Reklama

Reklama

Když okradete mafiány, není to loupež – ale sebevražda... Měla to být obyčejná loupež. Banda zlodějíčků se ale dostane do vražedné hry na kočku a myš. V New Yorku se jim totiž podaří okrást italské gangstery, kteří mají naneštěstí pro ně pod palcem celý Harlem. A právě několik členů mafie je během loupeže neplánovaně zamordováno. Zlodějíčci přitom budou mít v patách nejen zuřící gangstery, ale také neúprosné bělošské policisty, jelikož i jejich příslušníci byli během krádeže zastřeleni. Boj o přežití a odplatu může začít... Výtečný a v našich poměrech nepříliš známý thriller s akčními prvky vyniká působivou atmosférou, na hony vzdálenou od stylizované studiové produkce. Režisér Barry Shear si prosadil, aby se kriminální námět natáčel v hodnověrných lokacích na Manhattanu. A stejně bezprostředním způsobem přistoupil k látce také kameraman Jack Priestley, který použil navzdory zvyklostem lehké kamery Arriflex. Pohyblivé vybavení spolu s reálnými lokacemi a nekašírovaným herectvím (uvidíme mj. rázovitého Anthony Quinna) dodaly filmu nezaměnitelný punc syrovosti. Poetiku každodennosti ještě umocňuje téma rasismu, vetknuté už do samotného názvu snímku. 110. ulice tvořila v New Yorku 70. let pomyslnou hranici mezi smetánkou a chudinou, mezi „bílým“ byznysem a zanedbanými černošskými ghetty. Toto třídní napětí se podařilo přinést i do dramatického oblouku filmového vyprávění, jehož svébytnost podtrhuje soulová a funková hudba, v čele se stejnojmennou titulní písní Bobbyho Womacka, která byla ještě nesčetněkrát filmaři využita (Jackie Brownová, Americký gangster). Nemenší měrou je snímek zajímavý svým atypickým žánrovým půdorysem, jenž na jednu stranu vychází z „westernově“ uzpůsobených kriminálek typu Drsného Harryho, na stranu druhou ale nezapře etnické prvky tzv. blaxploitation filmů, a v neposlední řadě v něm najdeme znaky potemnělých „noirových“ detektivek. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (47)

Madsbender 

všechny recenze uživatele

Strhujúci krvavý kriminálny thriller o vyšetrovaní brutálnej lúpeže v obávanom Harleme. Sociálna a spoločenská kritika, napäté vzťahy medzi černošskou a belošskou komunitou na uliciach aj v rámci policajného zboru, korupcia, krvavý stret pouličného a organizovaného zločinu, Anthony Quinn, Yaphet Kotto a Anthony Franciosa. A hromadiace sa mŕtvoly v centre diania. Film trochu trpí zbytočnou dĺžkou a jednoduchším príbehom, ale popri tonách akcie, hereckých výkonoch, brutalite a odkrývania podpovrchového napätia, korupcie a surovosti miestnej mafie to človek takmer ani nezaregistruje. Zároveň to však nie je vďaka tomu, ako sa dotýka pálčivých dobových problémov v otázke rasizmu a ďalších, žiadne béčko. 75% ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Já tentokrát půjdu opět hlavou proti zdi. Film na pozadí loupeže otevírá téma rasismus v New Yorku, o kterém si člověk musí něco načíst, aby pochopil. Až teprve teď, díky zajímavostem, vím co byla a jaký význam měla 110. ulice. Aby snímek zapůsobil ještě víc, je v něm skutečně drsné násilí a potoky krve. Díky novému typu kamery působí tato dost autenticky, ale chvílemi bych ocenil autenticity méně a více filmovosti. A z hereckých výkonů mě zaujal výhradně Anthony Quinn. Hlavního se ale, myslím, podařilo docílit. Poukázat na jiné chování k černochům a bílým. I kriminalisté té doby k tomu tak přistupují a podle toho také s podezřelými jednají, byť v době natočení byla situace nepoměrně lepší než o deset let dříve. ()

Reklama

Goldbeater 

všechny recenze uživatele

Přes 110. ulici je zajímavá kriminálka, v níž se nedočkáme jasně stanovených klaďasů a záporáků jako v mnoha jiných filmech. Děj snímku prožíváme s lidmi, jejichž cíle a způsoby lze morálně napadnout, a proto jde o zcela uvěřitelné postavy, které nepodléhají černobílosti vyprávění. Příběh je tím daleko víc osvěžující a lépe kriticky poukazuje na sociální prostředí, které z poctivých lidí dělá křiváky a z chudáků zabijáky. ()

beso74 

všechny recenze uživatele

110 ulica v N.Y. oddeľuje 2 svety, ten biely reprezentovaný Central Parkom a ten potmavší, ktorý sa rozprestiera ďalej, Harlem. A tam na niečo také ako zákon a poriadok môžte rovno zabudnúť, jediné, čo tu má silu sú peniaze. Trojica černoškov to ale prepískla, ošklbala o peniaze taliansku mafia, pozabíjala zopár jej členov a navyše si to odniesli aj policajti. Výsledok? Všetko čo má ruky, nohy, odznak alebo zbraň sa bude snažiť dostať ich živých či mŕtvych, samozrejme tú hotovosť k tomu. Atmosférická surová kriminálka, kde guľky lietajú ako komáre, krv tečie potokmi ako šampanské na Nový rok a zo všetkých pohľadov na Harlem je viac ako zrejme, akou povesťou je táto štvrť obdarená. Nič iné ako chudoba, špina a beznádej, ktorej sa prispôsobila aj miestna polícia, nachádzajúca sa na výplatnej páske miestnej mafii. A k tomu všetkému rasizmus, xenofóbia a strach zo staroby, to všetko v parádnej sedemdesiatkovej blaxploitation... ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Asi máme všetci zafixovaný New York ako jedno z filmovo najfotogenickejších filmových miest na svete, popri Paríži a Londýne je to asi jediné miesto, kde sa cítime ako diváci doma. Lenže potom sú tu aj štvrte, kde sa ako doma nikdy cítiť nebudeme a kde nám bude nepríjemne aj ako divákovi, nielen ako návštevníkovi. Takou je aj Harlem so svojim neopakovateľným geniom loci dokonale prevedeným režisérom Shearom na filmový pás. Z každej zobrazenej tváre tu cítiť bezmocnosť, nulovú perspektívu a závislosť. Prítomnosť príšerná, predstava budúcnosti ešte horšia. Byť v takomto prostredí policajtom znamená s takýmto prostredím splynúť, aby ste sa aspoň mohli pokúsiť ho zmeniť. Praskať nervy vám však budú každý deň niekoľkokrát. Neprávom zabudnutý nekompromisný film, akási nepríjemná opica z amerického snu. Také však boli celé 70. roky v Hollywoode a buďme radi, že si ich môžeme pripomínať aspoň v televízii . ()

Galerie (79)

Zajímavosti (5)

  • Anthony Quinn bol aj producentom filmu. (Svadbos)
  • Prvý film natočený kamerou Arriflex 35 BL. (beso74)
  • V scéne odohrávajúcej sa v kancelárii u Doc Johnsona (Richard Ward), keď s ním rozprávajú detektívi Matelli a Pope (Yaphet Kotto), beží televízia. Práve v nej dávajú western Súboj v El Diablo (1966) o rasovom konflikte medzi belochmi a Indiánmi. (beso74)

Související novinky

Zemřel herec Burt Young

Zemřel herec Burt Young

19.10.2023

Ve věku třiaosmdesáti let odešel americký na Oscara nominovaný herec Burt Young, mnohým fanouškům známý zejména svou rolí Paulieho Pennina z populární série filmů o Rockym Balboovi. Deníku New York… (více)

Reklama

Reklama