Reklama

Reklama

Princ a tanečnice

  • Velká Británie The Prince and the Showgirl (více)
Trailer

Obsahy(1)

I pranepatrné události mohou mít dalekosáhlé důsledky - odehrají-li se v pravý čas a na pravém místě. V roce 1911 byla takovým jazýčkem na vahách evropské rovnováhy (alespoň podle tvůrců naší komedie) malá balkánská zemička jménem Carpathie, vlastnící, bůhví proč, čtvrtou nejlepší armádu v Evropě. Je nasnadě, že její odklon od jednoho bloku a příklon ke druhému by mohl křehkou evropskou rovnováhu pořádně ohrozit. Není tudíž divu, že návštěvě početné carpathské delegace, přijíždějící do Anglie na korunovaci krále Jiřího V., musí být věnována náležitá pozornost, a jejím členům musí být splněno každé přání ještě dříve, než je vysloví. A přeje-li si nejmocnější muž Carpathie, velkovévoda Karel (takto princ regent) strávit noc ve společnosti půvabné muzikálové tanečnice, není o čem přemýšlet. Má to ovšem drobný háček. Neboť tou vyhlídnutou tanečnicí je na britský vkus poněkud příliš svérázná Američanka, které se představa, že by měla posloužit k nezávaznému rozptýlení Jeho královské Jasnosti, vůbec nezamlouvá... Snímek, jehož předlohou se stala divadelní hra Terence Rattigana z roku 1953 The Sleeping Prince (česky pod názvem Jeho výsost subreta v roce 1991), svedl na plátno dvě výrazné herecké osobnosti své doby. Laurence Olivier, tehdy již svého druhu ikona britského divadla i filmu, hodlal "oživit" své herectví dotykem s mladou hvězdou, Marilyn Monroe, pro kterou byl Princ v jejích třiceti letech již pětadvacátým filmem, doufala prorazit v Evropě. Jejich osobní setkání nebylo ovšem nejšťastnější a vzájemná spolupráce byla poznamenána mnoha konflikty a nedorozuměními. Oliviera dokonce znechutila natolik, že se dalších téměř 13 let vyhýbal filmové režii. Nic z toho se však naštěstí nepřeneslo na filmové plátno. Vzniklo půvabné, nestárnoucí dílko, plné jemného humoru i ironie, jehož oba protagonisté tu dostali další příležitost prokázat celou šíři svého talentu. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (38)

andrii 

všechny recenze uživatele

Páv a labuť. Sir L. a Lady M. Krok za krokem. Ke špičkám. Panenka - "mašlička," s psaníčkem. Do klopy župánku, pro letní noc, svatojánský sen v růžovém salónku. Po parketu pluje s elegancí lotosového květu. Perlí v zátylku, saténovém modýlku. V laskonkové toaletě, přirozeně, v urozeném protokolu aristokracie. ()

pankreminek 

všechny recenze uživatele

Marilyn Monroe + Laurence Olivier = lepší to ani bejt nemůže. Marilyn je tu tak krásná a roztomilá, až se mi z toho při každém sledování filmu točí hlava (a to prosim pěkně nepřehánim). Úžasně zahrané oběma. To co tady nasral pan Oskar je snužka krásně seskupených hoven, tak se nenechte odradit kvůli jednomu "odborníkovi" (pozor má fejsbůkovou stránku s názvem KLASICKÝ HOLLYWŮD), co si dokonce i někde dokázal přečíst, že s Marilyn byly během natáčení problémy. Že z toho pak pokaždé vyleze čistá filmová magie a že do ní od začátku rýpali a znemožňovali ji, ať už přišla na jakýkoliv plac, na to už pán asi sere. Krom toho nechápu, jak přišel na to, že tohle je považováno za její nejlepší herecký výkon, to se říká o Zastávce v Kansasu jen pro informaci, i když tenhle patří rozhodně k úplné komediální (a ne jen to) špici celé kinematografie. ()

Reklama

Radko 

všechny recenze uživatele

Filmy majú plniť sny. A mne sa jeden splnil - na jednej večer som sa stal súčasťou stredoeurópskej krajiny, zvanej Karpatia. Regent Karpatie bol síce despotický náfuka, no nevadí. Márnomyseľné ego Karpatského egészségedre dokázala však ukočírovať jedná naivná americká platinovo blonďatá herecká divadelná kráska. Nezanedbateľnú úploha však zohrala i vládcova nahluchlá, o 40 rokov staršia manželka, podozrievajúceho každého novo sa zjaviaceho človeka za anarchistu. Sen sa splnil, Karpatia sa kolektívne pobavila. Môžeme zhasnúť svetlá. A vydať sa napríklad na ohlásenú studenú večeru k panovníkovi, zahriať mu nožičky a ručičky. A za odmenu v náručí mocnárskeho zástupcu Božieho na Zemi dostať nejakú bezvýznamnú tretku, ako podpísanú fotografiu či ešte bezvýznamnejšie mašličkové fialové vyznamenanie. ()

Oskar 

všechny recenze uživatele

Sympatická, ale věru nenáročná konverzačka. Bylo zaděláno na víc. Nesouhlasím, že jde o nejlepší herecký výkon Marilyn Monroe, jak se někdy tvrdí. Nebo jinak - její nejlepší možná, ale dostatečný určitě ne. Zápletka o dívce, která se má stát jednorázovou večerní společnicí arogantního zazobance, jenže ne a ne včas odejít, představuje vděčnou dramatickou situaci, na níž se dá postavit i něco tak nádherného jako Pension pro svobodné pány. S jiným obsazením. Iva Janžurová v Pensionu zahrála Andělu jako dívku, která se nechce hned tak vrátit k životu pouliční holky, a tak předstírá opilost a svůj odchod podmiňuje dalšími a dalšími odměnami od Abrháma ve snaze z tak výhodné situace vytěžit maximum. Totéž nabízela i role tanečnice v tomto filmu, jenže Marilyn zjevně neměla dost důvtipu, aby to v ní objevila a zahrála. Nakonec se o toto vyznění stará sám Olivier. Vzdor své pověsti místy docela tlačí na pilu a dělá z velkovévody nesympatičtější individuum, než je nutné, aby to vyvážil. Ostatně - historky o tom, jak nedokázal přimět Marilyn říci jednu holou větu bez nápovědy za kamerou, jsou pověstné. Přesto všechno je to vcelku zábavný film. Pro ty vtipné dialogy, postavu velkovévodovy hluché tchyně a dokonce i pro český dabing - František Němec je mistrem tohoto žánru. 60% ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

The Prince and the Showgirl patří mezi ty filmy z 50. let, které mají vysloveně zajímavé zákulisí. Samozřejmě pro širší veřejnost byl jeho kontext znovu objeven až u příležitosti premiéry filmu My Week with Marilyn, který je nostalgickým zpracováním jedné romance ze studií Pinewood. Ve skutečnosti šlo o zajímavé setkání nad hrou Terence Rattigana The Sleeping Prince: An Occasional Fairy Tale z roku 1953. Hra byla napsána u příležitosti korunovace Alžběty II., odehrává se v roce 1911 a vcelku roztomilým způsobem karikuje tehdejší politiku a zároveň je skvělým londýnským bedekrem. Samozřejmě tento aspekt lépe vyzní ve filmu, na divadle mají prim jistřivé dialogy. Marilyn Monroe koupila autorská práva pro svou nově vznikající produkci a požádala Laurence Oliviera, režiséra a představitele hlavní role z prvního nastudování, aby svou roli zopakoval a režíroval i film. Tuto skutečnost ve své době poněkud zastínilo senzační manželství Monroe a Arthura Millera a do dnešních dnů zůstalo mnoho klevet. Jaký je ale výsledný film ve skutečnosti? Jeden z nejméně typických filmů pozdní kariéry Monroe, téměř mechanické překlopení divadelní rutiny, které se snaží co nejvíce vytěžit s jejího kouzla, Olivierovi pověsti a Technicoloru. ()

Galerie (46)

Zajímavosti (14)

  • Marilyn Monroe (Elsie) naliehala, aby počas natáčania zariadili aj vedľajšiu izbu pre jej učiteľku herectva Poolu Strassbergovú. (AdamCritic)

Reklama

Reklama