Reklama

Reklama

Rammstein: Deutschland

(hudební videoklip)

Obsahy(1)

Deutschland je první singl vydaný ze sedmého studiového alba s názvem „Rammstein“ německé metalové kapely Rammstein. Klip natočil německý režisér Eric Remberg, který používá umělecké jméno Specter Berlin. Ve videoklipu vidíme všechny členy kapely společně se symbolem německého lidu, tzv. Germánií, kterou si zahrála německá herečka afrického původu Ruby Commey. Všichni protagonisté se postupně pomocí červeného laserového paprsku chronologicky přenášejí do různých krvavých a násilných historických etap německých dějin. Vše začíná u germánských kmenů a jejich vítězství v Teutoburském lese, pokračuje to ve středověkém honu na čarodějnice, událostmi mezi první a druhou světovou válkou, holocaustem, teroristickým obdobím Frakce Rudé armády a končí to v 80. letech před pádem Berlínské zdi, kdy se přeneseme do budoucnosti, kde vesmírná kapela vezme spící Germánii ve skleněné rakvi do neznáma. (Trajektt)

(více)

Recenze (37)

Lukoboss 

všechny recenze uživatele

OK, hudebně to možná není nic extra, ale klip jako takovej je normálně krátkometrážní velkofilm. Několik dějů, několik historických a důležitých okamžiků Německa, k tomu samozřejmě velká provokace, nadsázka, nemalá výprava a nad tím vším černoška jménem Germania. Musím říct, že jsem hodně dlouho neviděl takhle propracovanej klip, kterej je potřeba si pustit několikrát, abyste to všechno pochytili. Po deseti letech opět úder do černýho... ehm, opatrně s tím slovem. ()

Fender 

všechny recenze uživatele

Hudebně výborné a klip jako takový je skvělou prohlídkou do minulosti Německa. Při prvním shlédnutí videa jsem si říkal, jak je skvělým nápadem udělat takovou menší cestu do historie Německa, že jsem ani neočekával, že by nějaká kontroverze nastala, ve videu nic vadného jaksi nenacházím. Avšak dnešní pošahaná korektnost se zase ozvala a já se nestačil smát. Opravdu stále nemohu pochopit, co je na tomto klipu tak vadného, pointa je jen o vykreslení historie Německa a co se týče nacismu, ten do té historie bohužel také patří, o jeho propagaci zde nejde proboha. Myslím, že text skladby jaksi vysvětluje vše a lze z něho jasně pochopit, o čem to vlastně je - poukazuje na lásku ke své vlasti, ale zároveň projevuje lítost nad jejími provedenými chybami (nacismus). ()

Reklama

NinonL 

všechny recenze uživatele

Nejsem znalcem ani fanouškem skupiny Rammstein a nemám nijak v oblibě sledování hudebních klipů. O tomto klipu jsem se dočetla kdesi, byl tam i rozebrán děj. A musím říct, že mě fascinoval. Taková hloubka, taková síla, která nás provede historií Německa od dob prastarých Germánů, kteří uctívali temná božstva, přes středověk, druhou světovou válku až po temný dnešek. Asi se občas na nějaký klip kouknu, abych byla trochu v obraze. Jak je vidno, o dost přicházím. ()

Isherwood 

všechny recenze uživatele

Černá kněžka Germánia pluje prostorem i časem a nechává se vzývat šesticí uctívačů. Tohle už není videoklip, to je desetiminutová nálož, která vydá za 2 celovečeráky. Vizuální stylizace dějinné marnosti takhle naposledy vynikla u Field in England, kterého si osedlal technokratický jäegermeister, a spirituální náboj to má jak This is America. Jasně, je to čirá provokace, ale ta Rammstein provázela i tehdy, když jim ještě nekoukaly šediny z řídnoucích vlasů. České zpravodajské titulky plní pruhovaná pyžama postávající pod oprátkami na dvoře koncentračního tábora, ale tak laciné to není. Moment vzdoru napříč dějinami je střihová dokonalost, která stíhá emoce s urputností vlčáka. Nepopírám ale, že za kompletní dějepisnou referenční příručku seženu potkaní flek u klerikálního feastu. ()

pursulus 

všechny recenze uživatele

A všimněte si, že nekřičím: Rammstein!¬         V sousedním Německu je leccos mohutnější než u nás: automobily Mercedes-Benz, řeka Rýn, dálniční síť, mzdy uklízeček a elektrikářů; snad jen ty ředitelů bankovních poboček jsou si blízké. Tak trochu to platí i o německých "Kabátech", Rammsteinech — hudební skupině hrající industriální metal, s poněkud přeceňovaným hodnocením v Německu i v Česku, ostatně stejně je přeceňován (alespoň u nás) i Kabát. Ono přecenění záleží, ve stručnosti, ve fanoušky umělém vyhnání průměrné kvality; špičkové písně jsou sice mimořádné, to ale neplatí o většinovém zbytku produkce; to se týká jak textů, tak i hudebních nápadů.¬                 Protože si dokážu vychutnat to nejlepší z Kabátů, zkusil jsem se podívati na zoubek i Rammsteinům, tentokráte v podobě hudebních videoklipů, z nichž řada jich je přeložena do češtiny na i-stránkách Videa česky. Koncerty by mi totiž celé seznamování prodražily, nehledě k dalšímu souběhu okolností; také se nedá říci, že jsou mi koncertní akce, na kterých vybuchují rachejtle, dostatečně blízké na to, abych se o přítomnost na nich vážněji zajímal.¬                 Shlédl jsem proto čtyři skladby, vybrané namátkou až na "Deutschland", kterou jsem si vybral jako první a záměrně, protože mě sama o sobě zajímala. Vzájemná závislost, korelace mezi hodnocením uživatelů na ČSFD a mezi mým hodnocením, není malá: více hvězdiček jsem dal tam, kde i ostatní přidaliy ("iy" bude míti zvláštní znak, povinný ve všech abecedách států Evropské unie; očekává se, že jeho nepoužití ve veřejném projevu i tvorbě bude se trestati pokutou několika desítek eur; ale my v té době už v EU nebudeme, tak nás to trápit nemusí). Pojďme se ve zkratce podívat na ony skladby.¬                 Všechny jsou — podle očekávání — profesionálně zpracovány. V těch horších není spojení formy a obsahu vyznačující smysluplnost a významovost nijak závratně vysoké, jde o klasickou hru "na účin" mezi tvůrcem a divákem, často také o řízenou a záměrnou provokaci. V těch lepších se ona hra a provokace úročí, přesah námětu je podařený a provokace zastíněna.¬                 "Sonne" z r. 2001 připomíná skladbu Kabátů "Dole v dole" (2003) s osvěžující "Sněhurkou" a pro ctitele erotické "Sněhurky a sedmi trpaslíků" půjde o zcela mimořádný divácký zážitek.¬                 "Ich will" z téhož roku ovládne mysl všech žíznících po světské spravedlnosti.¬                 Skladbu "Rosenrot" z r. 2005, jakési folklórně-náboženské vytržení spojené s bičováním vlastního těla bych označil za poněkud méně podařenou, podle mého tady provokace cílená na církev přehlušuje poselství samo.¬                 Na konec jsem si ponechal opravdovou lahůdku — je to "Deutschland" z r. 2019, nadprůměrně dlouhá skladba, do níž autoři vměstnali opravdu hodně z německé historie. Symbolistní dílo má nadprůměrný střih, hodně dobrou hudbu a velmi dobrý scénář; provedením tedy opravdu asi na známku nejvyšší. (Poznámka: v tomto komentáři uživ. 'Olafson' najdete odkazy na analýzu tohoto videoklipu a různé názory na něj.)¬                 Celkově mě shlédnutí oněch čtyřech skladeb překvapilo: čekal jsem větší průměrnost, leč dostalo se mi kvality v míře, kterou jsem neočekával. Snad jen té výjimečnosti je jako všude jinde, je to vzácné koření. Ale když se něco povede, stojí to prostě za to. Deutschland! () (méně) (více)

Zajímavosti (1)

  • Nejproblematičtější složkou videoklipu je pasáž, v niž kapela vystupuje v roli vězňů koncentračního tábor, za nimiž míří k nebi hitlerovské rakety V2. Vše ještě stupňuje pasáž, kde zpěvák Till Lindemann zpívá: „Deutschland, Deutschland über allen,“ neboli: „Německo, Německo nade všemi.“ Podobnost s původními slovy německé hymny (deutschland deutschland über alles) zneužité nacisty samozřejmě není náhodná. (TheSlezy)

Reklama

Reklama