Reklama

Reklama

Oklamaný

  • USA The Beguiled (více)
Trailer 1
USA, 2017, 93 min (Alternativní 90 min)

Dusno až k zalknutí. Tak lze nejlépe charakterizovat atmosféru v izolované dívčí internátní škole, kde se znenadání objeví muž. Jediný široko daleko. Za zdmi izolované dívčí školy zuří americká občanská válka, ale její studentky a učitelky probíhající konflikt neberou na vědomí. Dokud nezaklepe na jejich dveře. Těžce zraněného nepřátelského důstojníka Johna McBurneyho (Colin Farrell) se ujmou v aktu křesťanského milosrdenství, aby ho, hned jak se trochu postaví na nohy, vydaly „svým" vojákům jako válečného zajatce. Jenže John si postupně omotá kolem prstu nejen mladičké studentky v čele s krásnou Alicií (Elle Fanning), ale i jejich staropanenskou učitelku Edwinu (Kirsten Dunst) a především ředitelku školy (Nicole Kidman). Ve všech se díky němu probouzejí emoce, které ještě nebo už dlouho nezažily. O to jsou ničivější a nebezpečnější, protože John si neuvědomuje, že se ocitl uprostřed bitvy, která je strašlivější než všechny boje probíhající války. (Cinemart)

(více)

Videa (9)

Trailer 1

Recenze (210)

salalala 

všechny recenze uživatele

Bezkrevný remake (nebo nová adaptace knihy, jak uvedla sama režisérka), v němž se toho moc neděje a de facto nemá po celou dobu diváka čím zaujmout. Coppola se nikterak nesnaží o erotické napětí mezi postavami a místo toho se soustředí na výbornou vizuální stránku a dobovou atmosféru, to je ale trochu málo. Zamrzí i to, že v rámci jakési korektnosti (nejspíš) se ty nejzásadnější věci (SPOILERY: amputace nohy, poměr mezi nezletilou a vojákem, KONEC SPOILERU) dějí mimo obraz, nebo jen v náznacích, čímž film přichází o jakékoli napětí. Výsledku moc nepomáhá ani hodně pomalé tempo, které pak subjektivně poměrně snesitelnou stopáž zbytečně prodlužuje. Jestli něco drží film nad vodou, jsou to herecké výkony, o něž se starají především výborná Nicole Kidman, velmi dobrá Kirsten Dunst, která se teď moc nikde neobjevuje a v rámci možností dobrá Elle Fanning. Co se Colina Farrella týče, oproti Eastwodovu podání chybí jeho důstojníkovi ono drsňácké charisma a jakési rošťáctví, na druhou stranu je o něco lepší herec, takže emotivnější scény zvládá lépe, trochu ho ale zabíjí jednorozměrnost jeho postavy, v níž toho nemá šanci moc předvést. The Beguiled verze 2017 není úplně zbytečný remake, ale selhává v tom, že se asi na předlohu chtěl dívat jinak, jenže nejde moc do hloubky, chybí v něm lepší psychologie postav a Coppola jako by nevěděla, jestli se postavit na stranu žen, nebo "oklamaného" muže. 60 % ()

3497299 

všechny recenze uživatele

Odehrává se na okraji americké občanské války v uzavřeném prostředí zlaté klece dívčí školy obklopené divokou přírodou. Jediný mužský protagonista je dle žánrových pravidel velmi podezřelou osobou, neboť kolem sebe rozprašuje slušnost a decentnost s intenzitou kropicího vozu, přitom je čím dál zřejmější, že se uhlazeným způsobem snaží především vytěžit ze situace, co to dá. Jistým způsobem jsou beguiled všichni – on i dívky či ženy, které jej obklopují. Hrdina není coby údajný zahradník milující vše divoké ve skutečnosti schopen zkrotit všeobjímající přírodu - vnější i onu zosobněnou v ženském kolektivu. Ženské osazenstvo je zase ve srovnání s mužem octnuvším se u nich v lékařské péči žalostně nezkušené. Každopádně je to on, kdo selže, neboť naivní dívky v okamžiku ohrožení konsekventně sledují racionální přístup obranné strategie, a to bez ohledu na věk. Pouze Marrion se zdá být výsledkem zklamaná a zůstává poněkud na okraji kolektivu. Je u ostatních dívek v lehkém opovržení a svůj vnitřní život si drží důsledněji v duševní odlehlosti. Každopádně, ať již pro ni závěr znamená cokoli, příběh její postavu procházející si proměnou nakonec poněkud nepochopitelně opomíjí a výsledek jejího konfliktu nijak moc neukazuje. Všeobecně jsou postavy psychologicky trochu plošší, hlavně co se týče muže - podobně jako u Big Little Lies je zde zdánlivou obětí, ale ve skutečnosti představuje psychologicky jednorozměrného nepřítele žen, které se v rámci své kolektivní empatické souvztažnosti proti němu spojí, přičemž jejich drobné různice jdou v rozhodující chvíli stranou. Křesťanská láska, díky níž raněného nepřítele nevydají do rukou jižanské armády coby zajatce, je zde nakonec jen jakousi vadnou iluzí, která je na dívky nasazena pomocí patřičné výchovy, zřejmě aby je zkrotila a vykořenila jejich divokost. Odhaluje se tak jako prostředek, který ženy činí bezbrannějšími vůči mužskému světu. Z tohoto hlediska jde o film přitakávající pohanství – odmítající západní výchovu a kulturní nános jako falešný pro obě pohlaví. Zároveň se zde ovšem ukazuje, že ženy se díky tomu dostávají do osidel společenského řádu, kdežto mužům se poskytují mimikry nezávadného společenského vystupování. Křesťanská výchova je zde tedy nástrojem zotročení jednoho pohlaví druhým. ()

Reklama

Lucjen 

všechny recenze uživatele

Som si istá, že na papieri pôsobí príbeh veľmi zaujímavo, miestami určite aj desivo no Coppole sa podaril presný opak. Asi hodinu som sledovala pár slečiniek, ich mená si vôbec nepamätám - iba viem, že jedna z nich bola Nicole a druhá Mary Jane zo Spidermana. Je tu osobitá atmosféra, dopĺňaná rovnako osobitou hudbou, s týmto režisérka nemá problém. S plynutím deja je to ale príšerné. Je tu vysoké riziko, že než sa dostanete k vytúženému zvratu, zaspíte. A je to škoda, pretože konflikt medzi vzrušenými dievčatami, ženami a jediným mužom v dome vôbec nie je zlý. Oh, takmer by som zabudla spomenúť Farrella a má to svoj dôvod - inak skvelý herec tu vôbec nedostal šancu vyniknúť. Taká šedivá myška medzi historickými drámami. O nič neprídete, ak ju prehliadnete, na druhej strane úplná strata času to tiež nie je... ()

Marius 

všechny recenze uživatele

Pozerám, že môj názor na film sa začína čoraz viac vzdaľovať od našej tzv. CSFD elity, ktorá rieši v súvislosti s Coppolovej filmami úplne nepodstatné veci (eufemizmus pre kokotiny) ako dej a tak podobne. Sofia Coppola predsa bola vždy o atmosfére, herectve, pocitoch, problémoch v komunikácii postáv a perfektných obrázkoch a ak od nej po toľkých filmoch čakáte nejakú hutnú epiku, ste naivní. Tento film urobil Philippe Le Sourd a jeho osvetľovač, lebo takto krásne mäkko nasvietné interiéry som asi ešte nevidel a naozaj to pripomínalo rozpohybovanú galériu (Tommy987™) a herečky, z ktorých to svetlo robí priam renesančných anjelov až kým nevystrčia rožky. Z hercov by som vypichol asi výkon Kirsten Dunst lebo tá tu predviedla zas inú polohu ako v ostatných Coppolovej filmoch a myslím že prehrala aj Kidmanku, ktorá je tu tak trochu stále Kidmanka. Elle Fanning si tú naivnú nádržku fakt užívala a bolo to poriadne vidno; ak to dievča bude pokračovať vo výbere takýchto filmov, do desiatich rokov bude herecká extratrieda. Takže za atmosféru, obrázky, nasvietenie, Kirsten a Elle u mňa 9/10. ()

Petrasuvicka 

všechny recenze uživatele

Úvodní popisek a trailer navodily dojem, že se jedná o trochu jiný film. Kohout Colin se sedmi slepičkama, které by měly na sebe žárlit a potom se domluvit, jak oddělat typický prototyp chlapa, který by se nejraději rozdal všem ženám. "Vždyt ženský, já vás mám rád všechny!!" Asi takhle nějak by to znělo v současné době. Jenže představa se minula účinkem, takže z toho vzniklo utahané nic s uťafnutým koncem. ()

Galerie (90)

Zajímavosti (14)

  • Film bol natočený s 35 mm kamerou. (Paldiny)
  • Strihačka filmu Sarah Flack robila zábery za pochodu, strihala už počas nakrúcania. (classic)
  • Film bol natočený za 26 dní. (classic)

Související novinky

Colin Farrell v nové gangsterce od Ritchieho

Colin Farrell v nové gangsterce od Ritchieho

01.12.2018

Herec Colin Farrell, který se v posledních letech objevil v impozantním sledu filmů jako Vdovy, Oklamaný, Zabití posvátného jelena nebo Humr, se čerstvě připojil k obsazení chystané gangsterky Toff… (více)

70. ročník MFF Cannes

70. ročník MFF Cannes

28.05.2017

Jubilejní 70. ročník mezinárodního filmového festivalu v Cannes byl završen vyhlášením nositelů prestižních ocenění v neděli 28.5. Na festivalovém plakátu je letos vyobrazena herečka Claudia… (více)

Reklama

Reklama