Oblíbené filmy (10)
![Vetřelec](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/159/449/159449928_d6eea3.png)
Vetřelec (1979)
Geniální studie strachu, jejíž příběhová osnova je až chirurgicky přesná. Obrovská vesmírná loď se spletitými chodbami, hustá atmosféra vesmíru beze hvězd a k tomu nejstrašidelnější monstrum filmového univerza versus nejlepší filmová hrdinka.
![Okno do dvora](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/162/649/162649005_7c3036.png)
Okno do dvora (1954)
Naprosto unikátní filmové dílo, které potěší každého, kdo tajně sní o prozkoumávání cizích ložnic. Jednouše řečeno -- každého diváka, protože co jiného je sledováni filmu než nakoukávaní do cizích životů.
![JFK](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/167/398/167398531_569bd6.jpg)
JFK (1991)
Encyklopedie filmových postupů, kterou rozehrává svědomí Ameriky Oliver Stone a jež mě dodneška nenechává chladným a nutí se (alespoň v podvědomí) vzepřít všem lžím a manipulaci. Costner podává strhující výkon a jeho závěrečná řeč je něco tak buřičského a geniálního, že nemám slov. JFK BYL ZAVRAŽDĚN V KŘÍŽOVÉ PALBĚ. TEČKA.
![Znamení](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/159/801/159801450_1a0c8c.jpg)
Znamení (2002)
Kukuřičná pole mě lákala už od dětství. Na těch hlavu přesahujících klasech je něco magického a jistě na tom má podíl i to, že pole kukuřic dokáže vytvořit jak místo, kam se můžete schovat, tak i místo, kde se můžete ztratit. Shyamalan tuto naši nostalgickou fobii (pochybuju, že jsem to takhle měl jenom já) vzal a přetavil ji v mistrovskou hru s divákem. Doslova každá scéna má v téhle skládačce své místo a svou pointu. Za mě je v tom filmu hned několik výjevů, které se mi nesmazatelně zapsaly do paměti (spojení hudby a obrazu funguje naprosto bezchybně). Ano, vím, pro Znamení mám možná více superlativů, než ostatní recenzenti, ale tak to prostě je. Ten film miluju - Shyamalana jsem tenkrát považoval za TOP režiséra (a i proto mu pokaždé dám šanci) - a už jsem se k němu vracel nesčetněkrát. Když jsem navíc po letech objevil onu báječnou analogii (žádní mimozemšťané, ale démoni!), status JEDNOHO Z NEJ FILMŮ byl u mě navždy zpečetěn. Tak vstupte do kukuřic, nebudete litovat. I když se můžete ztratit.
![Výstřel](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/162/858/162858156_d606e6.jpg)
Výstřel (1981)
Obrovská pocta filmovému řemeslu, kterou režijní bůh De Palma pojal jako thriller s politickou zápletkou -- thriller, který v sobě ale snoubí touhu po zachycení okamžiku a brilatní scény (úvod, ohňostroj), jež vrcholí hořkosladkým závěrem. De Palma už nikdy nenatočil lepší film a Travolta si v lepším (a ani tak dobře) nezahrál.
![Anglický pacient](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/000/010/10901_fb635d.jpg)
Anglický pacient (1996)
Film o osudovosti nenaplněných lásek a o tom, že jenom jednou dostaneme možnost milovat naplno a celou duší. Lovestory, z níž mrazí a jež ve vás rozehraje struny, o kterých jste neměli ani tušení.
![Pulp Fiction: Historky z podsvětí](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/158/336/158336635_61bc7c.jpg)
Pulp Fiction: Historky z podsvětí (1994)
Některou klasiku nejde ani komentovat, protože o ní bylo řečeno naprosto vše. 100%-ní kult, který se svižně skládá v puzzle, jež si budete chtít skládat znovu a znovu. Willis, Travolta, Jackson, Thurman (a spousta těch dalších) + našlapaný soundtrack + dialogy s razancí kulometu a Tarantino na začátku (a přesto ve vrcholné formě) své režijní kariéry.
![Sunshine](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/158/605/158605795_84df28.jpg)
Sunshine (2007)
Emoce. Když si vzpomenu na tento film, nenapadají mě nějaké sci-fi elementy, ale především POCITY. Protože o těch příběh Alexe Garlanda je: o záklaních pocitech jako jsou LÁSKA, STRACH, TOUHA. A taky o přežití. Když se citová odysea v druhé půlce dramaticky zlomí a nastoupí vesmírný slasher, spousta diváků s tím má problém. Ale já ne. Žánrový slepenec u mě bez problémů funguje a ochotně na tu jízdu nastupuji znovu a znovu. Danny Boyle sice o pár let později své režijní vedení tohoto snímku víceméně kritizoval (jako příliš namyšlené), ale pro mě je ta vizuální opulentnost naprosto zásadní. Sunshine je složen z několika složek. Z obrazů, které se vám vpálí do sítnice oka jako přímý pohled do slunce. Z úžasného zvuku, který vám zahltí uši. A monologů, které vám ještě nadlouho zaměstnají mozek. Vítejte na IKARU.
![Klub rváčů](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/166/012/166012684_c1d34c.jpg)
Klub rváčů (1999)
Palahniakův román jsem četl na vysoké, kdy jsem ještě pořád hledal sám sebe, takže mi jeho generační výpověď dokonale zahrála do noty. Fincher natočil trochu jiný film: zběsilý, podvratný a i na svou dobu nesmírně odvážný (v 21. století by už zřejmě neměl šanci). A hlavně nesmírně zábavný. Režisérských nápadů je tam tak na 20 filmů dohromady, Pitt s Nortonem jsou v nejlepších letech a do toho všeho jede pořádně řízný soundtrack. A ten konec? Bez spoilerů: jednoduše jde o jeden z nejlepších filmových konců vůbec. Dokonalá anarchistická symfonie.
![L. A. - Přísně tajné](http://image.pmgstatic.com/cache/resized/w80h113/files/images/film/posters/159/533/159533678_4e8f0a.jpg)
L. A. - Přísně tajné (1997)
James Ellroy napsal knihu o třech policistech, jejichž osudy se protnou jako cesty sbíhající se v křižovatku. Napsal mimojiné také knihu o zkorumpovaných zlatých letech Hollywoodu, o politické mašinérii a lesku města snů, které za svou fasádou skrývalo temné podtóny. Hanson a Helgeland poté natočili film, který vybral to nejdůležitější a společně tak daly vzniknout filmu, který se jako jediný může považovat za novodobý NOIR. L.A. má atmosféru, jakou se daří filmovému objektivu zachytit jan zřídka -- Kim Basinger si užívá roli Femme Fatale -- a tři hlavní protagonisté jsou ztvárněny hereckými esy s takovou dávkou charismatu, že by rozsvítila celé město andělů.