Reklama

Reklama

Brendan a tajemství Kellsu

  • Francie Brendan et le secret de Kells (více)
Trailer 4

Brendan žije ve vzdáleném středověkém opatství, které čelí nájezdům barbarů. Ale nový život plný dobrodružství čeká mladého mnicha, když k nim dorazí mistr iluminátor se starobylou nedokončenou knihou plnou tajemné moudrosti a síly...  V tomto bohatém příběhu o síle imaginace a víry v to, že lidstvo překoná zlé časy, se spojuje magie, fantazie a keltská mytologie. V 9. století, v odlehlé části Irska leží opevněné opatství Kells, ve kterém tiše žije dvanáctiletý Brendan. Spolu s ostatními mnichy tvrdě pracuje na zpevnění zdí opatství, ve snaze ubránit se vikingským nájezdům. Jenže s příchodem bratra Aidana, slavného mistra iluminátora a ochránce mimořádné, avšak nedokončené knihy, se Brendanovi otevírají dveře do nového světa. Aidon ho zasvětí do umění iluminace - výzdoby rukopisných knih a objeví v něm ohromný talent. Brendan má dokončit onu velkolepou knihu. Nejprve však musí překonat své obavy z tajného úkolu, díky němuž se poprvé dostane za zdi opatství. Brendan se vydává do kouzelného lesa, ve kterém se skrývají mýtické bytosti. A zde se mladý mnich setká s pohádkovou Aisling, tajemnou vlčí dívkou, která mu bude pomáhat při plnění jeho úkolu. Děsivé vikingské hordy se však blíží. Prosvětlí Brendanovy umělecké vize temnotu a dokáží, že osvícenost je nejlepší hradbou proti barbarům? (oficiální text distributora)

(více)

Videa (3)

Trailer 4

Recenze (258)

DJ_bart 

všechny recenze uživatele

"When the danger comes, all we can do is run and hope that we are fast enough." ____ Aneb co nevznikne když zkombinujete psychedelickou obrazotvornost a severoirskou mytologii.... Tomm Moore dobře ví jak u diváků vyvolat vizuální fraktálgasmus, a já mu za to dlužím blowjob při rituálu s ayahuascou. Přitom je tenhle animák v podstatě standardní religionistickou agitkou o osvícenství. Umění evropské animované scény ve vrcholný formě. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Nakonec dávám jen čtyři, protože tento skvělý film sám sebe trestuhodně oslabuje, např. hned úvodní přetaženou scénou komického nahánění husy nebo povrchní zarputilostí strýcova ochranného zákazu vycházení a vůbec oblíbenou lacinou komformní konstalací rolí jednotlivých postav a jejich činností (např. pojetí místních iluminátorů jako dobráckých komických šmoulů). Především se ale film tolik zhlíží v sebeurčení motivy keltské výtvarné kultury a z něj čerpající skvělé iroskotské tradice knižní iluminace, že zcela pouští ze zřetele, čemu toto umění sloužilo. "Kniha" je neustále skloňována takřka jako zdroj vší moudrosti a spásy, její ilustrace (a "nejdůležitější stránka") jako posvátné veledílo, ale vůbec nevíme, proč. O co v této knize jde, je zcela mimo veškerý zřetel, přestože po celý film téměř neopustíme zdi křesťanského kláštera, v němž byla pravděpodovně dokončena (jde o proslulou "Book of Kells", evangeliář někdy z konce 8. stol., nejskvělejší památku iroskotské iluminátorské školy). V klášteře si vzájemně konkurují dvě priority: obrana před vnějším nebezpečím a práce na výzdobě knih. Ale proč vlastně ten klášter existuje, co je bytostným určením křesťanského kláštera, netušíme. Ale ani nám není dáno nahlédnout do tvůrčího procesu a smyslu práce iluminátorů, přestože je celý film právě o tom. Nicméně: Šťastnou náhodou jsem krátce před zhlédnutím tohoto filmu četl knihu Antonína Nováka Vědomí středověku, díky čemuž jsem mohl vidět, že tento film je celý vytvořen z keltských výtvarných motivů - jsou všude (především v lese), celý svět se z nich v tomto filmu skládá. Tyto motivy měly přes svou abstraktnost svou konkrétní symboliku už ve svém původním pohanském prostředí, odkud byla s obdivuhodnou přirozeností a příhodností přenesena do výtvarné kultury křesťanské. Přitom není od věci si uvědomit, že tato výtvarná kultura byla po kontinentě rozšířena v souvislosti s činností iro-skotských misionářů, která v raném středověku možná pro Evropu zachránila katolické pravověří (kterýžto motiv se zdá být půvabně naznačen v závěru filmu, nakonec však opět vidíme, že Brendan pouze roky bloumal s "Knihou" po světě). Jako filmová pocta Knize kellské je tento film výborný, výtvarně skvěle jsou také pojati mimo jiné Vikingové a zvláště zkáza kláštera. Klíčovou (a nejpůsobivější) scénou je zajisté Brendanův zápas s Kromem - podsvětní obludou, od které musí získat "oko svatého Kolumby", tedy schopnost tvůrčího vhledu. Krom je pojat jako bájný Leviathan, pranetvor ztělesňující počáteční chaos - jeho nekonečný sebelabyrint (připomínající také jisté keltské výtvarné motivy) Brendan nakonec spoutává křídou načrtnutými liniemi - dává formu neohraničené tvůrčí potenci, zakládá řád. Zápas se odehrává pod vodou, v podzemní jeskynní tůni - tedy v psychické hlubině nevědomí. Náboženství, mýtus, řád přirozenosti, psychoanalýza, tvůrčí génius - to vše je v této krátké scéně přítomno. Pojímána přísně dějově, vyzněla by velmi nesmyslně - tato scéna musí být vykládána, právě jako jsou vykládány mýty nebo sny. S pozdějším, rovněž irsko-mýtickým Moorovým filmem Píseň moře má tento společné to, že jde o příběh osiřelého chlapce, který musí cosi zásadního překonat, což se děje v alianci s dívkou, jejíž vlastí je zásvětno a bez níž by to nedokázal. V obou filmech se potýká s ochranitelským, dobrým, ale (vážnými starostmi či bezbřehým zármutkem) poznamenaným a nechápajícím otcem (resp. strýcem), v obou je silný protiklad bezpečného domovského ostrova (maják, resp. klášter) a nepřátelského (možná jen údajně nepřátelského) vnějšího světa. Bohužel, ačkoli je Brendan a tajemství Kellsu skvělejším (více se skvícím) filmem než Píseň moře, na rozdíl od ní nelze o tomto filmu říci, že by v něm nebylo nic zbytečného, nic samoúčelného, nic nedotaženého. () (méně) (více)

Reklama

Morloth 

všechny recenze uživatele

Legenda i historie ve stránkách filmu. Jak jinak nazvat způsob, jímž se Tommu Mooreovi a Noře Twomeyové podařilo převedení iluminovaného manuskriptu Book of Kells do políček filmu. Vizuálně vytříbené, atmosfericky podmanivé, příběhově neurážlivé. Jsem moc rád, že jsem na tuto animovanou záležitost narazil. Už jen kvůli tomu, že vysekává poctu umění jako takovému. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Úžasný - slovo, které dokonale vystihne celý tenhle film. Krásná hudba, do detailu promyšlená hravá animace (vážně, je-li tady kromě mě ještě nějaký jiný člověk úchylný na geometrické obrazce všeho druhu, bude v sedmém nebi), která působí jednoduše, ačkoliv taková není, Coulaisova hudba, magický příběh obratně kombinující jemný milý humor s napětím a myšlenkami, senzačně sympatické lidské i zvířecí (Pangur Ban) postavy a jejich dabing. Tak nenápadný film, a přitom taková blyštící se, poctivá animovaná perla, kterou by byla škoda přehlédnout. ()

Davies182 

všechny recenze uživatele

Nadmíru pozoruhodné v jednom specifickém směru. Tím je neuvěřitelné množství skrytých detailů v animaci, kterými režisér své dílko obdaroval. Kdysi jsem viděl dokument o slavném pixarovském snímku Život brouka, ve kterém tvůrci tvrdili: pokaždé, když se na ten film podíváte, všimnete si něčeho nového. U tohoto evropského animáku však teprve pozorný divák objeví pravý smysl předchozí věty. Hrátky se vyskytují zejména ve stínohře, nebo při "lesních" scénách. Nelze popsat, nutno vidět. Vícekrát. Možná proto - zatím - "jen" čtyři hvězdičky. Obrovské plus za příběh točící se kolem knihy; tohle docení jen určitá (v dnešní internetu a PDF době nepříliš početná) komunita lidí... ()

Galerie (80)

Zajímavosti (9)

  • Opatství Kells, kde byl rukopis po staletí uložen, se nachází asi 60 km severozápadně od Dublinu. Klášter, kde kniha vznikla, byl zrušen ve 12. století. (M-arta)
  • Film získal dvě ceny diváků. Jednu na Annecy International Animated Film Festival. Druhou na MFF v Edinburghu (Skotsko, Velká Británie). (Terva)

Související novinky

OSCAR 2010 - výsledky

OSCAR 2010 - výsledky

08.03.2010

Většina filmových fanoušků bude nejspíš z “prohry” Avatara zklamaná. Není ovšem na škodu, že dala Akademie přednost filmu, který nejenže nebyl ani v nejmenším zamýšlený jako \"oscarový\", ale jeho… (více)

Reklama

Reklama