Režie:
Peter BebjakKamera:
Martin ŽiaranHudba:
Juraj DobrakovHrají:
Martin Finger, Ondřej Sokol, Kryštof Bartoš, Vasil Fridrich, Robert Mikluš, Patricie Pagáčová, Kateřina Marešová, Jan Kolařík, Igor Orozovič, Matouš Ruml (více)Epizody(6)
-
Poprava bodyguarda (E01)
-
Král diskoték (E02)
-
Kleopatra (E03)
-
Přehrada (E04)
-
Sudy (E05)
-
Přiznání (E06)
Obsahy(1)
Šestidílná minisérie od tvůrců Případů 1. oddělení popisující vyšetřování klíčových případů první poloviny devadesátých let. Na několika dobových případech ukazuje atmosféru doby, kdy kriminalita vyskočila do nečekaných výšin a kdy se rozhodovalo o tom, jestli policie najde a ustojí svoji roli. V „devadesátkách“ přináší svoboda pro všechny strmý nárůst kriminality. Policie nemá metodu, čas ani prostředky, jak tomu čelit. Zdá se, že velcí i malí grázlové budou mít definitivně navrch. Na pražské 1. oddělení nastupuje mladý vyšetřovatel Tomáš Kozák. Zkušený operativec Václav Plíšek novému kolegovi nevěří. Bezprecedentnímu přísunu vražd ale musí čelit společně. (Česká televize)
(více)Recenze (302)
Dynamicky natočená a neuvěřitelně vtahující minisérie, která umně skládá mozaiku vedoucí k dopadení pachatelů orlických vražd. Devadesátky režiséra Petera Bebjaka rovněž zaujmou dobovou atmosférou, kde i ta nejmenší rekvizita odpovídá vzoru té doby, či výtečnými hereckými výkony, které jsou správně zemité a civilní. Ve finále tedy dostaneme skvěle postavenou kriminální minisérii, která až na pár dílů a detailů funguje jako dokonale vysoustružený stroj. Tohle se České televizi opět velice povedlo! ()
Další seriálový projekt České televize, o kterém právem mluvila celá republika. První díl mě sice úplně nepřesvědčil (hlavně kvůli zvykání si na "nové" postavy), ale jakmile jsme se přesunuli do Kleopatry a hlavně k sudům, tak jsem během sledování ani nedutala a tvůrci mě měli v hrsti. Byla jsem samozřejmě zvědavá hlavně na vývoj Sokolovy postavy (která jako jediná nevystupuje v 1. oddělení), mírně mě ale zklamal závěr celé série, kde bych čekala větší "hukot". Druhou řadu bych ale rozhodně uvítala :) ()
Seriál vynikající.. Snad jediná vada na kráse trochu zavádějící název Devadesátky, první dvě epizody skoro nemusely být a mohlo se to jmenovat Orličtí vrazi. Jiných afér je tam poskrovnu, respektive jsou až zbytečně odbyté v porovnání se sudy. Dobová atmosféra, zpracování apod. ale opravdu vynikající. Snad o zbytku vyjde nějaké pokračování, téma má potenciál a zájem diváku je. ()
Hodnotím níže, než jak bych si přál, ale když ono to opravdu bylo takové půl na půl. Největší smůla Devadesátek je, že prostě v tom, že je nemůžu nesrovnat s Případy 1. oddělení, a ty byly rozhodně lepší. Přehlednější, každý díl byl nějak uzavřený, kromě samotných případů mě zajímaly i civilní, většinou dobře napsané osudy jednotlivých postav. V Devadesátkách mi to chybělo, protože takový příběh dostal vlastně jen mladý Kozák ve spíše nesympatickém podání Kryštofa Bartoše, a není to rozhodně žádná hitparáda - jedno klišé za druhým. První tři díly seriálu, přepostavované, zmatené, psané pamětníkem té doby a znalcem případů pro další pamětníky a znalce, mě navíc málem odradily od druhé poloviny, která už byla lepší (s výjimkou Kozáka a prostitutky), Peter Bebjak ji opatřil výbornou atmosférou a nesmírně ji táhl Martin Finger. Vlastně i Ondřej Sokol byl fajn, mile mě překvapil, a díky jeho a Fingerově chemii se povedl i konec, jakkoliv nereálně mohl jinak působit. ()
Devadesátá léta jsem prožíval jako dítě základní školou povinné, tudíž si tu dobu poměrně dobře pamatuji a tvůrcům se její atmosféra povedla vykreslit na jedničku s hvězdičkou. Oproti Případům 1. oddělení temnější a pokoušející se (nutno říct, že úspěšně) o hlubší společenský ponor. "Český Olivier Marchal" Josef Mareš se na toto období snaží nahlížet realistickou optikou, přičemž se nebojí zobrazit klady i zápory čerstvě nabyté demokracie (viz Plíškovy skeptické monology, či postava nadporučíka Tůmy). U zpracování známých dobových caus dává důraz na mravenčí a složitou práci kriminalistů v honbě za důkazy a usvědčení pachatelů. Z atmosféry plné Favoritů, vytahaných svetrů, cigaretového kouře a oprýskaných budov zároveň sálá téměř "donkichotská" práce policistů v boji proti novodobým mafiánům. Navzdory místy až dokumentárnímu přístupu je zde prostor pro lidské příběhy (viz Kozákův vztah se svědkyní - prostitutkou) a černý humor. Martin Finger se v roli charismatického kapitána Plíška důstojně vyrovnal Bolku Polívkovi z Případů..., velmi příjemně překvapil civilní a až nečekaně přesně padnoucí Ondřej Sokol a především mladý a nadějný Kryštof Bartoš. S postavou poručíka Kozáka, který je na začátku policejním zelenáčem, aby se z něho postupem času na konci série stal chlap, ze kterého mají všichni respekt, si poradil naprosto suverénně. Chválit výborného Michala Novotného v roli Ivana Jonáka by bylo už jen nošením dříví do lesa. 95%. P.S.: Devadesátky jsou možná oproti skandinávským krimiseriálům tři dekády za opicema, ovšem jejich realistický a věcný přístup je mi milejší, než většinou uměle zamotané a málo pravděpodobné scénáristické konstrukty. ()
Galerie (132)
Photo © Česká televize / Klára Cvrčková
Zajímavosti (101)
- Podobně jako v Případech 1. oddělení (od r. 2014) se i tady na začátku prvního dílu mihne v epizodní miniroličce scenárista Josef Mareš, a to jako policista, který přijel vyzvednout poručíka Kozáka. (viktor.s)
- Díky tomu, že se Devadesátky odehrávají před seriálem Případy 1. oddělení (od r. 2014), jsou hlavní herci obsazeni mladšími kolegy, aby věkově herci korespondovali s dobou. V epizodě Klíčový důkaz (2014) seriálu Případy 1. oddělení ztvárnila v čase 43:35 Štepánka Fingerhutová spolužačku Šimona. Ta však hraje také v Devadesátkách, a to prostitutku v případu Kleopatra. Věk herečky tak nekoreluje s chronologii seriálů. (Drinian)
- Vrátnice a okolí budovy policie, kde Plíšek (Martin Finger) a Tůma (Ondřej Sokol) pracují, stejně jako některé chodby a výslechové místnosti, byly natáčeny v budově v Sazečské ulici v Praze 10-Malešicích. (kriplozoik)
Reklama