Reklama

Reklama

Proces s vedením protistátního spikleneckého centra

(seriál)
všechny plakáty
Československo, 1952, 420 min

Recenze (2)

Véča odpad!

všechny recenze uživatele

Pod nekonečnou ubíjející monotónností dlouhých statických záběrů ze stále stejných úhlů pohledu doprovázených naučenými a prázdnými frázemi se schovává hnus a absurdita minulého režimu v raných padesátých. Na rovině explicitní tupé a patetické blábolení zúčastněných komentátorů a soudců o bandě vyvrhelů, trockisticko-titovských sionistických zrádcích, obhajoba zaměnitelná s obžalobou a odsouz... sorry obžalovanými bez emocí pronášené fráze s žádostí o trest nejvyšší. Ale propaganda se dělá pro cílovku vymezenou místem a dobou, u jiného diváckého segmentu pak podobné žvásty nemohou mít nějaký vážný účinek. V rovině implicitní pak materiál pro psychologickou studii o totálním rozkladu osobnosti u zúčastněných - veškerá gesta, mimika a způsob mluvy naprosto neživotné a sehrané. Ale paradoxně jak sám soudruh Slánský prohlásil na slavnostním zasedání ÚV KSČ k 30.výročí založení KSČ dne 17. května 1951 - „Odhalením a odstraněním záškodníků, nehodných a cizích živlů se strana vnitřně upevňuje, zvyšuje důvěru v širokých masách lidu, učí členy strany i široké vrstvy pracujícího lidu zvýšené revoluční bdělosti vůči třídnímu nepříteli." Zatímco u jiných propagandistických filmů můžete s odsuzovanými a dehonestovanými (proces s Horákovou, páter Toufar) sympatizovat a litovat je, u Slánského spikleneckého centra to tak úplně nejde. Absurdní horrorové drama viděno na webu Národního archivu ČR ()

pursulus 

všechny recenze uživatele

A ještě si odplivnout.¬         Historická hodnota natočených procesů z 50. roků 20. storočí, s lidmi obžalovanými ze závažné protistátní činnosti, je mimořádná. Je ovšem důležité znáti pozadí těchto procesů, míti vědomí o prostředcích, kterými byli ti lidé dotlačeni k výpovědím podobným čtení automatu. Z množství dobových dokladů je veřejnosti asi nejvíce přístupná dokumentární kniha jednoho z doživotně odsouzených, "Doznání" Arthura Londona.¬                 Chladné oko kamery, bezcitové prostředí, každý hraje dobře svoji úlohu. Citových výstupů není třeba, pro veřejnost to je nejpůsobivější právě takto: chladně, jasně, jednoznačně až k oprátce na Pankráci... ()

Reklama

Reklama