Režie:
Karel ZemanKamera:
Jiří TarantíkHudba:
Zdeněk LiškaHrají:
Miloš Kopecký, Jana Brejchová, Rudolf Jelínek, Karel Höger, Eduard Kohout, Jan Werich, Bohuš Záhorský, Rudolf Hrušínský, Miloslav Holub, František Šlégr (více)VOD (4)
Obsahy(1)
Novodobý astronaut Toník přistane na Měsíci, kde se setká se zvláštní společností. Patří k ní Cyrano z Bergeracu, hrdinové verneovky Do Měsíce, ale především chvástavý baron Prášil. Všichni jej srdečně vítají se sklenkou vína a přejí si, aby domnělý Měsíčňan poznal kouzlo života na Zemi. Baron Prášil se pak spolu s Toníkem vypraví do Turecka, kde ze zajetí zákeřného sultána vysvobodí půvabnou princeznu Bianku. Vychloubačný baron se ji snaží okouzlit a vrhá se proto do bláznivých dobrodružství – ocitá se v útrobách mořské velryby, proletí se na pařátech obrovitého ptáka, na mořském koníkovi plave pod vodní hladinou, na dělové kouli se přesunuje do válečných vřav. Bianku však během fantaskních eskapád učaruje odvážný snílek Toník a nakonec společně doputují tam, kde příběh začal – na bledý Měsíc. Ten totiž patří nejen básníkům a fantastům, ale především milencům. (AČFK)
(více)Videa (1)
Recenze (329)
Jistojistě nejlepší adaptace klasické literární látky, Baron Prášil jako audiovizuální oslava fantazie, narativního chápání a výkladu světa, fantaskní cestopis s výpravností daleko za hranicí tvůrčí geniality... Pseudologia fantastica! Formálně naprostý vrchol kompozičně složitých trikových scén, tentokráte vyvedených už i v barvě, kdy si Zeman hraje s pravidly perspektivy, zapojuje kompozici a skládá hrané a trikové scény do jednoho záběru. Z hlediska dobové situace produkt uvolnění politické situace v totalitním Československu, po ultrasvázaných 50. letech, kdy režim diktoval, co si kdo může a musí myslet, se mírný závan svobody projevil i námětově, kdy se ve fantazijních světech může již vše, alespoň fantazie jest svobodná. Karel Zeman také navazuje na původní počátky vědecko-fantastických filmů, na fantaskní vyprávění Cyrana z Bergeracu o letech ke hvězdám... ()
V podání fantasticky hravého Karla Zemana je toto bizarní dílko jednou z nejlesklejších perel v moři českých klasik a Miloš Kopecký jako Baron Prášil pak jedním z nejbáječnějších hrdinů, jaké kdy měla česká plátna tu čest nést. Obdivuhodná vynalézavost bez jakékoli technické podpory je cítit z každého záběru a zaslouží si věčnou slávu a uznání. ()
Neskutečný výron fantazie, fantasknosti, fantasmagorie, fantastičnosti a dalších těch slov začínajících na f. Zejména jsem obdivovala, jak moc malebně a melancholicky může působit vpodstatě dosti agresivní obraz. O jiné barvy než černou, žlutou, rudou (a modrou, to je pravda, ale i tak působí tak jinak než normální modrá) tady zakopnete jen výjimečně, to vše doplněno zběsilým střihem a bizardními nápady. V tomhle ohledu se mi obzvlášť líbila tanečnice tančící podle hroznu hroznů. No a opravdický kouř v kombinaci s animovanými kulisami je něco vskutku nadpozemského až měsíčňanského. Dokonce jsem si říkala, že Aronofsky a jeho chemické reakce na pozadí Fontány je jen ubohý plagiátor, tolik mě to rozvášnilo. A stejně nedám plné hodnocení, protože se mě to nedotklo nějak vnitřně, na srdci. Jsem to ale divná. ()
Pan Zeman je nejen geniální režisér a velká chlouba české kinematografie, ale i velký snílek a tak jako jsem hltal knižní sny Julese Vernea, tak hltám ty filmové sny a díla Karla Zemana. V tomto filmu se práší Miloši Kopeckému alias Baronovi Prášilovi od pusinky asi jako českým politikům,ale na rozdíl od nich je toto prášení plné dobrodruštví, humoru a fantazie . ()
Ach... Jak mě nenadchla Cesta do pravěku, tak stejnou měrou mě dostal Baron Prášil. Anebo spíš Milda Kopecký? Anebo Karel Zeman? Tohle všechno v Baronu Prášilovi funguje jako celek, vhodně doplněný úžasnými animacemi a triky. Chvílemi mě napadlo, jestli Johny Depp nenašel svou inspiraci pro Jacka Sparrowa právě v tomhle filmu :) Líbily se mi narážky na literární díla, vtipy (Černé moře, Žluté moře a Rudé moře), postavy (Jan Werich coby kapitán nebo Jana Brejchová jako Bianca di castello negro) a hlavně Miloš Kopecký jako snílek, don Juan, dobrodruh i jako obyčejný neobyčejný muž. ()
Galerie (34)
Photo © Filmové studio Barrandov
Zajímavosti (28)
- V scéne, keď sa Barón Prášil (Miloš Kopecký) prechádza na koni po morskom dne, si môžeme všimnúť tvora, ktorý nápadne pripomína živočícha z triedy ľalioviek (lat. Crinoidea). (Circumscriptor)
- Existuje delší verze filmu, která byla (kromě uvedení v TV) distribuována pouze na VHS. Je delší asi o 27 scén v délce zhruba 6 minut. Například se na konci filmu dovídáme, že se Baron (Miloš Kopecký) v duchu smiřuje s Toníkem (Rudolf Jelínek). (tomalakis)
- Vystřižená scéna: Po hádce s generálem Elemele Baron (Miloš Kopecký) v duchu přemítá: „Nebezpečný fantasta, to se kdysi dávno říkalo o mě. Teď jsem pochopil princeznu Biancu. Miluje Toníka nejen pro jeho mládí, ale také pro to všechno, čím se honosím já. Vlastně je ten Měsíčňan chlapík. Celou dobu jsem mu asi křivdil...“ (tomalakis)
Reklama