozmazlených milionářských fracků na postu záporáků nemám rád. Takže jediné, co ocenuji, je velice působivý vzhled Whiplasha a velmi zajimavé zbraně. Ostatní je spíše bída a zmar, od zmíněných sympatií až po jeho celkové vykreslení a jeho chování se, které je značně neuvěřitelné a pitomé. Ale kupodivu tito osobní záporáci nejsou nejdůležitější složkou filmu, a proto to až tak velká chyba není. Hlavní je vývoj Starkova charakteru, boj s jeho vnitřními "záporáky" (originálně démony) a řešení různých problémů s jeho pohledu + neodolatelné chování a hlášky. V tomhle Favreau nezabloudil a na třetí díl se těším docela dost. Ale na Avengers taky :) ()

H34D 

všechny recenze uživatele

Příjemně komplikovaný scenáristický půdorys nakonec vyzní dosti mělce, postavy v poměrně nudných škatulkách triválně plní své funkce a předepsané povinnosti. Stopáž je trošku delší, než by se slušelo hlavně díky velkému množství dialogů, které si o genialitě mohou nechat jen zdát. Několik akčních scén je výborných, efekty rozzáří očka nejednoho fanatika do zbraní a výbuchů, nicméně je jich málo. Film se snaží zabrousit do psychologie hlavní postavy, ale nedaří se mu to, taktéž šarm a vtip Tonyho Starka nedoznal absolutně žádných vylepšení, ba naopak... Výsledek je povrchní, snad až lehce vyčpělý a snadno zapomenutelný. Druhý Iron Man smutně stojí ve stínu svého předchůdce. 5/10 ()

Reklama

Renton 

všechny recenze uživatele

Scénář: Justin Theroux .. 70%. Výsledný dojem nakonec zpřerážel všechny obavy a špatné prognózy a to až překvapivě, proto zaokrouhluji nahoru. Sice se napodruhé nejedná o tak zlaté vejce jakým byla jednička, ale na především konverzační film prostě nejde být naštvaný, když je podaný takhle dobře. Vše stojí na hercích, vtipech, dialozích (zlatý originální hlas! Už jen pomyšlení na dabing mi nahání nevolnost - vyloženě nevhodný film, navíc nebyl ani 3D, aby se našla polehčující okolnost) a nikoliv akci. Jon Favreau už se téměř dotkl hvězd. A já si jdu pro zbraň a zastřílet... ()

choze 

všechny recenze uživatele

Favreau má do Nolana daleko, takže mě nálepka "konverzačky za 200 mega" odrazovala, ale dvojka mě nakonec bavila o něco víc než přeceňovaná jednička. Tony nám tu (opět) umírá, takže má dle mého nárok na nějaké ty boty, které ho nečiní nesympatickým, ale naopak lidštějším, obzvlášť když nezapomíná hláškovat a prďácky sklápět helmu přes obličej. Rourkeho charizma by mohlo podpírat věž v Pise a Scarlett Johansson září, ač potupně nucena stepovat za vyšeptalou Gwyneth Paltrow, takže nezbývá než se modlit, ať se brzy dočkáme spinoffu s její Black Widow. ()

Shadwell 

všechny recenze uživatele

Iron Man 2 není nejlepším blockbusterem roku 2010 jenom proto, že jeho nedotažení či přetažení konkurenti doplatili na neschopné scénáristy (Souboj Titánů), režiséry (Princ z Persie), producenty (Robin Hood), popřípadě vše dohromady (Losers), ale protože tu spolu s dospíváním Tonyho, který musí zapomenout na podivínské soužití s roboty a počítači, naučit se důvěřovat lidem a přijmout roli týmového hráče kvůli blížícím se Avengers, dospívá i samotný film ve smyslu stylistickém, vypravěčském i geopolitickém (tři témata = tři odstavce). ____ 1, Klíčový výpad vůči stylistickým normám představuje statická kamera vyvážená nevídanou dynamikou v záběrech. Chceme-li, můžeme za touhle dichotomii „statická kamera / dynamické dění“ zpozorovat stabilizovaný (statický) model neoliberálního kapitalismu, k němuž v současnosti vzhledem ke krizi levice neexistuje alternativa, a uvnitř tohoto modelu probíhající (dynamický) veletoč nestálostí a nepředvídatelností reálně běžících událostí na obrovském propojeném trhu. Ale zpět k Iron Manovi 2. (i) Jsou-li obvykle ve filmech vedeny rozhovory strnule a rozvážně, bez skákání do řeči, kdy si každý řekne v klidu to svoje, pak v Iron Manovi 2 prohodí postava sotva celou větu a už se hlásí ke slovu někdo další. Promptní dialogové výměny tu neprobíhají po větách, ale po slovech, v případě Tonyho v nasekaných slabikách. Podobné mistrovství v dialogových scénách, typické pro politické filmy, běhen nichž beseduje více lidí kolem stolu, prokázal například Stone na začátku bushovského biopicu W. a místy Clooney v Dobrou noc a hodně štěstí, ale nalezneme ho obecně ve většině z tzv. narativních filmů faktu vyznačujících se tokem institucí, jmen, čísel a vztahů namísto jasně čitelného děje, namátkou v Social Network, kde kulometné tempo většiny dialogů nutí brutálně krátit a překládat čtyři anglické věty dvěma českými větami, jak všem nevěřícím potvrdí direct z první ruky námezdní titulkář Franta Fuka, osoba nejpovolanější. Že v amatérských filmech takovýhle zdánlivě neukázněný, ale o to složitější dialogový vichr nikdy nevidíme, dokládá obtížnost celé věci, jejíž nezbytnou podmínkou je snad pouze dodržení kréda „málo střihu = hodně dialogů“, s čímž ale nijak frenetický stříhající Iron Man 2 nemá sebemenší problémy. (ii) Za druhý se v záběrech často proplétá čtyři a více postav v rámci jedné scény, postavy ale ze scény odcházejí a zase přicházejí, vracejí se z druhého plánu, kam si odskočily apod. Funguje zde jakýsi kontrolovaný chaos a energie všech těch lidí je jakoby hmatatelná. Reprezentantem tohoto přístupu je Monako, kde si takto počíná hlavně broskvička a jahůdka (to není blbá jídelní metafora přitažená za vlasy, ale vlasy Paltrow a Scarlett). (iii) Za třetí vychází přeplněnost záběru z asynchronní fúze minulosti (80ky, AC/DC, zastaralé studenoválečné geopolitické usazení), současnosti a budoucnosti (nové generace gadget, head-up displejů, hologramů, iPhonů pouze jako kusů skla) a z toho, že se tu míchají digitální objekty se skutečnými, třeba formule jsou v Monacu digitální, kdežto auto Favreaua reálné. Digitální éra nutí přidávat k natočenému materiálu digitální přídavky a přesycuje záběry. Filmy tak nabízí komplexní zkušenost, při níž se setkávají různé umělecké druhy, působí různé druhy reprezentací a různé smyslové podněty. (iv) Za čtvrté říkal-li jsem u jedničky něco o „katastrofálně“ starosvětských akčních scénách, tady to kung-fu Scarlett, dožadující se black-widowáckého spin-offu, ve kterým seká otočky a salta, přesněji lucha libre, netrvá sice ani minutu, ale kolik režiséru něco tak staromilsky přehledného dneska nabízí? Řada teenage spektáklů se naopak chytře vyvarovává R-kovévo ratingu chaotickou akcí, která všechno ošemetné znepřehlední a tím ponechá filmu PG-13. Nechci tu rozvíjet věčný debaty o škubavé kameře a doporučovat Američanům k nakoukání Asiaty, jak to dělává s oblibou kooperující trio Elbert, Emerson a Bordwell, který sestavil na základě hongkongských akčňáků jakýsi manuál, v němž hollywoodským filmařům mj. radí, aby zásadně ukládali kameru během akce na trojnožku…, ale je prostě dost dobře možné, že Bourne bude za padesát let stejně pasé jako dnes expresionismus, ruská montáž nebo francouzský impresionismus, na rozdíl od bezpříznakových, formálně neutrálnějších blockbusterech, které oč více jsou odsunutý z krátkodobého hlediska, o to více mají otevřený dveře v dlouhodobým horizontu. (v) Za páté platí, že kdokoliv chce, aby měl jeho film blíže realitě než videohře, jinak řečeno aby měl blíže Top Gunu než Stealth: Přísně tajná mise, nesmí dát kameře přílišnou volnost. Dvojnásob v přepísklých sequelech, který jsou skrznaskrz přepálený, k čemuž měl Iron Man 2 obzvlášť náběh díky tomu, že je mnohem tradičnějším superhrdinským příběhem než specifická, nekomiksová jednička. Favreau to řeší zčásti chytře, když z kvanta postav a potenciálně nikdy nekončícího sledu padouchů utvoří dvě přehledné frakce, zčásti z nutnosti, protože coby PG-13 vždycky musí ucuknout tam, kde se jinde neucukává, čímž se vyhne strmým křivkám a hurónství – například Rourke, shadow dvojník Starka, má možná účes jako Joker, ale Iron Man 2 je přece jen příliš převtipělý, aby byl jenom temný. K zrealističtění přispívá také hra s protikladem „reálné/stylizované“, protože když do kteréhokoliv filmu začleníme úseky, které jsou fantaskní, a/nebo přiznáme okázalé uplatnění digitálních technologií, vede to k tomu, že základní prostor filmu se chápe jako reálný. Například fotografie ve dvojici s namalovaným obrazem působí realisticky, přestože prošla silnou retuší ve Photoshopu aneb pomáháme matce přírodě. Obdobně silně komiksový, železný oblek Starka posiluje realitu, do níž je začleněn, na stejném principu funguje zdvojení obraz v obraze, médium v médiu nebo televize v televizi. Iron Man 2 je zkrátka marveláckej geek heaven, ale dost realistický a přesvědčivý, vědom si toho, že co funguje v komiksech, ve filmech nezřídka selže. ____ 2, Když se podíváme na historii vypravěčských postupů v kinematografii, vidíme tři tendence. V první fází narativ znamenal narativ a akce znamenala akci. Obojí bylo striktně odděleno. V uplynulé dekádě se objevily progresivní díla jako MI:III nebo Star Trek a jedno s druhým promísily, během akce se odvíjel příběh a vica versa, někteří této simultánní distribuci atrakčních požitků a narativních dat začali říkat „intelektuální atrakce“. Třetí fáze, která nastoupila s Počátkem, ale dodržuje ji i diptychon Iron Man, přinesla radikální obrat. Akční je najednou samotný narativ. V Počátku víceméně žádné akční scény nejsou, protože akční je celý ten film, samotný způsob, jak je to odvyprávěno, má podobnu akce, všechna ta neustálá aktivita tekutých, měnících se linek. Iron Man 2 jistě není tak progresivní jako Počátek, ale je obdivuhodné, jak na akci skoupý film po celé dvě hodny neztratí ani na moment s výjimkou úvodního procesu reaktualizujícího Howarda Hughese grády – a opět, akční je celý ten způsob, jak je Iron Man 2 napsaný, ty dialogové výměny, kvanta postav v záběrech, speciálními efekty zmnožované dění ap. ____ 3, Geopolitický konflikt oživující studenoválečné rusko-americké rozbroje je možná zastaralý, ale zpráva, kterou film vysílá na blízký i dálný východ současným nepřátelům, je zcela aktuální – přidejte se k nám, nebo se stáhněte, jinak řečeno přijměte kapitalismus, protože je cool, přinejmenším pokud za ním stojí kreativní a dobří lidé jako Tony Stark, anebo se připravte na naše zbraně a zbraně našich spojenců z NATO. Demonstrace B-2, F-22, C-17 a F-35 (ostře sledovaný bitevník F-35 by se měl objevit ve výzbroji americké armády přitom až někdy letos) v Iron Manovi 2 není náhodná, protože je jasné, že ať už oficiálně, nebo pirátskou cestou, film se dostane i k Íráncům, Číňanům nebo Severním Korejcům a ti mohou zakusit, jak funguje v provozu americké Ministerstvo obrany a co je případně čeká a nemine. Mcdonaldizace světa, načrtnutá v černohumorné satiře Four Lions, způsobuje, že i nepřátelé americké kultury rádi konzumují americké filmy, čehož Iron Man 2 promptně využívá, když v rámci strategie product placement akorát obměňuje reklamní výrobek za výrobek válečný. () (méně) (více)

Galerie (155)

Zajímavosti (173)

  • Když Tony (Robert Downey Jr.) zjišťuje, kdo je Ivan Vanko (Mickey Rourke), můžeme vidět fotografii, na níž je Ivan zatýkán. Jedná se ovšem o skutečnou fotografii, na níž vidíme Mickeyho, který byl před lety zatčen kvůli drogám. (Kubaaa97)
  • Na filmu se podílel animátor Genndy Tartakovsky. Režisér Jon Favreau ho přizval k filmu díky jeho práci na animovaném seriálu Samuraj Jack (od r. 2001). Odkazem na tento seriál je scéna, v níž Rhodey (Don Cheadle) rozstřílí jeden ze dronů a potřísní jej olejem. Černou tekutinu měly totiž místo krve postavy, se kterými Jack v seriálu bojoval. (Kubaaa97)
  • V Ivanově (Mickey Rourke) sbírce obálek a článků o Tonym (Robert Downey Jr.) si můžeme všimnout jednoho, který má autora Roba Downea. Jedná se o odkaz na představitele hlavní postavy. (Kubaaa97)

Související novinky

Spectacular Music of Hollywood

Spectacular Music of Hollywood

07.12.2023

Zahajovací koncert třetího ročníku Composers Summit Prague představí světové skladatele filmové hudby na jednom pódiu, kde osobně oddirigují svá nejznámější díla. Mezi významné osobnosti patří… (více)

Liga spravedlnosti 2 jen tak nebude

Liga spravedlnosti 2 jen tak nebude

20.11.2017

U filmových sérií platí jednoduchá matematika - pokud je další díl úspěšnější než ten předchozí, jede se dál, pokud ne, místo pokračování se dá chvíli pauza a potom ideálně reboot. Letos takhle… (více)

Olivia Munn u X-Menů

Olivia Munn u X-Menů

15.04.2015

V Iron Manovi 2 se mihly hned dvě herečky, které čeká superhrdinská budoucnost u konkurence. Nejdřív se studiu 20th Century Fox zalíbila Kate Mara, která poslala Tonyho Starka na slyšení do… (více)

Reklama

Reklama