Reklama

Reklama

Co se kýče týče

(TV film)
všechny plakáty

Obsahy(1)

Kýč - slovo přejaté z jazyka německého označuje zpravidla nevkusný, paumělecký výtvor, který se snaží budit dojem vážného uměleckého záměru. Většinou se jedná o nekvalitní dílo podbízející se maloměšťácké estetice. Vzhledem nejasnosti hranice v umění, pokusí se kýč minulého století definovat řada teoretiků a tvůrců. Kýčařů i skutečných umělců. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (7)

ABLABLABLA 

všechny recenze uživatele

Tak asi na začátek sdělím, že tohle bude nesmírně dloooouhý komentář. Já si tu hezky vypíšu všechny zajímavé myšlenky, abych se k nim poté mohla rychle vracet, když budu potřebovat. Tento dokument byl naprosto geniální a tak napěchovanými všemi pravdami a myšlenkami, že jsem začala zpochybňovat veškeré mé estetické cítění a naprosto se mi rozmazaly hranice mezi tím, co jsem za kýč považovala a co ne.. zjistila jsem, že vlastně všechno co se mi líbí by se v určitém smyslu dalo považovat za kýč. Jeho terminologie je totiž nejasná. "Kýč je jistá záporná hodnota, která je maskovaná solidním zevnějškem a je podsouvaná neschopnými tvůrci za účelem obohacení se. - Je to zjednodušení skutečnosti, nepravda, falzifikace, banalizace, útočí přímo na city. - Když je to dobrý kýčař, tak nemůže šlápnout vedle, protože nedělá nic, co by ještě nebylo vyzkoušeného. Ten kýč spoelhlivě sáhne po prostředcích, které jsou už tisíckrát odzkoušené. - Nepotřebuje vysvětlení, je srozumitelný. Zjednodušení, líbivost, podbízivost, okázalost. Kýč předstírá, že je něco víc než ve své podstatě je. - Kýč je dílko bez hlubšího významu. - Je to totálně splněný očekávání konzumenta. - Něco mimo umění. Neco co je lákavé hlavně pro lidi, kteří umění nerozumí. - Jakmile se dá říct, že ten umělec nebo dílo předstírá a napodobuje něco, co už je, tak jsme velmi blízko kýči. - Kýč se stává vedoucím elementem. Je nerozpoznatelný, je všude, je rozmazaný, nemá jasné hranice a to je velmi nebezpečné. - Největší kýčař je ten, nikoli kdo je vytváří, ale ten kdo je pozoruje, protože vůbec nechápe, že umění ho nemá uklidňovat. - Nacpat někomu něco, co vůbec nepotřebuje. - Kýč je to, zač ho lidé považují. - Člověk je u něho na rozpacích. Co říci, že je kýč a co ne a i z hlediska teorie, co bychom měli za kýč považovat. - Nejvíc kýč je tam, kde se jedná o masové umění. - Čím je kýč starší, tím lépe se dá poznat. I to nové mladé umění je to umění nebo neumění? Zatím se nenašlo lepší kritérium než je časový odstup. Kdyby takové kritérium existovalo, tak uměnovědci přijdou o práci a bylo by to na nobelovku. (Btw. toje dobře, jinak bych taky byla pak bez práce:D) - Kýč se začal rodit ve chvíli, kdy osvícenství zformulovalo svoji koncepci umění. Umění jako něco, co může pozvednout člověka. V romantismu se to zkombinovalo v koncepci umění pro lid. Ale z té myšlenky, která je krásná, se stalo něco, co ho nutilo k opačnému pohybu. Nedaří-li se člověka pozvednout na znalce, přizpůsobme umění lidu a to je ten směr dolů. - "Kýč hraje na prodejnost. Kýč je vlastně prostitutka." - Kýč chce být vnímán jako umění. - Někdy kýč může přerůst do umění a přestane být kýčem. Kýč nezůstává na místě, ale putuje. - Definice kýče popírá umění. Umění je cosi, co ze své definice nemá definici. Vždy se snaží být tím, čím ještě nebylo. - Kýč vznikl až v době technické reprodukce, v industriálním zmnožení čehokoliv. - Kýč může být použit jako manipulátor lidmi. - Kýč se aktualizuje, proměnuje se a hledá nové formy. To co bylo kýčem za 1 republiky, by nemělo být označováno kýčem nyní. Kýč je cesta, způsob dostat se lidem co nejvíc pod kůži. Tak jo já za kýč považuju řadu věcí, co v dokumentu byly zobrazeny, ale řadu věcí jsem za ně taky nepovažovala, dokud mi nebyly ukázaný v trochu jiném světle. U mě doma by se určitě taky našly kýče. A některé kýče se mi také líbí, ač si jsem vědoma, že jimi jsou, ale u spousty si toho vědoma ani nejsem. Je to těžké, protože prvek kýčovitosti má v sobě dneska skoro všechno, jde jen o to jak moc zkoncentrované a je těžké rozlišit, kdy už to kýč začal být a kdy ne, protože každý to vnímá jinak. Pro mě typické příklady kýčů? Malebné obrázky Prahy prodávající se na Karlově mostě, obchody se suvenýry na Celetné - různé skleněné pičovinky, keramické a porcelánové blbostičky a především matriošky v ČR, solné lampy, ty lampy s plujícími bublinami, v malířství jsou to pro mě láskyplné obrázky domácí pohody - to pro mě představuje Srncová - její obrázky (to nejsou obrazy ale obrázky prostě) jsou tak přeslazele nicotné až to bolí. Dále ty obrazy a sošky co se prodávají na poutích jako "velké umění". Většina obchodních center. Telenovely, většina českých nekonečných seriálů. Spousty dětských hraček, náboženské obrázky, dětské pořady pro děti v něděli ráno - děti nejsou tak tupé a nechápající, ale tyhle pořady je z nich dělají. V podstatě i citáty o životě jsou kýč, ač se mi líbí tedy:) Různé slogany a reklamy. Například naprostý kýč mi přišla ta židle, jež měla udělané opěradla jako ženské nohy, ve které tu Saudek seděl a mluvil o kýči (btw. vůbec všechny Saudkovy fotografie považuju za kýč. A v tomto dokumentu mi dokázali, že i ženské časopisy a většina pop music jsou kýč, i když to občas čtu a poslouchám pravidelně:D Můžu to uzavřít tím, že v podstatě i tento dokument je jedním velký kýčem. () (méně) (více)

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Dámy a pánové, děkuji Vám, že jste mi konečně dokázali vysvětlit, proč nemám ráda Hollywoodskou produkci, je to totiž kýč nejkýčovatější, splňuje všechny definice v tomto dokumentu vyřčené. ()

Reklama

Marze 

všechny recenze uživatele

Na FAMU na Katedře fotografie jsme probírali kýč v jedné přednášce. První půlka dokumentu se nezmiňuje co kýč vlastně je. Jeleni na pasece...S prezentací kýče v hudbě moc nesouhlasím (tedy kromě prvorepublikových kýčovitých písniček). ()

fmash 

všechny recenze uživatele

Až na výjimky docela vyrovnaná sbírka rozhovorů, takto podnětů k zamyšlení nad vlastním přístupem ke kultuře a k umělým výtvorům obecně. Množství definic kýče, z nichž, vzhledem k celkové nejasnosti hranic pojmu, se mi nejvíc zamlouvá ta, která za kýč označuje předstírání. ()

Adam Bernau 

všechny recenze uživatele

Televizi nesleduji už roky a jsem příjemně překvapen, že ČT je ještě (resp. v roce 2008 prokazatelně byla) schopna produkovat kvalitní pořad, kteý je k něčemu. Velmi dobrý výběr oslovených (většinu z nich neznám), snad jen ta fotografka mě zrovna nepřesvědčila, že by měla co říci; na druhé straně jsem byl kupodivu schopen akceptovat Knížáka. Zúčastněná socioložka (jediná neumělkyně) byla rozhodně šťastnou volbou. Škoda, že většinou se to neslo v jakémsi konkrétně nepříliš jasném, ale paušálně velmi příkrém oddělování "umění" (my) a "kýče" (oni), důraz na neviditelnost hranice a kontextovost určení byl slabší, než by zasloužilo. Ale byl. Škoda, že tvůrci spolehli jen na výpovědi "znalců" a nevytěžili náležitě např. pro toto téma tak vhodné subjekty, jako přítomní Knížák nebo Saudek. Také oslovení jednoznačných producentů kýče (např. těch nešťastných muzikálů) by jistě bylo výživné. Zhoubný společenský dopad (život v kýči, život jako kýč) reflektovali snad všichni, dosti zajímavě a to je dobře. Nebylo to marná hodina s Českou televizí. ()

Zajímavosti (1)

  • Opakující se hudební motiv v dokumentu je „Wistful Waltz“ od americké skladatelky Glendy Austin. (sator)

Reklama

Reklama