Reklama

Reklama

Nejsledovanější žánry / typy / původy

  • Drama
  • Komedie
  • Akční
  • Horor
  • Krimi

Poslední recenze (89)

plakát

Havěť (2023) 

Film de banlieue v hávu arachnofobního hororu. Zatímco maskovaných vrahů se dnešní publikum děsí spíš příjemně, osminozí klepítkatci v nich dokáží vyvolat autentické pocity hrůzy, které Sébastien Vaniček příležitostně převrací do temně humorných poloh. Nikdy ale nesklouzne k parodii, ani ve finále s metafysickým potenciálem a náběhem na druhý díl.

plakát

Dokonalé dny (2023) 

[Text s drobnými spoilery – určen převážně očím s Dokonalými dny seznámeným.] Překvapuje mne, kolik recenzentů a komentátorů považuje Dokonalé dny za jednostranně krásný, příjemný film o člověku, který se naučil žít v naprosté harmonii. Cožpak se všichni zastavili u názvu a přehlédli závěrečnou scénu, v níž se Hirajama několik minut duševně potácí mezi extází a zoufalstvím? Co se v něm ve skutečnosti děje? Pokud budeme vycházet čistě z filmu a ignorovat, co Wenders říká bokem, domnívám se, že obhajitelné jsou dvě různé, protichůdné pozice.________________Hirajama uvnitř pláče. V Dokonalých dnech sledujeme relativně krátký časový úsek, během nějž nezjistíme nic konkrétního o Hirajamově předchozím životě, ani proč jej opustil. Možná mu tragicky zemřela životní družka, možná podnikal, zadlužil se a zbankrotoval. Nelze s jistotou říct, zda veřejné záchodky začal uklízet s potěšením, nebo se chtěl před svou minulostí jen schovat. Všechny ty rituály a zenová cvičení mohou být obranným mechanismem, který mu pomáhá nezbláznit se ze stereotypní a intelektuálně nepříliš podnětné (jemně řečeno) práce.______________Hirajama je skutečně šťastný. Píseň „Feelin' Good“ od Niny Simone není pod finální scénou užita ironicky, neboť Hirajama skutečně našel cestu, jak každé ráno vstávat šťasten. Zapouzdření v analogovém vesmíru audiokazet a fyzických fotografií mu vyhovuje. Nevadí mu ani, že si o knížkách Faulknera a Highsmithové nemá s kým popovídat, protože "teď je teď". Z téhož důvodu ho nejspíš vůbec netrápí, že ztratil veškerý kontakt s vnějším světem.______________Na každý pád Wenders z vyprávění vypouští konflikt, který by filmu dával smysl. Proč? Možná, že by se pak odpařily „zenové kvality“ a naplno se odhalila jeho banalita. Ne, že by mi prezentované hodnoty nebyly blízké. Jenže Wenders si vytváří modelové prostředí, z nějž selektivně odstraňuje všechny rušivé prvky (například pohled na obsah toalet) a nepřináší nic použitelného pro pohyb v dnešním světě. Zenový stav jeho Dokonalé dny nezprostředkovávají, jen vnějškově popisují. Lepších výsledků v podobné disciplíně dosahuje například belgický filmař Bas Devos (zejm. jeho film Tu).

plakát

Hvězdy v poledne (2022) 

Po druhém zhlédnutím se lehké zklamání proměnilo v opatrné nadšení. Claire Denis opět – a zase jinak – natočila film, v němž jedno gesto či prostřih vydá za sto slov. Konkrétní denotáty k nim ale chybí, a smysl díla tudíž zůstává ve viset vzduchu. Hvězdy v poledne jsou v jádru vášnivým, leč hořkým milostným dramatem, které svými kulisami demonstruje nepřehlednost globálních politicko-ekonomických machinací a jízlivě glosuje touhu po dobrodružství v exotických zemích. Vedle filmů jako Sama v Africe nebo Parchanti spí dobře působí svým lineárním příběhem poněkud konvenčně, zase tak ale mohou sloužit jako vhodné iniciační dílo pro neznalé autorčina stylu.

Poslední hodnocení (1 998)

Příšera z Michiganského jezera (2018)

25.05.2024

Priscilla (2023)

25.05.2024

Havěť (2023)

25.05.2024

Dokonalé dny (2023)

25.05.2024

Útěk z Utopie (2023)

25.05.2024

Společně sami (2024)

odpad! 25.05.2024

Parchanti spí dobře (2013)

01.05.2024

Hvězdy v poledne (2022)

01.05.2024

První den mého života (2023)

01.05.2024

Reklama

Poslední deníček (7)

2024

S drobným zpožděním sem překlápím lehce aktualizovanou bilanci filmového roku 2023, sepsanou pro F&D.

~

Následující seznam se skládá z inspirativních filmů, které byly roku 2023 k vidění v českých kinech. Jako každý rok mi mnohé další nepochybně unikly, pročež alespoň předesílám, že si určitě doplním Godzillu Minus One (edit: je skvělá) a Tondu, Slávku a kouzelné světlo (edit: líbila se mi výtvarná stránka, ale zklamal mě fikční svět). Na přesném pořadí v rámci jednotlivých žebříčků netrvám.


Z široké distribuce:

1) Babylon (r. Damien Chazelle): Mnohovrstevnatý multižánrový velkofilm s nezapomenutelným finále o nekonečném cyklu vkusových proměn.

2) Asteroid City (r. Wes Anderon): Zběsilá, leč pečlivě řízená jízda napříč několika úrovněmi fikce s nádechem surrealismu. Neprobudí se, kdo neupadl v sen.

3) On se bojí (r. Ari Aster): Šílená travestie zdrojů hororového žánru je zároveň vtipnou procházkou po krajině současných obav Američanů.

4) Zabijáci rozkvetlého měsíce (r. Martin Scorsese): Komplexní, analytické dílo o násilném i nenásilném prolínání a přepisování kultur. V dobrém smyslu slova klasický film.

5) Víly z Inisherinu (r. Martin McDonagh): Mimořádně smutná a hořká komedie (?) o složitosti a pomíjivosti mezilidských vztahů.

6) Oppenheimer (r. Christopher Nolan): Hutná, introspektivní biografie s globálním přesahem. 70mm filmový pás není (jen) reklamní trik, ale chvályhodná estetická volba.


Z festivalů:

1) Samsára (r. Lois Patiño): Počin, který se vznáší mimo kategorie dokumentu a hraného filmu, kdesi v prostoru mezi projekčním plátnem a myslí přítomných diváků. Výtvarné kvality snímku jsou přímo úměrné hloubce zážitku, jenž nabízí.

2) Eureka (r. Lisandro Alonso): Tři tematicky příbuzné segmenty propojené v jeden film, jímž Alonso znovu promýšlí a inovuje svůj minimalistický styl.

3) Tu (r. Bas Devos): Pomalé kino, které neestetizuje prázdnotu a vyčerpání, ale přitakává poezii všedního dne a kouzlu náhodného setkání. Anekdota o vaření polévky s půvabnou pointou.

4) Pohádka (r. Alexandr Sokurov): Obávaná moderní technologie v rukách kreativního umělce. Pekelný obraz tančících dějin.

5) Unavená naděje (r. Nuri Bilge Ceylan): Monumentální, nuancovaný film s parametry klasického románu o smysl společenské angažovanosti. Jedno zhlédnutí nestačí.

6) Když vlny utichly (r. Lav Diaz): Žánrová zápletka v pojetí společenskokritického experimentující filmaře, který pracuje s tím, co mu jeho domovina nabízí.


+ krátkometrážní Electra
(r. Daria Kashcheeva): Svrchovaně autorský animovaný film, který diváka opakovaně nutí přehodnocovat pohled na poselství sledovaného díla.

Filmy, které byly v českých kinech k vidění už loni: Aftersun (r. Charlotte Wells), Avatar: Way of the Water (r. James Cameron), Sparta (r. Ulrich Seidl)

Mimo čas a prostor plátna („expanded cinema“): Ambient Horror Live – Freddy Ruppert AV Show (LFŠ Uherské Hradiště), poprvé viděné filmy Jana Kulky Předfilm a Průpravná cvičení z roku 2016 (Ponrepo, cyklus myslet filmem)

~

Nádavkem doplňuji seznam nejočekávanějších filmů roku '24 dle WoR a také dnes zveřejněný trailer na Taušovu Amerikánku (!)