Režie:
Edward ZwickScénář:
Charles LeavittKamera:
Eduardo SerraHudba:
James Newton HowardHrají:
Leonardo DiCaprio, Djimon Hounsou, Jennifer Connelly, Arnold Vosloo, Basil Wallace, David Harewood, Jimi Mistry, Michael Sheen, Marius Weyers (více)VOD (2)
Obsahy(2)
V Sierra Leone zuří občanská válka o nadvládu nad diamantovými poli. Její obětí se stane i rodina rybáře Solomona. Při přepadení vesnice rebely z revoluční armády se jeho ženě a dětem podaří uprchnout, on je však zajat a skončí jako otrok v diamantovém nalezišti. Když objeví velký růžový diamant, pokusí se ho ukrýt, je však přistižen brutálním kapitánem Poisonem. Dřív než ho stihne Poison zabít, je naleziště napadeno vládními vojáky a oba muži skončí ve vězení. Je tu vězněn i protřelý pašerák Danny Archer, který zaslechne Poisona, jak Solomonovi vyhrožuje. Po propuštění se pokusí od Solomona diamant získat. Ten však všechny nabídky odmítá. Snaží se najít rodinu. Netuší, že jeho dvanáctiletý syn Dio byl rebely odvlečen a po tvrdém vymývání mozku vycvičen na dětského vojáka. Archer se seznámí s americkou novinářkou Maddy Bowenovou, která chce psát o obchodu s nelegálními diamanty. Dostanou se spolu do sporu kvůli jeho cynickým názorům, potom do města vtrhnou rebelové. Danny se dohodne s Maddy, že jí poskytne informace o pašování diamantů, když ona pomůže Solomonovi najít rodinu. Během cesty za diamantem se Danny pod vlivem Maddy i Solomona mění a nakonec slíbí, že nejen pomůže novinářce odhalit pozadí krvavého obchodu s diamanty, ale také najít a zachránit uneseného chlapce. (TV Nova)
(více)Videa (2)
Recenze (1 083)
Krvavý diamant je ultimátní hollywoodský opus, v čemž tkví jak jeho největší výhoda, tak slabina. Slabina protože se příliš drží mainstreamových měřítek, nezaujímá nezaujatý postoj, fabuluje skrz dvě líbivé postavy a soustřeďuje se spíš na divácký zážitek než nějaké sdělení - Město Bohů vypovídá více o dětských ganzích, Hotel Rwanda o lidové armádě. Na druhou stranu pro mě představuje vynikající a bez slabších míst ucelený velkofilm s ohromnou, dobrodružnou výpravou - skvělé záběry Africké přirody i efektní akce. Tempo je svižné, ale ani když zpomalí do intimnějších dramatických momentů, prvotřídní divácká zábava neupadá a o tom tento film prostě je... Pátou hvězdu však přidává až úžasný DiCaprio, jeho kukuč a charisma mě vždy dostane. 9/10 ()
Ale ano, Krvavému diamantu lze vytknout určitou patetičnost, která vynikne zvlášť při skonu jednoho z hrdinů, celkově lehce hollywoodské zbarvení scénáře, které vychází vstříc americky moralistnímu a pozitivnímu pohledu na svět, nicméně jde o špičkové režijní řemeslo se spoustou kvalitních hereckých výkonů, příběh zasazený do realistického prostředí a vzácně funkční skloubení politického tématu, který poodhaluje palčivý problém současnosti, s kvalitním dobrodružným příběhem. Jestliže má tragikomická slátaninka typu Rambo: Do pekla a zpět téměř shodné hodnocení, přičemž rozdíl ve kvalitě je jak mezi zrnkem písku a Saharou, pak mi nezbývá než Krvavému diamantu nasázet pět hvězdiček. Kdyby byl dobrodružný a akční žánr vždycky zastoupený tak kvalitními filmy, jako je Zwickův snímek, pak s ním nemám problém. Bojové scény, ať už v džungli nebo zejména při dobývání hlavního města, patří k tomu nejlepšímu, co jsem v posledních měsících v příslušném žánru viděl. Celkový dojem: 90 %. ()
Ani si nevzpomínám, kdy naposledy mě film uchvátil akčními scénami. V naprosté většině případu je mi totiž akce úplně ukradená. Jenže Zwick tlačil na pilu takovým způsobem, že i já přestal zívat a nemohl odtrhnout oči od obrazovky. Navíc jsou i vztahy hlavních hrdinů vykresleny s citem a divák nemá pocit, že už to někde viděl a slyšel. DiCaprio hraje jako o život a přirozený Hounsou mu skvěle sekunduje. Jako třešnička na dortu pak pusobí Jennifer Connelly. Její pohled mě vždy dostal do tranzu. Sečteno podtrženo. Zaslouženě plná palba, Leo si upevnil místo v mé topce a Jenny se mezi moje nejoblíbenější herečky dostala právě tímto filmem. ()
Celkem obstojný blockbuster o současné Africe optikou amerického mainstreamového diváka. Hollywood je tu však ve výsledku cítit mnohem více než ta Afrika. Stejný problém jako třeba u Kazatele Kalašnikova. Ten americký pohled na svět má skutečně svá dogmatická specifika. Takový Američan se musí angažovat stůj co stůj, ale nesmí to zajít dál než před obrazovkou televize, nebo do místního kina. A pak ten jejich patos, naštěstí ale nevlály vlajky s hvězdami a pruhy, jen hrála emotivní hudba a dynamika střihu občas postupně poklesávala. A podíl scénáristova pozitivistického myšlení na polidštění hlavního hrdiny? Maximální. A cožpak teprve ty jejich happy endy, a ta záliba v krásných lidech... Koho by však napadlo, že v americkém filmu o poměrech v centrální a jižní Africe lze zaslechnout tuhle zřejmě zcela univerzální premisu: ,,Mysleli jsme si, že bojujeme proti komunismu, ale bylo to jen o to, kdo co dostane, chápeš?." Jako by mluvčí popisoval situaci roku 1989 u nás, že? Hodně slabé 4 **** ()
Výborný, emocemi nabitý film s dosud nejlepším výkonem Leonarda DiCapria, jemuž zdatně sekunduje zbytek ansámblu. Zwickova režie však překvapivě kulhá, jelikož v několika místech výrazně protahuje, či příliš brzy zasekává scény a jede stále podle jednoho konceptu (rozmluva, konec rozmluvy, střelba). Je to škoda, protože v některých momentech dokáže se scénériemi Afriky kouzlit (ve spojení s nádhernou hudbou J. N. Howarda) naprosto excelentně, stejně jako předvádí dokonalou práci v akčních scénách, jež nemálo připomínají syrový styl z Potomků lidí. ()
Galerie (48)
Zajímavosti (23)
- Kapitán Poison (David Harewood) během brainwashingu dětských vojáků Diovi cituje Foday Sankoha, což byl jeden z nejvyšších vůdců rebelské RUF, kterého v roce 2000 odsoudili za neuvěřitelně brutální zvěrstva k doživotnímu trestu. Mnoho let si ale neodpykal, v roce 2003 zemřel na mozkovou cévní příhodu. (Nick321)
- Od negativního obrazu, který film vytváří o diamantovém průmyslu, se ještě před premiérou distancovali celostránkovými inzeráty v amerických médiích zástupci firem dovážejících drahé kameny i z „konfliktních zemí“. (imro)
- Thriller s rozpočtem 100 milionů amerických dolarů vydělal během prvního víkendu promítání (8.–10. 12. 2006) v amerických kinech 8,6 milionu dolarů a umístil se na pátém místě žebříčku návštěvnosti. Celkový obrat studia Warner Bros. se po téměř třech měsících vyšplhal na slabých 56,2 milionu. (imro)
Reklama