Režie:
Peter HyamsScénář:
Peter HyamsKamera:
Bill ButlerHudba:
Jerry GoldsmithHrají:
Elliott Gould, James Brolin, Brenda Vaccaro, Sam Waterston, O.J. Simpson, Hal Holbrook, Karen Black, Telly Savalas, David Huddleston, David Doyle, Lee Bryant (více)Obsahy(2)
Film sleduje dramatický osud tří kosmonautů, kteří jako první měli absolvovat let a přistání na Marsu. Těsně před startem však dostanou příkaz opustit kosmickou loď. Jsou odvezeni do vzdáleného opuštěného hangáru, kde je jim svěřen úkol. Mají svůj let jen fingovat. Kosmonauté zpočátku odmítají podílet se na ohromném, dopodrobna připraveném podvodu, který má odvrátit hrozbu, že by vláda v případě neúspěchu odmítla dále financovat program kosmických letů. Nakonec však souhlasí a zúčastní se jen předstíraného letu, který je z ateliéru prostřednictvím televizní obrazovky veřejnosti a oficiálním místům předkládán jako skutečný. Až na několik zasvěcenců, nikdo nic netuší. Mladý reportér Caulfield však předjímá pravý stav věcí a hledá důkazy. Prudký zvrat v situaci nastane, když se kosmonauté dozvědí, že se údajně stali obětí katastrofy a že jsou pro své rodiny a pro veřejnost mrtví. Pokusí se o návrat domů, cesta však je příliš dlouhá, nebezpečná a vysilující. (Česká televize)
(více)Videa (1)
Recenze (334)
Naozaj veľmi zaujímavé divadielko na nás rozohral Peter Hyams. Malá veľká konšpiračná hra, v ktorej je za nitky ťahanou bábikou celé ľudstvo. Myšlienka dnes aktuálna a pravidelná v každodennom živote vtedy predbehla dobu, ale že sa to podarí zrežírovať v takom veľkom poňatí som prekvapený. Obzvlášť v Hyamsovom prípade. V polovici filmu sa z príbehu pomaly stáva už 'len' štandardný thriller, ale v napätí ma držal až do konca. 80%. ()
Povinný snímok pre všetkých vyznavačov konšpiračných teórií. Chudáci kozmonauti, nechcel by som byť v ich koži. Čo sa týka samotného príbehu, neišlo o nič extra zaujímavé, v podstate sa celý dej (až na záver) odohráva len na pár miestach a všetko sa točí okolo letu a pristávania na Mars, no pozeralo sa na to celkom príjemne, pričom záverečná akčná scéna vo vzduchu ma aj celkom pobavila. Film by som si síce večer ako hlavný film nepúšťal, ale na vyplnenie voľného času niekedy po obede celkom vhodné. 65/100 ()
Čirá radost pro milovníky všech konspiračních teorií jako že přistání na Měsíci byl podfuk a 11. září odpálili mrakodrapy dávno připravené nálože. Hyamsův film stojí hlavně na paranoidní atmosféře, ve které se překvapivě snadno pohybují dávno zažité charaktery hrdinů, a taky rychlém tempu, jenž nepovolí až do závěru. Ten se dá snadno odhadnout, ale tak nějak jsem ho hrdinům přál. Skvělý film, který možná skrývá nečekané pravdy… ale to bych se vrátil na začátek komentáře. :) ()
Trochu si dovedu představit, že tento film mohl v době vzniku (při uvedení v Československu za socialismu obzvlášť) způsobit menší rozruch. Při čtení některých komentářů i trochu závidím těm, kteří z něj měli tak silný zážitek, protože viděno mýma očima, dnešním pohledem, jedná se pouze o jeden z mnoha konspiračních a paranoidních thrillerů, jakých v západní tvorbě v 70. letech vzniklo požehnaně a Kozoroh 1 mě přes originální téma nijak zvlášť nepřekvapil ani výrazněji nezasáhl. Tak jako se minulý týden tvůrcům filmu Vzpomínky na budoucnost (1970) podařilo, abych během sledování přímo uvěřil teorii o návštěvě mimozemšťanů v dobách před Kristem, tak se naopak Peteru Hyamsovi nepovedlo, abych si během jeho filmu alespoň jednou pomyslel, že přistání na Měsíci v roce 1969 může být jen podvrh. Částečně na tom má podíl i utahanější tempo, kvůli kterému si snímek neudrží vždy patřičnou atmosféru, nicméně pokud už podobně táhlé a dlouhé filmy s řadou postav, tak rozhodně raději tyhle, které se stávají směrem k dalším zvratům a ke konci stále více napínavé a postupně nabírají na obrátkách, než ty, které v druhé polovině ztrácí dech... a tento naštěstí patří k těm prvním. Několik scén včetně vizuálního nasnímání jízdy autem s porouchanou brzdou nebo průjezdu ve skalnatých horách lze řadit k nezapomenutelným, jen mi zase v rámci rozehrání jakéhosi přesahu nesedla ta naivní akcí v závěru a zejména nepříliš uvěřitelný happyend. Rozporoval bych uvádění Elliotta Goulda na prvním místě v obsazení, rozsahově se jedná spíše o výraznou vedlejší roli, nicméně zase jako jediný z herců mě tady dokázal naplno upoutat a občas táhlý děj příjemně oživit. *** Mírný nadprůměr s mírně zastaralou pachutí. [70%] ()
V 70. letech byla v USA společenská atmosféra zatížená po aféře Watergate všeobecnou nedůvěrou ve státní instituce, průmysl a elity vůbec. Vznikaly tehdy filmy jako Tři dny kondora, Princip domina nebo tento. Některé přetrvaly coby klasika dodnes, jiné poněkud zastaraly. Toto je spíš ten druhý případ, přesto (a i přes poněkud bondovský závěr s letem na křídle) jde stále o atmosférický thriller, za který se tvůrci nemusí stydět. Jen to nebrat příliš vážně jako narážku na Apollo. Jak jednou prohlásil Glenn: To si myslíte, že by Rusové mlčeli, kdybychom na Měsíc nedoletěli? ()
Galerie (83)
Photo © Warner Bros. Pictures
Zajímavosti (23)
- Onu scéna s červeným práškovacím letadlem, což byl Boeing-Stearman 75, bojujícím se dvěma vrtulníky Hughes OH-6 Cayuse, považoval hollywoodský letecký expert Frank Tallman za „nejnebezpečnější a nejsložitější sekvenci, jaká byla ve filmu realizována.“ (ČSFD)
- Natáčení začalo 3. ledna 1977, natáčelo se v Kalifornii, Arizoně a v Texasu. (Varan)
- Východ slunce na začátku filmu je ve skutečnosti západ. Sekvence je puštěna obráceně. (Mol)
Reklama