Obsahy(2)
Snímek představuje první Cormanův přepis díla Edgara Allana Poea, k jehož tvorbě se pak v následujících letech několikrát vrátil, ať už k přímé adaptaci literární předlohy nebo je n jako ke zdroji inspirace. Mladý muž přijíždí do ponurého sídla Rodericka Ushera, aby si odtud odvezl jeho sestru, s níž je zasnouben. Od prvního záběru je však zřejmé, že majitel domu i jeho sestra jsou pronásledování rodovou kletbou, která se jako temný mrak vznáší nad kdysi honosnou stavbou. (oficiální text distributora)
(více)Videa (1)
Recenze (139)
Z nudy jsem se podíval na tento film na MGM a přesto, že bylo po půlnoci, ani jednou jsem při sledování nepocítil strach, napětí a hrůzu. Dům opravdu vypadal ponurý, ale to bylo asi tak všechno. Možná v roce 1960 to byl trhák, dnes to bohužel působí jako divadlo. Velké plus dávám však za barvy. Bohužel i horrory v 60-tých letech se dali točit napínavě - jako např. Night Of The Living Dead 1968 ()
Zánik domu Usherů je první z proslulých Cormanových adaptací povídek Edgara Allana Poea a zřejmě taky nejbližší své předloze. Příběh je prakticky totožný narozdíl od následujících děl (ne že by to vadilo, ono například představit si natočení Jámy a kyvadla přesně podle předlohy je nemožné). Výborný (jako vždy) Vincent Price a skvělé interiéry působí jedinečným dojmem, který zapříčinil to, že jsem si Cormanovu Poeovskou sérii velmi oblíbil. ()
Epsteinova verzia na mňa kedysi zapôsobila viac. Táto daptácia je rozhodne natočená pekne - kostými, makeup a prostredie sú správne "poeovské". Také to starosvetské polodivadelné herectvo filmu tiež dodáva svoje čaro... Problémom je tak trochu naťahovaná stopáž, kedy stráca konanie hlavného hrdinu na uveriteľnosti - len pobehuje a narieka. A "trikové" finále je minimálne z dnešného pohľadu zbytočne trúfalé... ()
Sportovec píše: "Pochybujeme-li v Cormanově případě o kvalitě adaptace, vyjadřujeme tím současně nedůvěru i Poeově stejnojmenné literární předloze." To je ovšem nepříslušná mystifikace, až demagogie. Roger Corman natočil dobrý film, ale z Poea se sklouzl po jedné (či dvou) kolejích, kdežto Poe do této povídky zaklel snad celou bídu tohoto světa. Pokud se chceme podívat pod povrch Rogerových (tentokráte mluvím o Usherovi) racionalizací, potud snad najdeme skutečné důvody jeho čin. Je-li nestvůrný následek, potom je nestvůrná i příčina – a po ní raději pátrejme V Poeovi samém. Další nekompatibilitou, zde s Usherovou smyslovou přecitlivělostí, byl hrozný kravál, který provázel celý film – nejen praskání, bouchání, lomození, ale i hudba byla z jiné dimenze. Usherův dům se rozpadal, ale tiše, neslyšně se potopil do jezerních vod. ()
Velká škoda, že tahle klasická adaptace příliš lpí na divadelní statičnosti (i když kamera v některých pasážích zdárně mate), kterou nemůžou naplno vykompenzovat ani uchvacující temně rudé dekorace spolu se strhujícím Vincentem a tvrdým svícením. I přes to je ovšem galerie šílených rodinných portrétů zážitkem, který stojí za zhlédnutí, už je pro ten nepříjemný zvuk vrzání starých ztrouchnivělých schodů a řinčení řetězů otevírající se kobky. Tak neočekávaná a drastická gradace se totiž jen tak nevidí... ()
Galerie (67)
Zajímavosti (10)
- Film byl distribuován pod dvěma různými názvy, a to "The Fall of the House of Usher" a "House of Usher". (ČSFD)
- Vincent Price si kvůli roli přebarvil vlasy. (Chatterer)
- Původně měl Roger Corman točit dva jiné nízkorozpočtové černobílé filmy, studio ale nakonec souhlasilo, aby natočil tento barevný film s vyšším rozpočtem. (ČSFD)
Reklama