Režie:
Petr SchulhoffScénář:
Petr SchulhoffKamera:
Emil SirotekHudba:
Pavel BlatnýHrají:
Rudolf Hrušínský, Hana Brejchová, Vladimír Ptáček, Jana Vaňková, Ilja Prachař, Libuše Holečková, Michal Kožuch, Milada Ježková, Luděk Nešleha (více)VOD (2)
Obsahy(1)
Autorský film Petra Schulhoffa navazuje postavou majora Kalaše na film Vrah skrývá tvář. V naší kinematografii tyto snímky představují zásadní počin v detektivním a kriminálním žánru a to nejen let šedesátých. Všechny detektivky se opírají o skutečné případy a vyznačují se skvěle vybudovanou tíživou atmosférou, umně vykonstruovanou zápletkou i výbornými hereckými výkony, kterým vévodí Rudolf Hrušínský v postavě majora Kalaše. Po stopách krve vypráví o nesnadném pátrání kriminalistů po sexuálně úchylném vrahovi dětí. Film splňuje všechny požadavky detektivního žánru: napínavost, pátrání po vrahovi probíhá po řadě linií a vede k několika podezřelým, zatímco vlastní pachatel zůstává až do samotného závěru skryt a v jeho odhalení nechybí potřebný moment překvapení. Pro většinu postav si Petr Schulhoff cílevědomě vybral méně známé herce, jejichž velmi dobré typy dodaly jeho filmu rys autentičnosti. (Česká televize)
(více)Recenze (264)
,,Cikáni většinou nevraždí své děti. Na to nejsou dost civilizovaní." Ponurá kriminálka s R.Hrušínským v roli majora Kalaše. Nemůžu si pomoct, ale mně se jeho výkony z filmů 60.let slévají v jeden - skvělý. Zavřu oči a slyším pana Kopfrkingla, otevřu je a vidím Kalaše. Černobílá kamera světel a stínů spolu s hudbou dodávají snímku až mrazivé strašidelnosti. Divák je záměrně veden k různým pachatelům, aby ho nakonec odhalil až Kalaš. Potěšily Milada Ježková i Hana Brejchová (zvláštní, má stejný hlas jako sestra Jana). Ani po opakovaném zhlédnutí film nenudil a nezklamal. ()
Naše nejlepší kriminálka!!! Pěkně temná a místy i hororová....Rudla Hrušínský jako Major Kalaš je nepřekonatelný! A dobrý je jeho poznatek : " Cikáni obvykle nevraždí děti svého kmene, na to nejsou dost civilizovaní. " Dnes kdyby se to objevilo ve filmu, tak už by to bylo specifikováno jako rasistická věta...Petr Schulhoff prostě uměl točit jak kriminálky tak super komedie!! Bezvadnej řemeslník...Pochmurná je i hudební stránka brněnského skladatele Pavla Blatného. ()
Výborná detektivka s majorem Kalašem, který se tentokrát musí obejít bez svého spolupracovníka Vargy (Radoslav Brzobohatý). Petru Schulhoffovi se podařilo vytvořit neuvěřitelně temnou, depresivní až děsivou atmosféru. Jeden z nejlepších českých detektvních snímků a zároveň nejlepší film Petra Schulhoffa. ()
Pět hvězd je málo....Takhle má vypadat perfektní detektivka. Proto se na ni můžete podívat i několikrát, přestože víte, že vrahem je.....Naopak, teprve, když se oprostíte od toho napětí, můžete si vychutnat i ostatní složky filmu. Sedí srovnání s Gabinovým Maigretem. V současné době se detektivek točí jen velmi málo, dobrých ještě míň a u nás už vůbec ne.Pan Hrušínský je neskutečný, když si vezmete, co všechno a jak hrál! Stačí Švejk a Spalovač mrtvol...A jak byl krásnej, když byl mladej (Hostinec u Kamenného stolu). ()
Poctivá kriminálka, jejímž autorem je sám režisér. Psychologicky propracované postavy. Rudolf Hrušínský v roli majora Kalaše přesvědčivý profesně, i lidsky (ve vztahu k Vlastě - Haně Brejchové). Ve chvíli, kdy Kalaš vyslýchá Fojtovou (Jana Vaňková),tak se okruh podezřelých zmenšuje. Hudba: Pavel Blatný. ()
Galerie (17)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (4)
- V momentě, kdy Kalaš (Rudolf Hrušínský) dostane od Vlasty (Hana Brejchová) na stůl pivo, má pěnu až po okraj sklenice. Při střihu kamery a pohledu na dvůr má však pěnu rázem spadlou. (Karkanoid)
- Původně zvažované názvy filmu byly „Krev“ nebo „Vrah na volné noze“. (Gastovski)
- Příběh byl inspirován vraždou jedenáctiletého Josefa Neumanna. Čtyřiadvacetiletý Jaroslav Papež se s chlapcem seznámil v pražském kině Metro, kde muž pracoval jako promítač. Papež chlapce nalákal do promítací kabiny pod záminkou zhlédnutí nepřístupného filmu Komisař Maigret zuří (1963). V kabině pak Papež chlapce zneužil a následně do něj začal bodat. Ve stejný moment sledovali promítaný film i diváci v sále. Protože však během běsnění došlo k přerušení filmového kotouče a nic netušící diváci začali nespokojeně pískat, Papež se k dokonání vraždy vrátil později. Mrtvé tělo dítěte následně schoval v šachtě pod promítací kabinou. Jaroslav Papež byl dopaden pět dní po vraždě a během procesu byl odsouzen k trestu smrti. (eleonnore)
Reklama