Režie:
Anthony MinghellaScénář:
Anthony MinghellaKamera:
John SealeHudba:
Gabriel YaredHrají:
Matt Damon, Gwyneth Paltrow, Jude Law, Cate Blanchett, Philip Seymour Hoffman, Jack Davenport, James Rebhorn, Sergio Rubini, Philip Baker Hall, Celia Weston (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Padesátá léta minulého století. Manhattanský uklízeč toalet Tom Ripley (Matt Damon) si vypůjčí sako studenta Princetonu, v němž hraje na klavír na zahradní párty. Když s ním pak bohatý otec čerstvého absolventa Princetonské univerzity zapřede rozhovor, Tom předstírá, že jeho syna zná. Rázem tak dostane nabídku, aby se výměnou za tisíc dolarů vypravil do Itálie a přesvědčil Dickieho Greenleafa (Jude Law) k návratu domů. V Itálii se Tom připojí k Dickiemu a jeho vzdělané snoubence Marge (Gwyneth Paltrowová). Předstírá, že miluje jazz a chová homosexuální naděje, zatímco se topí v přepychu. Kromě lhaní je Tom také velmi dobrý v imitaci a padělání, takže když se s ním pak pohledný a sebejistý Dickie začne nudit a zavrhne ho, Tom neváhá zajít opravdu hodně daleko, aby si přivlastnil Greenleafovy výsady. (Cinemax)
(více)Videa (2)
Recenze (508)
Naprosto geniální psychologický retro thriller. Matt Damon zde doslova exceluje, jeho Tom Ripley vyvolává mrazení každým svým pohledem, každým svým gestem. Scénář sice občas příliš spoléhá na náhodu (vždyť Itálie a Řím nejsou tak malé plochy, aby se tam hlavní postavy neustále potkávaly), ale elegance, s jakou se Ripley vylže z všemožných kritických situací však musí na každého, kdo někdy zažil řetězovou reakci lží (samozřejmě ne nutně tak závažnou jako v tomto filmu), obdivně zapůsobit - v tom je scénář vynikající. Dostatečným důkazem výjimečnosti tohoto filmu budiž fakt, že ačkoli v něm není komu fandit, vydržel jsem jej 140 minut sledovat bez mrknutí oka. ()
Formálně i obsahově neskutečně vytříbená podívaná. Minghella vytěžil ze skvělého námětu snad maximum, skvěle rozpracovává charakter labilního hrdiny a svým přístupem vkládá Damonovi do rukou takovou moc, že ten je schopen jediným pohledem a jediným činem tvrdě zarazit diváka do sedadla a donutit ho, aby to jeho doslova svinské počínání sledoval až do konce bez jediného mrknutí. Výborná retro atmosféra a kulisy prosluněné Itálie ozdobují už tak precizní výpravu, jejíž pozvolná plynulost a více než mrazivá gradace je dle mého ukázkou geniálně zvládnuté filmařiny. Všemu nasazují korunu herci, kteří jsou i ve vedlejších rolích naprosto nepřehlédnutelní a jedineční. Matt Damon excelentní v každém pohybu i gestu, byť v první polovině ho možná ještě překonává fenomenální Jude Law. Závěr je sice moc protahovaný a dlouho nastavovaný, ale konečná pointa udeří s takovou silou a elegancí, že nelze nic namítat. S denním odstupem přidávám pátou hvězdičku, která vyspělost filmu v rámci CSFD jediná dostatečně vystihne. ()
Z počátku se příběh zajímavě rozvíjí, nic netušící divák má možnost sledovat vývoj podivného vztahu mladého Ripleyho (Damon) ke svému bohatému „příteli“ (Law). Mat Damon dokázal s neuvěřitelnou citlivostí vystihnout přerod všemožně nadaného, sympatického Ripleyho v bezcitné, sobecké monstrum schopné pohrávat si s životem jiných. Jenže ve chvíli, kdy k tomu dojde, kdy na palubu loďky ozářené příjemnými slunečními paprsky dopadnou první kapky krve, jakoby se tento tajuplný svět zhroutil. Z napínavé hry obklopené tajemstvím se stává celkem nudná thrillerová podívaná, která už po strádá vnitřní napětí první půle. A je to škoda. Přitom mladý Ripley je postava vskutku nosná. On se vlastně snaží uplatnit tím, co umí. Při pohledu na úspěšnějšího přítele, který se prostě jen narodil ve správné rodině, se Ripley pokusí na jeho životě aspoň přiživit, stane se parazitem, symbiontem, který ve chvíli osamostatnění začne žít vlastní život. Ten se samozřejmě začne hroutit, pečlivě budovaná maska se rozteče. Rovnováhu najde až v dalším upnutí se na někoho jiného. Mingella je režisér příjemného tempa, které zavání hodně starými filmy. Nikam se nežene, pomalu buduje atmosféru. To se mu však stává osudným (třeba i v Anglickém pacientovi), jako by nedokázal odhadnout okamžik, kdy přitlačit na pilu, jako by nedokázal udržet ono pečlivě budované tempo ()
Učiteľ a žiak, t.j - režiséri : Sydney Pollack a Anthony Minghella, veď už predchádzajúci 9. oscarový - Anglický pacient, mnohé ukázal zo Spomienok na Afriku, o tri roky neskôr, Tony opäť triumfuje, ale nie, čo sa týka - Oscarov, ale, najmä, čo sa týka - samotného spracovania, s vtedy špičkovými hercami, pričom Jude Law, sa stane jeho dvorným hercom, ten, kto dominuje celému, takmer 2. a pol hodinovému, majstrovsky spracovanému, nasnímanému, ozvučenému : F-I-L-M-U, je bez debát, Matt Damon, ani nie 30. ročný herec, zvláda viacero hereckých polôh, až z neho, ide strach a hrôza, z toho, aký je prirodzený - manipulátor, imitátor, či a najmä, chronicko - notorický KLAMÁR, ktorý ani pravdou nedýchne, skrátka sú takí ľudia, ktorí celý svoj, zakomplexovaný život, klamú, podvádzajú, až to berú úplne normálne, že sa z toho stáva každodenná rutina, hovorím o mladíkovi Tomovi Ripleyovi, ktorý je až do úmoru, MOC - extrémne talentovaný, prichádza z New Yorku do Talianska, aby priviedol domov - márnotratného syna - Dickieho Greenleafa. Odkedy ho zbadá i s jeho šarmantnou priateľkou, spisovateľkou Marge, odvtedy ho začne - študovať, napodobňovať, aby sa stal - ním, od hlavy po päty, pritom je šokujúce, že mu prechádzajú činy a skutky, ktoré spáchal, hnus ! Nie je to pozitívny film, síce áno, ako v tom, vie hlavná postava - chodiť, vyseká sa z hoc - akého prúseru, že všetko hádže, smerom do autu. Veľmi nebezpečný film ! Majstrovskí herci a réžia, kamera. ()
Pro mě osobně velké zklamání, propracovaný americký remake rozhodně v žádném směru nepřekonal francouzskou verzi z šedesátých let s Alainem Delonem. Snímek je jistě propracovanější, výprava byla bezpochyby náročnější a dražší, ale to není všechno. Nový kabátek z filmu udělal celkem tuctový thriller, jen s určitým specifickým zabarvením daného příběhu. Tom je líčen téměř jako programový vrah, úplně se vytratila poetika příběhu. Možná, že kdybych viděl tuhle americkou verzi dřív, hodnotil bych jinak, ale takhle jsem se jen ztěží přemluvil ke dvěma hvězdičkám. ()
Galerie (62)
Zajímavosti (24)
- Natočeno podle novely Patricie Highsmith se stejným názvem. Má další čtyři pokračování. (don corleone)
- Matt Damon zhubnul kvůli filmu asi 12 kilo. (don corleone)
- Jude Law se naučil kvůli filmu hrát na saxofon a Matt Damon zase na piano. Ani jeden z nich ve filmu však na nástroje skutečně nehraje. (don corleone)
Reklama