Režie:
Robert WiseScénář:
Harold LivingstonKamera:
Richard H. KlineHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
William Shatner, Leonard Nimoy, DeForest Kelley, James Doohan, George Takei, Walter Koenig, Nichelle Nichols, Majel Barrett, Persis Khambatta (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Dobrodružství začíná, když neidentifikovaný mimozemský vetřelec zničí flotilu klingonských křižníků. Kapitán James T. Kirk se hrdinně vrací do čela nově ztransformované lodi U.S.S. Enterprise, kde převezme velení. Toto dobrodružství odstartovalo jednu z nejdéle běžících filmových franšíz všech dob s hereckým obsazením původní série Star Trek, včetně Williama Shatnera, Leonarda Nimoye, DeForesta Kelleyho, George Takeie, Nichelle Nichols, Waltera Koeniga a Jamese Doohana. (Magic Box)
(více)Videa (1)
Recenze (303)
Ježišmarja, jak mě ta namachrovaná uhlíková jednotka, co si říká kapitán Kirk, sejří! Ta jeho povýšenost a přesvědčení, že do potahu velitelského křesla smí prdět jen on.. Evidentní inspirace Kubrickem a zároveň údiv, jak o jedenáct let starší vesmírná odysea předběhla svým technickým zpracováním dobu. Nutno poznamenat, že první celovečerák pro trekkies sám slouží jako inspirace pro budoucí tvůrce sci-fi (design vetřelčí lodě byl zjevnou předlohou pro tu mimozemskou v Independence Day). Zajímavým paradoxem, jdoucím proti startrekovým zvyklostem, je to, že nejpůsobivější okamžiky nepřichází při akci či komunikaci postav, ale naopak když posádka mlčí a promlouvá fenomén Goldsmith. Když zjihlý Jim s panem Scottem přilétají k zmodernizované Enterprise, slouží vše jen jako videoklip k pompézní Jerryho hudbě. Ať tak, či onak, pokud ještě nepatříte mezi ty, jenž obklopeni papundeklem, světýlky a kostýmy, ve kterých by se člověk styděl i vynést smetí, cestují galaxiemi za vzdálenými světy, Wiseův film vás může přesvědčit, abyste nastoupili na palubu. „Do vesmíru… Kamkoliv.“ Na místě jeho nadřízených z Hvězdné flotily bych ho za takové pokyny nechal zaplatit pohonné hmoty, frajírka jednoho.. ()
Atmosféra Star Treku, lode Enterprise, temné zákutia vesmíru, úsmevné efekty a ešte úsmevnejšie dialógy (a herci) a fajn námet - to je jedna strana mince. Druhou stranou je rádobypompéznosť a utápanie sa v dlhých nudných statických záberoch. Prestrihať a film má 90 minút a človek si to ani nevšimne. PS: je to len náhoda, že sa Stephen Collins tak podobá na Marka Hamilla??? ()
2001: Odysea Enterprise. Dost velká inspirace überdílem Stanleyho Kubricka je tu patrná na každém kroku (technicky vzato na každém kroku ve vesmírné nicotě, kde jsou všechny kamerové přelety, podlety, kdovíjakélety a scény kdy někdo do kosmu vystoupí tvořeny podle stejného systému, kdy se snaží být monumentálně oslnivé, což Star Treku tolik nejde, a také se snaží využít co nejvíc hudby. Což se daří, protože zdejší hudební motiv je neskutečně skvostný). Ovšem narozdíl od Odysey je první filmová štace Kapitána Kirka a pana Spocka mnohem diváčtější, což se projevuje například tím, že je celý příběh o "čemusi z Neznáma" dovyprávěn do jasného konce a navíc velmi dobře pracuje s dobře známými postavami (Kirt je uvěřitelý a zábavný a Spock ještě stále neparoduje sebe sama). Prostě je to skvělej film a skvělý scifi, hymlhergot. ()
Hodně dobrá uspávanka, řekl jsem si po asi půl hodině filmu, kdy jsem už podruhé sledoval neskutečně vleklou scénu letící lodě v prázdném vesmíru. Ale paradoxně v pozdějších fázích jsem byl právě za tuhle natahovanost docela rád. Po střetu Enterprise s tajemným nepřítelem následují omamná panoramata plná temných odstínů barev a podivuhodných tvarů - víc než kde jinde jsem zde cítil tu gigantičnost vesmíru, jeho nebezpečnost i jeho krásu. Pointu jsem uhodl o něco dříve, ale to bude tou Futuramou. Každopádně určitě to byl tehdy docela zajimavý nápad, i když většina věcí není nějak extra odkrytá ani na konci. Beru to jako takovou filozofičtější odbočku, nejsem si jistý, jestli byl štastný nápad zvolit tohle jako první zápletku, ale pro fandy seriálu to asi roli moc nehrálo. Proti hercům samozřejmě nemohu říct ani slovo, i když dnes mi občas některé výkony tehdejších hrdinů příjdou až zábavné a divadelní. Jako prvnímu filmu, který rozjel ještě větší šílenství, patří 4 hvězdy a pluji vesmírem dál tam, kde se ještě nikdo nevydal. ()
60% - Kde se něco děje? Kde je nějaká zábava? Celý film jsem měl pocit, že ona krásná hudba Jerryho Goldsmithe je to jediné, co tento film křečovitě sune kupředu. Příliš často opakované koukání se na modýlky vesmírných lodí by se bez ní stalo dokonce nesnesitelné. Postavy mě vůbec nepřesvědčily o své opravdovosti, a myšlenka, o které tu všichni píší, se mi zdála pouze prvoplánová a vesmírný porod jsem chápal spíš jako z nouze ctnost (Kubrickova vesmírná soulož za hudby J. Strausse je jinačí kafe...). Při srovnání se Scottovým Vetřelcem (hudba též Goldsmith) z téhož roku vyjde Star Trek po všech stránkách jako chudý příbuzný. Jedná se však o započetí kultovní řady filmů, a to se počítá! ()
Galerie (66)
Zajímavosti (32)
- Jeden z nepochybně nejmilovanějších spisovatelů žánru science-fiction - a skutečný vědec - Isaac Asimov ve své autobiografii "Já, Asimov" vzpomínal: Gene Roddenberry, který se proslavil seriálem Star Trek, mne požádal o radu v souvislosti s prvním celovečerním filmem a já mu ochotně pomohl, protože je to můj přítel. Nežádal jsem ho o žádný honorář, přesto mi nějaké peníze poslal a ujistil mě, že bude moje jméno uvedeno v titulcích. Ještě nikdy jsem v žádných filmových titulcích nefiguroval, takže jsem se šel na ten film podívat. Na konci už se všichni začali zvedat a odcházet, zatímco na plátně se odvíjela nekonečná řada jmen. Sál se sice vyprazdňoval, Janet a já jsme ale vytrvale vyčkávali až do posledního, ÚPLNĚ POSLEDNÍHO titulku: vědecký poradce - Isaac Asimov. Samozřejmě jsem začal hlasitě aplaudovat a zřetelně jsem slyšel, jak někdo v uličce říká: "To je Asimov a tleská svému vlastnímu jménu." Tak se zrodila další historka o mé ješitnosti. (NIRO)
- Natáčelo se od 7. srpna 1978 do 26. ledna 1979 ve Wyomingu a Kalifornii. (Varan)
- Gene Roddenberry si zamiloval hlavnú hudobnú tému tohto filmu natoľko, že ju znova použil v seriáli Star Trek: The Next Generation (1987). (Nekrofil)
Reklama