Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Česká hořká komedie Hoří, má panenko z roku 1967 je třetím celovečerním hraným filmem Miloše Formana, jednoho z předních reprezentantů tzv. nové vlny českého filmu. Na snímku scenáristicky spolupracovali i jeho dva přátelé Ivan Passer a Jaroslav Papoušek a kameramanem byl dnes světově proslulý Miroslav Ondříček. Ústředním motivem filmu je hasičský bál, a to bál velice svérázný. Formanovi se podařilo proniknout až ke kořenům člověčí povahy, mnohé figurky jako by byly vystřiženy ze skutečného života. Jestliže jeho předchozí filmy shlížely na lidské hemžení se shovívavým a laskavým úsměvem, v tomto filmu lyrická a zjemňující nota zcela zmizela a zůstalo jen důsledné odhalování negativních stránek lidských povah. A hasičský bál, jehož neuvěřitelný průběh film sleduje, je jakoby křivým zrcadlem společenské situace šedesátých let. (Česká televize)

(více)

Videa (2)

TV spot

Recenze (727)

classic 

všechny recenze uživatele

Absolútna Absurdnosť jedného večera na hasičskom plese s postavami, s tak tupým správaním sa, že to nemá obdoby ! Na plese sa budú riešiť. jednak ukradnuté veci z TOMBOLY, alebo, ktorá z dievčat plesového večera, by mala byť kráľovnou krásy ? Bohvieako sa slečny nehlásia, tak aj násilím prídu, či niekoľko krásavíc sa bude prezentovať pred členmi výboru, kde jedna z nich sa vyzlečie do plaviek... Dôjde behom náruživého zabávania sa i k nočnej, zimnej tragédii, že starému dedkovi zhorí do tla jeho dom, čo vôbec neinteresuje zúčastnených, ktorí sa prídu pozrieť na divadielko, čašník podáva nápoje, všetci na to udivene hladia, aby sa neskôr vrátili k tradičným hodnotám a späť do sály, kde to bude neskôr poriadne vrieť, keď dôjde na lámanie chleba, kto to vlastne pokradol všetky tie veci určené do tomboly... Geniálny Forman, ktorý dokázal na domácej pôde to, čo potreboval, poskytol si sám sebe odrazový mostík, aby pokračoval v zdolávaní rekordov za veľkou mlákou. Z trojice domácich výrobkov, je tento, podľa mňa vo všetkých smeroch - najzásadnejší !!! ()

Šakal 

všechny recenze uživatele

Spíše než komedie by snímek zasloužil označení TRAGIKOMEDIE! Člověk se během snímku neustále směje, ale zároveň mu běhá mráz po zádech. Formanovi se podařilo obdivuhodným způsobem vystihnout " typické čecháčkovství " . Příběh vypráví o jednom " obyčejném " českém hasičském bálu, netradiční soutěži královny krásy, nemůže chybět tombola a ve finále jsme svědky zásahu hasičů u hořícího domu. Na první pohled obyčejné téma, ovšem film poukazuje na daleko závažnější věci. Například scéna s rozkradenou tombolou poukazuje na tehdejší situaci, zda-li se komunisté mají omluvit veřejnosti, za zločiny spáchané v 50 letech ( kolektivizace)! Dyť to vypadá, jako by jsme to ukradli mi........jak k tomu přijdou Ti, co si losy poctivě koupili?........měli si nakrást...... Kdo si nenakradl, musí to chápat tak, že nic nevyhrál..... Co udělat s lidma, kteří si nakradli, ale losy si nekoupili! Z těchto vět běhá mráz po zádech a chce se brečet... Velikost tohoto snímku spočívá i ve faktu, že obstojí i dnes v této době, přestože my ( mladší generace) jsme nezažili tu dobu a nevidíme tolik podrobných souvislostí a odkazů na tehdejší situaci. Co musím vyzdvihnout, to jsou opravdu výborné herecké výkony z větší části neherců, jejich civilní projev hraní snímku jednoznačně pomáhá, dále jsou to výtečné dialogy ( na to, že převážná část z nich se tvořila až přímo " na place " obdivuhodné ), dále je to vynikající kamera Miroslava Ondříčka, výborně zvolená hudba Karlem Marešem o režii mistra Miloše Formana netřeba dalšího komentáře. p.s. scéna, kdy děda zoufale sleduje svůj hořící barák a vrchní si " půjčuje " jeho stůl, staví ho a následně prodává pití, byla jednou z nejmustnějších, co jsem zažil, abych následně propukl v nekontrolovatelný smích při dialogu: dědo, není vám zima? Dejte ho blíž k ohni a odnáší dědu i se židlí blíže k hořícímu baráku. ()

Reklama

MikeCool 

všechny recenze uživatele

Druhá projekce: Prvotřídní Formanova, ještě československá práce. Jeden z nejlepších a co se týče filmových hlášek, nejpopulárnější film československého filmu. Paradoxně je to film o ničem, žádný příběh zde hledat nemůžeme, přesto se Hoří, má panenko stalo "oceňovaným" kultem. ()

filmfanouch 

všechny recenze uživatele

Dvojnásobný držitel Oscara Miloš Forman se díky filmům jako Přelet nad kukaččím hnízdem, Amadeus nebo Muž na měsíci zapsal v mezinárodních filmových vodách, ještě před emigrací do USA ovšem bylo jasné, že bude o tomto tvůrci slyšet. Už jeho Lásky jedné plavovlásky obdržely nominaci na Oscara v kategorii Nejlepší cizojazyčný film, stejnou nominací se mohl pochlubit i následující Formanův film, ten poslední, který vznikl před jeho emigrací a začátkem nové kapitoly jeho kariéry. Spolu s Černým Petrem a Láskou jedné plavovlásky tvoří Hoří, má panenko závěr Formanovy trilogie, která do velké míry sázela na přítomnost naturščiků, prozkoumávání negativní vlastnosti lidí (primárně hloupost/naivita) i často satirické prozkoumávání společnosti. Společně s Ivanem Passerem a Jaroslavem Papouškem (kteří již s Formanem vytvořili scénář k Lásce jedné plavovlásky) dal Forman za vznik jednomu z nejcitovanějších a po letech nejoblíbenějších českých filmů, jehož kouzlo navzdory zubu času nestárne. Hoří, má panenko rekonstruuje jeden spojený s událostí, která má mimo jiné vzdát poctu uznávanému bývalému předsedovi, snaha o tu nejlepší událost se ovšem časem stává větším a větším fiaskem. I to může snadno připomínat výjev z normálního života, kdy organizování není jednoduchou disciplínou a podcenění byť sebemenší potencionální hrozby může ve finále leckoho mrzet. Z pokusu o slavnost se může stát pochybná estráda, která vyvolává opačné dojmy, lidem přinese přesně opačné pocity, než jaký byl původní záměr. Nejspíš každý podobnou akci zažil, právě Forman podobný typ zpackané akce představil až v tragikomickém balení.    Autenticitě přispívá zmíněný výběr neherců, kdy grimasy členů hasičského sboru působí přirozeněji a autentičtěji. Sázka na neherce může být i v dnešní době velký risk, Forman ovšem i tentokrát zvládl přítomností naturščiků vyhrát. I dokumentární přístup kameramana Miroslava Ondříčka přispívá pocitu, že se skutečně sleduje rekonstrukce jednoho vesnického cirkusu, který každým momentem nemůže více a více skončit dobře. V Hoří, má panenko se i díky realistickému nádechu a skrze různé figurky skrývá několik životních pravd. Zpackaná volba miss a rozkradená tombola je jednou věcí, újma na cizím neštěstí je ovšem věcí druhou. Hoří, má panenko sice k smíchu svádí velmi snadno, z jistých vážnějších momentů jako závěrečná řeč ovšem zvládá i mrazit, především z momentů jako je závěrečná řeč stěžejního bývalého předsedy. O málokterém českém filmu by vlastně bylo tak snadné říci, že vystihuje průměrnou českou povahu ve zdánlivě kladnějších i negativnějších sférách. Možnost toho se v postavách poznat, je vlastně krapet pochybná, protože tím divák dost možná sám sobě nastavuje až nepříjemné zrcadlo. Stejně jako starší Lásky jedné plavovlásky z toho vše Hoří, má panenko vychází až trudnomyslně. Česká tvorba Miloše Formana je sice nevyhnutelně zastíněná jeho pozdější tvorbou v americké produkci, Hoří, má panenko ovšem i po letech dokazuje, že ta pravá kariéra Miloše Formana nezačala v roce 1975, ale dávno předtím. Hoří, má panenko i po letech obstojí jako Formanův vrchol tuzemské tvorby.... () (méně) (více)

nascendi 

všechny recenze uživatele

Hoří, má panenko považujem za vyvrcholenie Formanovej domácej tvorby. Nielen preto, že na ňom spolupracoval s Papouškom, Passerom a Ondříčkom a účinkovala v ňom celá plejáda Formanovských nehercov, ale aj preto, že v ňom vyvrcholila komediálna trpkosť a karikovanie ľudských nedostatkov, ktoré bolo pokračovaním línie započatej Černým Petrom a pokračujúcej Láskami jedné plavovlásky a ktoré miestami prechádzalo až do absurdného ladenia.. Pritom film ani zďaleka nepovažujem za protičeský alebo protihasičský, ako mu bolo vyčítané. Je karikatúrou a ako taký nutne musí zveličovať, aby videli aj tí, ktorí by si za bežných okolností nič nevšimli. Z rovnakého dôvodu odmietam aj výčitky na údajne "prehrávajúcich" nehercov. Na Hoří, má panenko skrátka nedám dopustiť a kedykoľvek si rád zopakujem dobrý pocit z jeho zhliadnutia. ()

Galerie (26)

Zajímavosti (42)

  • Miloš Forman nechal interiér kulturního domu třikrát přemalovat, než byl s odstínem hnědé barvy plně spokojený. (JoranProvenzano)
  • Film byl v Československu zavřen do trezoru i s poznámkou, že nesmí být nikdy promítán. (ZHODNOTITEL)
  • Sekyrka vysloužilého hasiče i korunka královny krásy musely být na pokyn Miloše Formana vyrobeny z kovu naprosto stejné barvy. (JoranProvenzano)

Související novinky

Zemřel scenárista a režisér Ivan Passer

Zemřel scenárista a režisér Ivan Passer

11.01.2020

Ve věku 86 let zemřel významný filmový scenárista a režisér Ivan Passer. Přítel a blízký spolupracovník Miloše Formana spolupracoval na scénářích k filmům Lásky jedné plavovlásky nebo Hoří, má… (více)

Retro biják 60. – 90. let

Retro biják 60. – 90. let

16.06.2018

Fanoušci retro filmů, zbystřete! Jáchyme, hoď ho do stroje!, Postřižiny, Limonádový Joe, Marečku, podejte mi pero!, Starci na chmelu, Adéla ještě nevečeřela, Noc na Karlštejně, Čtyři vraždy stačí,… (více)

71. Cannes Film Festival a jeho vítězové

71. Cannes Film Festival a jeho vítězové

20.05.2018

71. ročník byl zahájen snímkem Oscary ověnčeného Asghara Farhadiho Všichni to vědí, jemuž vévodí slavný španělský herecký pár Penélope Cruz a Javier Bardem. Česká stopa byla výrazně znát v úvodu… (více)

Miloš Forman 1932 - 2018

Miloš Forman 1932 - 2018

14.04.2018

Včera ve věku 86 let zemřel režisér, scenárista a pedagog Miloš Forman. Držitel dvou Oskarů, tří Zlatých glóbů a celé řady dalších mezinárodních cen vyrůstal jako sirotek u příbuzných v Náchodě. V… (více)

Reklama

Reklama