Režie:
Dominic CookeScénář:
Ian McEwanKamera:
Sean BobbittHudba:
Dan JonesHrají:
Saoirse Ronan, Billy Howle, Emily Watson, Anne-Marie Duff, Samuel West, Adrian Scarborough, Bebe Cave, Bronte Carmichael, Imogen Daines, Andy BurseVOD (1)
Obsahy(1)
Je léto roku 1962 a Anglie bude ještě minimálně rok čekat na velké společenské změny: beatlemánii, sexuální revoluci a The Swinging Sixties. S hlavními hrdiny, dvacátníky Florence a Edwardem, se poprvé setkáváme během jejich svatebního dne. Novomanželé jsou ubytovaní ve staromódním hotelu v Dorsetu blízko Chesilské pláže. Když se pomalu začne blížit okamžik prvního manželského sexu, napětí se stupňuje a do pokoje se vkrádá trapnost. Po katastrofě prvního sexuálního pokusu následuje hádka a zásadní rozhovor na Chesilské pláži… (AČFK)
(více)Videa (2)
Recenze (59)
Saoirse Ronan mi zde trochu připomínala roli, kterou ztvárnila o 2 roky předtím ve filmu Brooklyn (ostatně zdá se mi, že ta herečka si obecně oblíbila hrát v dobových filmech, a její fyziognomie ji k tomu asi i trochu předurčuje - s tím svým slušňáckým kukučem vyloženě padne do rolí mravopočestných holek před nástupem sexuální revoluce; osobně se mi mimochodem líbí, byť v Brooklynu mi přece jen přišla hezčí). I zde představuje silnou a zajímavou osobnost, která zcela zastiňuje svůj mužský protějšek - její Edward je možná premiant ročníku (jak neustále nepřestává opakovat), ale jinak je to naprostý ňouma, panic a neschopný idiot (navíc z horších poměrů než Florence, jejíž rodiče ji od sňatku s ním odrazovali), a je to on, kdo podle mě v rozhodující scéně na pláži selhává. Vlastně mi přijde s podivem, co na něm ta Florence od začátku viděla (přeneseně i doslova, protože Billy Howle je podle mě neobyčejně ohavný, a nechápu, že se někdo takový mohl uchytit u filmu). Vlastně musím říct, že mi ten námět filmu i jeho zpracování se všemi těmi retrospektivními prostřihy přijde nepříliš zajímavý, a asi bych si ho víc cenil, kdyby nevznikl v r. 2017, ale už v době, v níž se odehrává; na druhou stranu jsem dalek toho kecat McEwanovi do toho, jakou látku si volí pro své knihy (tuto vydal v r. 2007) a svým způsobem mi je sympatické, jak jde On Chesil Beach proti současnému proudu a přichází s tématem, které může na řadu lidí působit nezáživně, až nepochopitelně - občas podle mě neuškodí si připomenout, jak moc se časy změnily v přístupu (nejen) k předmanželskému sexu. ()
Prekvapilo ma, ze v kine sme boli len dve osoby. Saoirse hra vyborne a presvedcivo ako vzdy, ved uz teraz v takom mladom veku je to velka herecka, no jej herecky partner mi az tak nesadol, taky nemastny neslany...Miestami to bolo pomale, az nudne, ale dalo sa obsediet:). Plusy: Uz spominana Saoirse, zaujimava kamera, hudba, kostymy, prostredie. Minus: masky (nedoveryhodne posobiaci starcek a starenka, radsej mohli dodat dvoch hercov naviac, zamaskovany herec vyzeral akoby mal jazvy po poziari!). Celkovy dojem: 65%. Nieco mi tam chybalo, akoby veci neboli dotiahnute do konca, medzery, nedovysvetlovane...zle "zalatane" ani to neviem vysvetlit. Niektore scenky na druhej strane zbytocne. A k samotnemu pribehu, SPOILER (!!!) Veru skoda, ze sa tak ukratili o stastie, chcelo to len viac porozumenia, trpezlivosti a lasky, ved nakoniec zila ako manzelka a matka, ale s inym muzom. Zaver dojimavy, bolo mi ich luto...mali sa radi, len si nedali druhu sancu...Skoda. ()
Práca s klišovitým tlachaním a hra s hereckou chémiou. Scenáristovi zuby nech sú vylámané. Sledujeme intímny príbeh vývoja milostného vzťahu mladej dvojice na začiatku šesťdesiatych rokov vo Veľkej Británii. Základom príbehu tu síce je ľudská naivita a impulzívnosť, flashbackové sekvencie ale trpia ich nadbytkom, čo vývoji vzťahu uberá na opodstatnenosti, ide sa po masle, ale osobnostne to úplne nezapadá a to bohužiaľ tým nešťastným spôsobom. Posledná zhruba štvrťhodina ublíži výslednému dojmu najviac. Autori miesto striedmeho zakončenia, snímku z nepochopiteľného dôvodu rozbijú pridaním zbytočného epilógu. Záver pokračuje na americký spôsob sentimentálnymi čriepkami z ďalších dekád života hlavných hrdinov, miesto dojatia ale budí skôr pocity trápnosti. Film nezachránia prekrásne anglické scenérie či úchvatné panoramatické scény, ani trefná ukážka toho, že počiatok šesťdesiatych rokov v Anglicku zďaleka nebol o Beatles a rebélií, ale o uhladenosti, dekóre a pocte vážnej hudbe. Jednou vetou je to snímka plná anglických kecov ktoré nudia. ()
McEwan sa zrejme utopil vo vlastnom texte, pretože z filmu jasne cítiť, že ide o adaptáciu a z nej by si človek asi odniesol hlbší zážitok a predovšetkým by cítil silnejšiu empatiu s dvojicou. Pôjde ale najmä o to, aký vzťah si vytvoríte k postavám na plátne a to nielen hlavným, ale aj vedľajším. Bohužiaľ musím skonštatovať, že mi v podstate všetci boli nesympatickí, Howle charizmou na Saoirse ani náhodou nemá, ale aj keď sa herečka snaží, jej postavu tiež nie je jednoduché si obľúbiť. Na facku je potom najmä ten zvyšok, ako obe matky, tak sestry, otec Florence je vykreslený ako nepríjemný egomaniak, keďže ho spoznávame najmä pri honení si ega počas tenisu s manželom svojej dcéry. Výsledkom tohto prístupu k postavám je najmä to, že sa mi film občas vliekol. Za výkon Saoirse, skvelú výpravu a občas zaujímavé kamerové kompozície s troma hviezdami nemám ale žiaden problém. ()
Nezaplaší, nespláchnou vlny mysli. Nepoloží se na vyhřáté oblázky. Vyloží úklon, zkamenění, těžiště tíhy. Lad, který nezažili. Jen malé zašumění blízkosti, a pak vyschnuté šampaňské první noci. To, na čem záleží každé dvojici. Zasáhne vina loží. Nevynaloží dostatečné pochopení se. Pomalu v moll po molu odchází, "prší" na dva ostrůvky, dvě bytůstky, schoulené do sebe. Tak bolí rezervované polibky. ()
Galerie (41)
Zajímavosti (4)
- Natáčení začalo 17. řijna 2016 na Chesilské pláži. Dále se natáčelo v Londýně, Oxfordu a v Pinewood Studios. (MLazi)
- Celosvětová premiéra proběhla 7. září 2017 na Torontském IFF. (Varan)
- První scénář, který napsal Ian McEwan k filmu, jenž je natočen na základě jeho vlastní knihy. (MLazi)
Reklama