Reklama

Reklama

Zločiny Velké Prahy

(seriál)
Česko, 2021, 11 h 3 min (Minutáž: 63–69 min)

Režie:

Jaroslav Brabec

Kamera:

Pavel Berkovič

Hudba:

Jan Ponocný

Hrají:

Jaroslav Plesl, Jiří Langmajer, Denis Šafařík, Lenka Vlasáková, Sabina Rojková, Darija Pavlovičová, Lucie Žáčková, Miroslav Táborský, Jiří Bartoška (více)
(další profese)

Epizody(10)

Obsahy(1)

Dne 1. ledna 1922 došlo ke sloučení centrální Prahy s třiceti osmi městy a obcemi, které ji obklopovaly. Vznikla tak Velká Praha a pražská státní policie začala pracovat tam, kde dosud působilo jen četnictvo. Byl to prostor méně bohatý a vznešený, ale o to pestřejší a živější. Velká Praha byla tvořena nejen klasickou městskou zástavbou, ale i vesnicemi, lesy, zemědělskými statky, továrnami, bohatými vilami i chudinskými slumy. Hlavní postavou je inspektor Budík, muž velmi lidský, zmítaný nectnostmi i slabostmi, nicméně také mimořádně bystrý, všímavý a především schopný velké psychologické exhibice, kterou se vyznačují slavní detektivové. Zmítá se ale územím Velké Prahy - ani městem, ani venkovem - odsunutý z centra města bank, restaurací, divadel, která tak miluje. Stále elegantní se brodí v blátě a hnoji předměstí a soustřeďuje svůj mozek na nečekané zkratky a obraty. (Česká televize)

(více)

Recenze (110)

NinadeL 

všechny recenze uživatele

10/10 Vhledem k tomu, že se dříve to naše slavné období první československé republiky (1918-1938) stereotypně zobrazovalo jen z pohledu konce, nikdy nechyběla hrozba nacizmu a atmosféra předčasného konce byla klíčem, jak ty prvorepublikové příběhy vyprávět, jsou Zločiny Velké Prahy dílem pokrokovým. Společně s První republikou (která sice předčasně skončila už v roce 1931) a Četníky z Luhačovic (kteří začali hezky pozvolna v roce 1919) jsou Zločiny Velké Prahy (vsazené do roku 1922) příspěvkem k moderní dramaturgii, která se najednou 20. let nebojí a neignoruje je. A to samo o sobě je jednoduše skvělé. Pořád ještě se vyrovnáváme s pohledem na masarykovskou republiku z hlediska státní kinematografie a televize, která cíleně zobrazovala jen negativní stránky ve snaze utužit názor, že dneska se máme přece mnohem líp. Takže za zásadní změnu tleskám, k samotnému seriálu mám jen smířlivý komentář o tom, že příště to snad bude lepší, když se v ČT teprve učí nové řemeslo. Potenciál ohromný, jednotlivé případy slabé, nějaká zásadní rámcová linka chybí, takže to hlavní, co můžeme sledovat je maďarská domácnost bývalé šlechty, mladá láska na zapřenou a jedno sociální drama jak vystřižené z Kmínkova Zlatého ptáčete. ()

Haniczka 

všechny recenze uživatele

Kdo má rád první republiku a tehdejší reálie, včetně architektury, umění, nábytku, talířků, tabatěrek, oblečení a dalších parafelnálií, tento seriál bude pro něho fetišistickou záležitostí. Kriminálního je v něm o trochu méně, ale koukatelné to je. Chtělo by to možná víc humoru mezi hlavními protagonisty, ale chápu, že postava Budíka je většinu času spíše frustrovaná než spokojená. Plesl je sice vynikající, ale jeho figura, tak jak je napsaná, poněkud časem ztrácí na zajímavosti, nevyvine se ze své "rakouské frustrace" v deseti dílech prakticky nikam. A to je škoda. ()

Reklama

Skuby47 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Krimiseriálů historického typu u nás existuje řada a nutí diváka ke vzájemnému srovnávání. Já si seriály Hříšní lidé či Panoptikum města pražského, Četnické humoresky i seriál Četníci z Luhačovic cením daleko více v porovnání s touto krimisérií. Tento seriál mne neoslovil, je takový depresivní, ponurý, studený, temný, šedivý, neosobní, strohý, smutný a nevím jaké další přívlastky bych k němu přiřadila. Odehrává se převážně ve tmě, chybí mu lehkost a humor. Je natolik nudný, že mne nevtáhl do děje a dokonce mne přestalo zajímat v některých dílech rozuzlení, kdo je pachatelem zločinu. Žádná z postav mi není blízká, protože není přirozená i policajti jsou příliš komisní. Pokud by měl do příběhů vnášet humor mladý vyšetřovatel Šafařík či proutník Langmajer, tak to moc nevyšlo. Šafařík je postava spíše tragická a Langmajer trapná. Teď nemám na mysli herecké výkony, ale charakter postav v příběhu. ()

boni 

všechny recenze uživatele

Ve výsledku zklamání, těšil jsem se alespoň na něco jako byli Četníci z Luhačovic, tajně jsem doufal v kvalitativní přiblížení k Četnickým humoreskám... a dostal jsem, ani vlastně nevím. Skvělé herecké obsazení, průměrné zápletky, chudou výpravu a příšernou kameru. Od velkého projektu veřejnoprávní televize bychom měli právem očekávat více. ()

topi 

všechny recenze uživatele (k tomuto seriálu)

Tenhle seriál se minul s účinkem. Místo kriminálních případů, vzbuzujících v divákovi zvědavost se zvrtnul k telenovele, která by patřila na TV Nova nebo na TV Barrandov. Není se čemu divit, když na scénářích pracovali čtyři lidé a všechny příběhy v sobě ukrývaly podobné zápletky bez nějakého výrazného napětí. V mnoha případech zcela postrádaly logiku. Místo napětí se seriál zaměřuje na rodinné vztahy vyšetřující trojice, což je největší problém tohoto mišmašu. Ale nejen to. Charaktery jednotlivých postav jsou spíše k pláči a žádná chemie mezi nimi nefunguje. Výprava je sice pěkná a načančaná, někdy však zbytečně nasvícená a ještě k tomu kolikrát neodpovídající dobovým reáliím. Kamera se snaží všemožnými úhly a nájezdy být moderní, ale záběry jsou víceméně otravné. Postsynchrony jsou v mnoha případech nesrozumitelné a málo slyšitelné. Hudba je strašná, v každém dílu skoro stejná a nudná, bez jakékoliv invence. Úvodní znělka mi už ke konci lezla krkem. Já jsem se na Zločiny Velké Prahy moc těšil, takhle nudnou a bídnou podívanou jsem teda nečekal. Jen když srovnám radu Vacátka a jeho mordpartu ze Čtyřky s těmito atrapami policajtů, nemůžu se ubránit povzdechu. Hříšní lidé měli úroveň i humor, grácii, cit a porozumění pánů Boušeho, Brůžka, Mrázka a lidského Vacátka, filmový štáb lpěl na každé maličkosti a to vše se do seriálu promítlo, hudba Zdeňka Lišky čarovala další obrazy. Tyhle zločiny nemají ani pětinu atmosféry z Hříšných lidí, o nějakém zajímavém ději nebo námětu ani nemluvě. Jaroslav Brabec bohužel začíná taky už senilnět. Zbytečně ztracených dvanáct hodin času. ()

Galerie (182)

Zajímavosti (61)

  • Záběry z pitevny vznikaly v Poštovním muzeu. (ČSFD)
  • Dům inspektora Budíka situovali filmaři do Salvátorské ulice na Praze 1. (Česká televize)
  • Prvních 10 epizod se natáčelo 130 dnů. Režisér Jaroslav Brabec nosil podle svých slov v hlavě záměr na podobný seriál 25 let. (klukluka)

Související novinky

Finále Plzeň je! Od 25. do 30. září

Finále Plzeň je! Od 25. do 30. září

15.09.2020

Ačkoli je podzim, Finále Plzeň je! I přes složité jarní období se organizátoři rozhodli největší plzeňský filmový festival nezrušit, ale pouze přesunout. Během šesti dnů včetně prodlouženého víkendu… (více)

Reklama

Reklama