Reklama

Reklama

V časech, kdy se odehrává tento western, byly zákon, morálka a pořádek zpovykanými evropským výmysly, které do prérie Divokého západu ještě nezavály – zde, ve městečku Vinegaroon, panoval pouze jeden zákon: oko za oko, zub za zub. Alespoň do doby, než přivandroval do hnízda chřestýšů psanec Roy Bean (Paul Newman). Ten se prohlásí za samozvaného soudce všeho na západ od řeky Pecos, kde civilizace byla dosud sprostým slovem. Royova svrchovaná nadvláda přináší své plody, ale všechno jednou končí, a ne vždy dobře… nebo snad ano? Klasický western natočil velikán žánrového amerického filmu John Huston (Maltézský sokol, Asfaltová džungle, Bílá velryba, Mustangové, Za vodou a další), který spojil síly se zářící hvězdou Paulem Newmanem (Butch Cassidy a Sundance Kid, HarperHazardní hráč). Naturalistická a současně nadsazená stylizace snímku se opřela o vyvážený scénář Johna Miliuse, který podobné variace propracovával v takových hitech, jako Drsný Harry, Jeremiah Johnson či Apokalypsa. Výsledkem je nezapomenutelná westernová jízda, drsná i vtipná, a v mnoha ohledech nápaditá, která diváka nenechá chladným. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (187)

B!shop 

všechny recenze uživatele

Hodne netypickej western s netypickym hrdinou, ale zaroven taky opravdu skvelej film. Newman je v roli lehce natvrdlyho zlodeje, kterej se po tom, co ho zmlatila banda kurev a nasledne vystrilel hospodu plnou asi tak padesati smejdu, jen tak rozhodne, ze se stane soudcem, naprosto perfektni. Film je vlastne takovej slepenec jeho prihod, kde smejdy vesi na potkani vicemene aby je moh okrast, obdivuje herecku a v podstate se jen poflakuje a casem vybuduje docela slusny mestecko. Film tak nema nejakej vyraznejsi pribeh, ale presto docela odsejpa, lehce komedialni sceny nijak nerusi a stridaj se docela plynule s drsnejsima scenama, kde dojde na nejakou tu krev a veseni. Krome perfektniho Newmana jeste musim zminit jednoho z nejlepsich medvedu ve filmu. Celkove tak proste perfektni western se spoustou nezapomenutelnejch scen a prijemnou, lehce nostalgickou atmosferou. ()

progression 

všechny recenze uživatele

Trošku netradiční western s krásnou hudbou Maurice Jarreho si samozřejmě "krade pro sebe" fascinující Paul Newman, ale hodně zajímavé jsou i některé ženské postavy. Nádherná Viktoria Principal, nastupující hvězda Jacqueline Bisset tu má sice epizodní, ale hodně zajímavou roli a "virtuální" Lily Langtry v Beanových myšlenkách a touhách se nakonec v samém závěru rovněž zhmotní s hvězdou předešlých období Avou Gardner. Zajímavé je i, že když se v epizodní, ale nikoliv nepodstatné roli objeví Anthony Perkins, hned se mi asociovalo "Psycho", i když hrál i ve vícero westernech a nikoliv nezajímavých. Malá poznámka - ta krásná bajka o ptáčeti a krávě byla v daleko povedenější a výstižnější variantě použita ve filmu Divoký Mesiáš (a myslím, že dříve, i když rok vzniku obou filmů je stejný). ()

Reklama

HareS 

všechny recenze uživatele

John Huston bol ako Howard Hawks, Joon-ho Bong, Takashi Miike, Georg W. Pabst, Ji-un Kim, stačí, menovať by sa totiž dalo do rozmerov presahujúcich maximálny počet znakov, pretože tvorcov, ktorým je Huston ekvivalentom v rámci trvácneho oscilovania medzi žánrami, je nepreberné kvantum. V jeho filmografii nájdeme zastúpené noirovky (Maltézsky sokol; Key Largo), dobrodružné filmy s odtieňom melodrámy (Africká kráľovná), esenciálne dobrodružky (Biela veľryba; Muž, ktorý chcel byť kráľom), športovú tematiku (Nafúknuté mesto; Nerovný zápas), romantiku v časoch vojny (To vie len Boh, pán Allison; Zbohom, armáda), biblické eposy (Biblia) alebo westerny (Poklad na Sierra Madre; Nezmieriteľní). Medzi posledné s istotou spadá aj Život a doba sudcu Roya Beana, ktorým sa dôstojne vklinil medzi súdobé trendy spaghetti, acid, euro a revizionistického westernu, aby si lebedil vo svojich spolovice sebaironických, no zároveň žánrové tradície si pietne ctiacich polohách. ___ Spomínané sebaironické prvky, áno, sú permanentné, vďaka nim sa film nebrodí v ulepenej sentimentalite a uslzenosti, ani vo vyhrotených sekvenciách, ktoré k tomu zreteľne zvádzali. Avšak na nôtu samopašnej paródie typu Brooksových Bláznivých sediel sa tu nehrá, Život a doba sudcu Roya Beana je decentne neunáhlenou hračkou. Ak by sme boli nabubrelí, povieme Maverick (ten bol v sebazhadzovaní ešte flexibilnejší a okázalo groteskný) vs. Šest medvědů s Cibulkou. Z filmu posledne spomenutého odrátajme meno aj päťku a ocitáme sa v medvedích eskapádach vyskytujúcich sa kdesi v polovici filmu. Zabudnite tiež na surový rozkrvácaný balet v štýle Johna Woo inšpirovaný Peckinpahovou Divokou bandou, ten sa tu netancuje, pretože ide o zvoľna anti-westernovú, podpovrchovo bujarú slávnosť idúcu proti prednastaveným žánrovým klišé, ktorá svojím nenápadne podvratným humorom dekonštruuje westernové stereotypy. Prehovormi do kamery si uvedomuje, že je kinematografickým dielom a prifarbeným životopisom, mystifikáciou skutočného bytia texaského sudcu. ___ Príznačná je rezignácia na jasne daného antagonistu a zameranie na čiastkových protivníkov vykreslených skôr v polohe komických karikatúr. V podstate sa proti nikomu nebojuje; najmä vďaka pohoďáckemu Beanovi, ktorý rovnako hladko strieľa ako „johnwaynovsky“ cedí prietrž hlášok cez zuby, je film až selankovito utlmený. Lenivý, ospalý, atmosféricky umiernený a v tempe vyrovnaný (s rovnakou „nezaujatosťou“ je pristupované k zlosynom, k hraniu pokru, k obeseniu, k Beanovej platonickej láske Lillie etc.), zdržanlivo tiahly, flegmaticky nadnesený western, v ktorom je spravodlivosť najviac. Komorné dielo situované s jednou malou výnimkou do niekoľkých desiatok štvorcových metrov. Zároveň film veľmi strohý, a keď povieme, že aj romantický, tak do nej, do tej romantiky, sa mu nechce noriť rovnako intenzívne ako do polôh klasického westernu a paródie, všetko akoby bolo omráčené texaským žeravým slnkom. ___ Vďaka častým odvolávkam na Bibliu, ktorú tu zastupuje zbierka zákonov determinujúca všetok poriadok, a tiež vďaka Beanovej nadnesenej štylizácii do pozície samotného Boha ide až o religionisticky procedurálny rituál. Žiadny lump nie je lumpom „tak úplne“, ale v rámci žánrovej sabotáže sa nepatrne podvracia zažitá antagonistická typológia. Dobré je vypustiť z hlavy striktné definovanie Dobra a Zla, ktoré sú prezentované v až ich archetypálnej „božskej“ polohe. S nadhľadom snímke vlastným sa zároveň ich polarizácia neberie vážne, stiera sa hranica medzi dešperátom a právnou osobou. Nikoho život neoplýva simplifikujúcou jednostrannou charakteristikou, z prostitútok sa náhle stávajú počestné ženy, zo štvancov zástupcovia šerifa. Film tiež pripomína, že mať svoj zidealizovaný vzor, dokonalú „presahujúcu svätyňu“ ku ktorej vzhliadame, je v podstate dôležité, pretože plní funkciu infúzie a často je pre nás „tým jediným východiskovým bodom“. Rovnako ako pre Roya Beana vysnívaná Lillie Langtry, divadelná herečka, ktorú ešte pred 90 rokmi bolo možné reálne stretnúť. () (méně) (více)

Pecival 

všechny recenze uživatele

Sympaticky nezávazné vypořádání se s divokým západem po svém. Bohužel, přes pohodovou odlehčenou atmosféru nesoucí se celým filmem, není na dvě hodiny vtipných momentů dostatek. A filmu chybí zásadnější dějová linie nebo nějaký motiv. A tentokrát to nezachránil ani Paul Newman (nečekal jsem, že to někdy řeknu), ale jeho věčně nalitý, podivně klátící se soudce ve mě příliš sympatií nevzbuzoval. ()

Šakal 

všechny recenze uživatele

Once upon a time in Texas (near river Pecos) očima J. Hustona resp. J. Milliuse aneb jak to tenkrát (na divokém západě) skutečně chodilo. Anebo ne? Who knows... „Bude tu (nový) zákon, bude tu mír. A je mi jedno, koho kvůli tomu budu muset zabít“. Tak dlouho jste psancem, až vás to, (i) celkem pochopitelně, jednoho dne omrzí a vy si řeknete, proč to také nezkusit „na druhé straně barikády“. Prohlásíte se za „právo“ (resp. jeho prodlouženou ruku) a začnete jednat resp. konat. Má to však jeden háček. Nedostatek obžalovaných resp. (předem) odsouzených resp. pověšených. A tak si přizvete na pomoc partu morálně bezůhonných zástupců, kteří vám za nepatrný obnos (úplatek) ochotně viníky obstarají a donesou „až k nohám“. Ostatně takováto země, posetá psanci, plná příležitostí, k tomu přímo vybízí a zákon (v městečku Vinegaroon) mluví zcela jasně. Trest za krádež whisky....pověšení, trest za to, když nedáte soudci podíl z loupeže.....pověšení, trest za zneuctění jména (herečky) Lillie Langtry.....zastřelení a pověšení. Nezbývá (pokud si každý dosadíte „tu svou Lillie“) než souhlasně přikývnout, max dodat AMEN. Osobně mám přece jenom radši tuhle http://www.csfd.cz/film/2515-nesmiritelni/ Eastwoodovu (ryze syrovou) demýtizaci divokého západu než tuhle (lehce) cynicky humornou, byť s nadhledem Hustonovi vlastním, (kdy zejména zvolnění ve druhé polovině, snímku dvakrát neprospívá), nicméně závěrečný poker s vostrejma to u mě překlápí do nezapomenutelné roviny. Neboť, konec dobrý....všechno dobré aneb „For Texas and Miss Lillie“. P.s. Paule, souhlas, zpívat opravdu neumíš, v tom jsme zajedno. Herec „par excellence“, ale když už (žlutou) růži z Texasu, tak pouze a jedině (tu) od Waldy.... :-) p.p.s. M. Jarre umí, to bez debat! ()

Galerie (49)

Zajímavosti (9)

  • První filmová role Victorie Principalové a Steva Kanalyho. Oba později proslavil seriál "Dallas" (1978). (džanik)
  • Skutečný soudce Roy Bean (Paul Newman) žil v letech 1825–1903, zemřel tedy poněkud dříve, než ten filmový. (bjh)
  • Victoria Principal byla v roce 1973 za svůj výkon nominována na cenu Golden globe award v kategorii Objev roku. (Terva)

Související novinky

Zemřel herec Ned Beatty

Zemřel herec Ned Beatty

14.06.2021

Včera v kalifornském Los Angeles opustil filmový svět americký na Oscara nominovaný herec Ned Beatty. Bylo mu 83 let. Rodák z Kentucky, kterého si mnozí diváci jistě vybaví třeba jako Otise, věrného… (více)

Reklama

Reklama